Framtida antiemeticum?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 22/12 2004 23:51

Vi tog bort Inj Esucos i samband med Inj Morfin på rutin. Inte blev då patienterna mer illamående av det. Läkarna har börjat prata mer och mer om att införa milda sedativa till hjärtinfarktpatienterna igen. För 20 är sedan fick alla Seloken, Nitrodropp och Sobril 10mg x 4 vid hjärtinfarkt. Kanske skulle inj Haldol vid hjärtinfarkt redan i ambulansen vara ett alternativ? Någon som vet?

Läste vidare att antiemetiska effekten av Esucos inte är särskillt dokumenterad utan bygger mycket på beprövad erfarenhet. Upp till 80 % av effekten är placebo.

linjo

Inlägg av linjo » 31/12 2004 10:58

I Finland använder man prehospitalt Primperan/Metopram mot illamående och profylaktiskt t.ex. när man ger Morphin. Vet dock inte om det skulle finnas någon "evidence based" fakta på medicinerna?

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 1/1 2005 17:09

Kanske be Er ambulansläkare att logga in sig och deltaga i debatten (och se sig om i övriga delar av landet och världen!!!)som andra andra ambulansläkare förhoppningsvis gör redan här... Välkommen Västernorrland!

Tycker att det är fasansfull människosyn att man inte skall kunna ha något preparat redo mot illamående prehospitalt- javisst, syrgas finns ju- men det hjälper inte alltid tillräckligt som vi vet, skall patienterna då behöva lida för att en läkare bestämmer sig för att "bara för att det andra länet inte har det i sin läkemedels-arsenal skall inte vi ha det heller!!!"- sandlådenivå!
Nej, jobba istället från ett patientperspektiv och lägg sedan läkemedlen efter detta, så kommer garanterat ett antiemetika att finnas med.
Tack för ordet.//ambus. :twisted:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/1 2005 23:33

Primperan är väldigt intressant. Tror inte att det finns så mycket erfarenhet av preparatet inom prehospital verksamhet i Sverige. Få biverkningar, inga kontraindikationer/intraktioner att tala om och billigt pris. Har hört att det har hyffsad effekt men att en del kräks initialt för att sedan börja må bra. Rätta mig om jag har fel. Sen undrar jag om någon vet om Primperan har någon sedativ effekt att tala om och vilka doser man ger i.v. vid illamående(5 mg/ml)?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 2/1 2005 8:00

Vad är det med Västernorrland?

Just det landstinget är högintressant eftersom deras ambulansläkare är ordförande för SLAS behandlingsriktlinjer och många riktar sina blickar mot dessa: http://www.flisa.nu/pdf/slasrapport.pdf

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2005 10:45

Ordföranden i FLISA är Kalle Ängqvist. Han har tidigare varit ambulansläkare i Umeå men är nu chef för akutkliniken i Västerbotten där ambulansen i Skellefteå och Umeå ingår. Vad Västernorrlands ambulansläkare heter vet jag ej.

linjo

Inlägg av linjo » 2/1 2005 13:04

Har också hört en del läkare i Finland som sagt att det inte finns bevisat att Primperan skulle hjälpa! Vi brukar ge 10mg i.v. åt en fullvuxen patient och har inte upplevt några biverkningar! Åt mindre patienter brukar vi ge 5mg! Har även hört att Oxanest skulle vara mindre illamående framkallande än t.ex. Morphin. Åtminståne verkar det mindre negativt på hemodynamiken! RR sjunker inte lika mycket!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/1 2005 14:39

Primperan är inte bättre än placebo mot opioidbaserat illamående. Däremot mot om man mår illa pga av tex stillastående tarmar efter en operation så kan det finnas viss nytta med medlet.

Novisen du undrade om det ar någon sederande effekt och så vitt jag vet och har märkt efter användande av det så har det ingen direkt sederande effekt även om det står i FASS att 1/100 kan bli trötta av det.

Anonymous

Vad betyder det Du skriver?

Inlägg av Anonymous » 2/1 2005 20:55

Hej Na_ssk!

Vad betyder det när Du skriver "Primperan är inte bättre än placebo..."? Är det ett sätt att uttrycka en subjektiv uppfattning? Eller syftar Du på vetenskapliga studier? Vilka i så fall? Vore väldigt intressant att få fram objektiv kunskap om detta! Själv "tycker" jag nämligen också att Primperan har klara begränsningar beträffande effekt.

Men vad har vi för alternativ? Känner någon till någon studie som belyser antiemetisk effekt vid kombination morfinpreparat och rörelse?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/1 2005 8:18

Hejsan Vox

Det finns studier som visar att placebo är lika bra/dåligt mot denna typen av illamående. Men som alltid i forskar världen så går det att hitta studier som även visar motsatsen. Söker man på Pubmed så finns det ett antal artiklar om just detta ämne...återkommer med artiklar när jag har tid att leta efter dem i mina arkiv. :)

bwt

Alternativ till Esucos

Inlägg av bwt » 5/1 2005 10:36

Jag håller med om att Esucos har varit ett bra läkemedel vid illamående, t.ex. morfinutlöst eller postoperativt. Primperan är enligt min uppfattning inte alls lika effektivt och påverkar ju egentligen bara ventrikeltömningen nedåt. Ett billigare alternativ än det dyra Zofran är Navoban, som kostar ca 95:-/ampull till skillnad mot Zofran som kostar ca 120:-/ampull. Fördelen med Zofran är att det finns munlöslig tablett, som är snabb och effektiv och kostar "bara" 70:-/tablett. Men saknaden efter Esucos är stor...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/1 2005 11:40

Am J Emerg Med. 2000 Oct;18(6):653-7.
"Prophylactic metoclopramide is unnecessary with intravenous analgesia in the ED." av Talbot-Stern J, Paoloni R.

En snabb sökning på PubMed hittade jag bla denna artiklen om Primperan och morfin och prevalensen av illamående och kräkningar.

Kanske framtiden efter esucos kan bli haldol i relevant dosering...kanske något att fråga våra ambulansläkare.

Anonymous

Nära släktingar kemiskt

Inlägg av Anonymous » 5/1 2005 14:23

En mycket intressant spekulation Na_ssk! Dridol och Haldol är nära besläktade kemiskt.

Produktresumén om Dridol gör mig jätterädd, och jag undrar hur jag har kunnat våga använda Dridol någon enda gång (nåja, det är ju mycket få patienter som har fått kardiella biverkningar så vitt vi vet).

Produktresumén för Haldol nämner bara kardiella biverkningar i förbigående. Jag får intrycket att det har skrivits dit "för säkerhets skull", utan att skribenten egentligen räknar med problem...

Kan Roadrunner eller annan farmakologisk resurs kommentera tro?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 6/1 2005 0:39

Inj Navoban låter som ett alternativ till Zofran. Placeboeffekten hos antiemetika är viktig. Placeboeffekten hos Esucos sägs vara 80% enligt vissa studier.

En patient på avdelning fick för ett tag sedan Dridol trots TotalCalcium på 1.18. Inget hände med EKG. Patienten hade lång Qt - tid men detta missades. Nästa dag fick patienten i samband med illamående Primperan. Enda skillnaden var att patienten hade bättre effekt av Primperan än av Dridol. Självklart kan det finnas massor av anledningar till detta.

Inj Kyrtil försvinner som alternativ till Zofran pga det dyra priset.

Skriv svar