Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Belsebubb
Inlägg: 16
Blev medlem: 14/4 2004 14:31
Ort: Helsingborg

Inlägg av Belsebubb » 13/10 2007 13:23

[quote="Niklas Karlsson"]Killen är bitter, alla som vet vem han är är inte förvånade. Tråkigt att det är personer som inte håller måttet och därför skyller ifrån sig på andra yrkeskategorier som får uttala sig. Jag vet att han inte talar för särskilt många på AISAB, söder.



Stopp där!!
Jag måste bara säga att jag hade förmånen att jobba med Honken under ett par års tid, och att han inte håller måttet e rent ut sagt skitsnack, en bättre ambsjv får du leta efter. Om nu inget väldigt drastiskt har hänt de senaste åren.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 14/10 2007 0:13

Tja, bära bår och köra bil bör han väl klara hyffsat enligt ryktena...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 14/10 2007 1:19

Niklas Karlsson skrev:Killen är bitter, alla som vet vem han är är inte förvånade. Tråkigt att det är personer som inte håller måttet och därför skyller ifrån sig på andra yrkeskategorier som får uttala sig. Jag vet att han inte talar för särskilt många på AISAB, söder.


AMBASS:
Det bärs hantlar på AISAB om det kan göra dig gladare en kall dag som denna:)
Hello Nicklas!

Gällande hantlar på AISAB! --SKRÄMMANDE-- Hur ända in i glödheta - - - - - - - kan detta vara brukbart? Jag fattar inte att det får förekomma! Det är ju sjukt!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 14/10 2007 1:20

Lipton skrev:Niklas K: Tycker det tråkiga är artikeln, tidningen och fackförbundet som inte gjort ett skit bättre utan snarare sämre.

Vad det gäller nivåskillnaderna mellan en slät SSK och en ambulanssjukvårdare så kan jag i vissa argument hålla med AMBASS. Jämför med försvarsmaktens sjukvårdare. På tio veckor lär man sig allt man behöver kunna för att ta hand om trauma både i bil och på "akutrum". Hur går detta till? Jo, man koncentrerar sig på det som är viktigt för att kunna utföra praktiska åtgärder och skiter i bakomliggande teorier till största delen. Därför kan de i slutändan observera behov samt åtgärda dem på ganska risiga patienter, dock saknar de kunskap att kunna utveckla och förkara vad som händer för patient eller anhörig. 40-veckors var uppbyggd efter ungefär samma princip, bara att den var fyra gånger längre och täckte in mer än bara traumatologi.
Lite generaliserande skulle jag därför vilja påstå att en ny ambulanssjukvårdare skulle kunna ta hand om en patient på ett snabbt och hyffsat adekvat sätt. En ny SSK skulle på samma patient komma fram till samma åtgärder men det skulle ta lite tid eftersom symtomen måste kopplas till ett problem som sedan kopplas mot en lösning som ger en åtgärd. Sjukvårdaren kopplar symtomen mot en åtgärd direkt.
SSK kan därför när åtgärder väl utförs motivera den på ett helt annat sätt.
Med lite mängdträning så kommer dock SSK vara lika snabb som sjukvårdaren men kan ändå motivera sig bättre.
Hello Lipton!

Det ligger något i det du skriver. (AMBASS).
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 14/10 2007 1:25

[quote="JOCKE"][/quote]

Döm honom inte! Det kan lika väl vara journalistens tolkning eller andra ting som spelar in. Sedan tycker jag att vissa av er kanske tar sakerna ur dess sammanhang. Herrn i fråga jobbar ju de facto med en ssk och det ser ju ut att fungera riktigt bra. Ha det...

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av AMBASS » 14/10 2007 1:28

ohlstedt skrev:
banan skrev:" Vid trafikolyckor händer det att sjuksköterskorna gör att det hela blir fördröjt. "

Ja det är ju en klassiker alla är medvetna om. Envisas i 20 min att sätta nål på skadeplats när man kunde ha varit inne för länge sedan.
Det händer ganska ofta.
När patienten har ont, eller har ett p-glucos på 2 eller dyl, då är det ju viktigt att få i en nål och kunna ge smärtlindring/grucosdropp, de är väll mer eller minder ssk skyldighet, oavsätt om man befinner sig 3km eller 2 mil från sjukhuset,

När man som ssk ska till och sätta nål då tänker man ju inte "ja det här kommer att ta 20 minuter" vid normala fall så kan det ju ta 1 minut att sätta nål, men skulle det tillförlitliga kärlet spricka och/eller det inte finns nå bra/mer bra kärl, då tar det ju tid, självklart med facit i handen efter att det har tagit 20 minuter så kan väll ssk känna att det hade varit bättre att åka in utan nål, när det bara e 10 minuters färdväg...

förstår ni hur jag tänker? med facit i handen skulle man nog vilja ändra mkt, och sjukvården är inget undantag...

sen tänkte jag lägga in min egen åsikt i debatten: I dagens samhälle går utbildning oftast före erfarenhet vilket gör att ssk med högre utb. går före amb, sjv. med lång erfarenhet, att utb. går före erfarenhet tror jag kommer att bli vanligare och vanligare i framtiden, dvs. inget som är lönt att motarbeta, bara inse faktum!
Hej!

Tyvärr är det som du skriver: - I dagens samhälle går utbildning oftast före erfarenhet vilket gör att ssk med högre utb. går före amb, sjv. med lång erfarenhet. Detta är dock en kvarleva av ga tiders ordning och jag tycker inte att vi bara skall inse detta som ett faktum. Självklart skall vi motarbeta all form av prestige. Det som skall räknas är vad vi kan.

INFÖR TESTER...
Blood Will Tell

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av ditte » 14/10 2007 2:00

AMBASS skrev:
ohlstedt skrev:
banan skrev:" Vid trafikolyckor händer det att sjuksköterskorna gör att det hela blir fördröjt. "

Ja det är ju en klassiker alla är medvetna om. Envisas i 20 min att sätta nål på skadeplats när man kunde ha varit inne för länge sedan.
Det händer ganska ofta.
När patienten har ont, eller har ett p-glucos på 2 eller dyl, då är det ju viktigt att få i en nål och kunna ge smärtlindring/grucosdropp, de är väll mer eller minder ssk skyldighet, oavsätt om man befinner sig 3km eller 2 mil från sjukhuset,

När man som ssk ska till och sätta nål då tänker man ju inte "ja det här kommer att ta 20 minuter" vid normala fall så kan det ju ta 1 minut att sätta nål, men skulle det tillförlitliga kärlet spricka och/eller det inte finns nå bra/mer bra kärl, då tar det ju tid, självklart med facit i handen efter att det har tagit 20 minuter så kan väll ssk känna att det hade varit bättre att åka in utan nål, när det bara e 10 minuters färdväg...

förstår ni hur jag tänker? med facit i handen skulle man nog vilja ändra mkt, och sjukvården är inget undantag...

sen tänkte jag lägga in min egen åsikt i debatten: I dagens samhälle går utbildning oftast före erfarenhet vilket gör att ssk med högre utb. går före amb, sjv. med lång erfarenhet, att utb. går före erfarenhet tror jag kommer att bli vanligare och vanligare i framtiden, dvs. inget som är lönt att motarbeta, bara inse faktum!
Hej!

Tyvärr är det som du skriver: - I dagens samhälle går utbildning oftast före erfarenhet vilket gör att ssk med högre utb. går före amb, sjv. med lång erfarenhet. Detta är dock en kvarleva av ga tiders ordning och jag tycker inte att vi bara skall inse detta som ett faktum. Självklart skall vi motarbeta all form av prestige. Det som skall räknas är vad vi kan.

INFÖR TESTER...
Hej på dig ! Min åsikt ang denna tråd har jag redogort för ovan. En liten fråga till dig...Moderator och övriga får ursäkta för att jag inte håller mig till ämnet!
Vill du att tester skall gälla alla, dvs usk, ssk, läk. Skall det vara möjligt för vem som helst att göra testerna och att bli godkänd. Tex. en israelisk paramedic eller en rysk snickare ? Skall det finnas flera nivåer av kompetens och behörighet ? Skall den svenska formella behörigeten vara förfördelad någon yrkeskategori och skall det beviljas någon dispens? Skall jobbet utföras beroende på vad som presteras på testerna eller är det knutet till formell kompetens?
En helt annan sak som slog mig efter att nyligen fått tv4-fakta och sett paramedics i arbetei USA, är att det är stenålder. Tyvärr de presterar de bara vad jag gjorde med USK+ 20V HSA i ryggen ( vad jag sett efter ca 10 prog). Vad jag vet så har GB liknande kompetens....de ligger efter 8)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av ohlstedt » 14/10 2007 12:25

AMBASS skrev:
ohlstedt skrev:
banan skrev:" Vid trafikolyckor händer det att sjuksköterskorna gör att det hela blir fördröjt. "

Ja det är ju en klassiker alla är medvetna om. Envisas i 20 min att sätta nål på skadeplats när man kunde ha varit inne för länge sedan.
Det händer ganska ofta.
När patienten har ont, eller har ett p-glucos på 2 eller dyl, då är det ju viktigt att få i en nål och kunna ge smärtlindring/grucosdropp, de är väll mer eller minder ssk skyldighet, oavsätt om man befinner sig 3km eller 2 mil från sjukhuset,

När man som ssk ska till och sätta nål då tänker man ju inte "ja det här kommer att ta 20 minuter" vid normala fall så kan det ju ta 1 minut att sätta nål, men skulle det tillförlitliga kärlet spricka och/eller det inte finns nå bra/mer bra kärl, då tar det ju tid, självklart med facit i handen efter att det har tagit 20 minuter så kan väll ssk känna att det hade varit bättre att åka in utan nål, när det bara e 10 minuters färdväg...

förstår ni hur jag tänker? med facit i handen skulle man nog vilja ändra mkt, och sjukvården är inget undantag...

sen tänkte jag lägga in min egen åsikt i debatten: I dagens samhälle går utbildning oftast före erfarenhet vilket gör att ssk med högre utb. går före amb, sjv. med lång erfarenhet, att utb. går före erfarenhet tror jag kommer att bli vanligare och vanligare i framtiden, dvs. inget som är lönt att motarbeta, bara inse faktum!
Hej!

Tyvärr är det som du skriver: - I dagens samhälle går utbildning oftast före erfarenhet vilket gör att ssk med högre utb. går före amb, sjv. med lång erfarenhet. Detta är dock en kvarleva av ga tiders ordning och jag tycker inte att vi bara skall inse detta som ett faktum. Självklart skall vi motarbeta all form av prestige. Det som skall räknas är vad vi kan.

INFÖR TESTER...
Låt oss säga att vi inte skulle inse faktumet att utb. går före erfarenhet och lyckas motarbete det ex. att socialstyrelsen skulle behålla massa amb. sjv. i stället för att anställa fler ssk. så tror jag att det bara skulle behållas kortsiktigt, om 5 år skulle det vara samma faktum igen, tror jag...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Skriv svar