Erfarenheter av prehospital smärtlindring

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 1/10 2007 16:21

Japp, i anestesisammanhang där det är suveränt ffa för dagkirurgi. Mycket kort anslagstid och duration. Men troligtvis inget för prehospitalt bruk, föredrar Ketalar och Dormicum eller ännu hellre Ketalar och Propofol.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 17:35

Synd bara att vi inte har propofol i bilarna...

AuF

Inlägg av AuF » 1/10 2007 18:55

Var och hospiterade några dragar på IVA, där använda man sig av remifentanyl relativt ofta, framför allt då snabbt tillslag och duration var av vikt. Men kanske är ketalar att föredra... själv ingen erfarenhet ketalar.

Används ketakar intrahospitalt i någon utsträckning ? Aldrig stött på de de, är iof inte anesyrra.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 1/10 2007 19:01

Vi använder ketalar när vi söver hypovolema patienter inne på huset. Har även används någon enstaka gång när man sövt en dålig astma. Själv så använder jag bara ketalar prehosp om det kontrainciderat att använda opiater.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 1/10 2007 19:30

van the man skrev:Vi använder ketalar när vi söver hypovolema patienter inne på huset. Har även används någon enstaka gång när man sövt en dålig astma. Själv så använder jag bara ketalar prehosp om det kontrainciderat att använda opiater.
Varför använder du bara ketalar när opioider är kontaindicerat? Narkossystrar brukar ju vara glada för ketalar. Bara nyfiken hur du resonerar det är ingen kritik. :lol:

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 1/10 2007 19:40

Har tyvärr varit med om att ett par patienter hamnat i det sk kallade "K-hole", med rätt jobbbiga psykoser. Visst kan man ge benzo innan men det är ju tyvär ingen garanti för att det inte händer.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 20:05

Ger du inte benzo vid varje tillfälle du använder ketalar?

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 1/10 2007 20:47

Tycker att man klarar sig alldeles utmärkt i ambulansen med morfin, stesolid och medimix vid de flesta tillfällen. Jag har full förståelse för de som tycker ketalar är bra för det är det, men ser själv fram emot när man kan få ketanest i amb. Inga psykiska biverkningar och dessutom upp till fem gånger bättre analgesi. Har hört att Astrid Lindgren använder det mycket. Är ju tyvärr ännu ett licensläkemedel.

AuF

Inlägg av AuF » 1/10 2007 21:22

Man ger ju även sederande farmaca initialt för att pat i ett längre perspektiv än de första timmarna, ska slippa mardrömmar/sömnproblem efter admistrerats ketalar.

Eller är jag fel ute här ?

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 1/10 2007 21:25

Ja det är inte det jag menar. När jag började som snarksyster så blev jag informerad om att om jag någon gång använde ketalar så skulle jag efteråt prata med pat för att se hur de hade upplevt det hela. Där framkom det att några av de hade haft otäcka upplevelser som man kunde likna vid psykoser. Det handlade dock enbart om ett par pat men ändå. De flesta får ju faktiskt inga sådana här reaktioner, så visst förstår jag de som använder K. Men själv så känns det bättre med benzo och opiat.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 22:12

Jag vet ju att ketminet kan ge mardrömmar/ hallucinationer men att kalla det psykos är väl till att ta i.
oppioiderna är väl fortfarande första valet men när det gäller att få en frakturerad, mycket smärtpåverkad patient till båren eller man behöver reponera så är valet enkelt. Ketalar till själva förflyttningen/reponeringen och sedan opioider under resan om behov finns.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 2/10 2007 20:12

Har förmånliga altenativ ang medicinering av smärta. Har i exraväska pento, propofol, dormicum, rapifen, fentanyl och ketalar 10 och 50 mg. Så även av den anledningen använder jag endast ketalar vid ytterst få tillfällen.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 3/10 2007 0:57

Ja det kan jag ju förstå då :)

adamski

Inlägg av adamski » 31/10 2007 18:33

remifentanyl skulle jag nog inte vilja använda mig av ute som smärtstillande.. alldeles för andnings depressivt för min smak...

Skriv svar