Privat Ambulans

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 14/1 2008 18:03

Vilken hemsida då så man kan läsa och kanske bli klokare!!!

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/1 2008 12:59

eremit: Min juridiska kunskap är i princip obefintlig. Däremot är jag duktig på att formulera mig extra krångligt och byråkratiskt i skriven text och så tillvida inte helt ovan när det gäller att också läsa sådana texter.

För att driva debatten ytterligare något. Låt oss säga att vi har ett företag som jobbar med säkerhet vid evenemang. Detta företag har också en ambulansbil, registrerad som utryckningsfordon. Så långt är vi väl överens att lagen är tillåtande?
Detta företaget får i uppdrag att under en mässa/schlagerdeltävling/hockeyturnering/etc. bidra med sjukvårdsberedskap. Inte heller detta är emot lagarna?
Härifrån kan vi dock tänka oss några olika scenarier. Exempelvis så menar du att det är betalningen som inte är tillåten. Vilket inte låter helt orimligt eftersom detta skulle kunna ses som att dra nytta av människor i nöd. Dock så bör ju evenemangsanordnaren redan innan ha bestämt om den vill tillhandahålla servicen med transporter eller inte och då är det också denne som betalar. Alltså faller resonemanget något.
Då har vi nästa problem. Det hävdas om jag förstått det rätt att man i utryckningsfordon inte får transportera patienten. Detta ser jag ingen logisk förklaring till, annat än den svenska byråkratin (förutsatt att det stämmer). Låt oss säga att man under evenemanget får en patient med hjärtstopp, således borde ambulansen vara det klart bästa transportmedlet. Att denne då inte skulle få transportera patienten för att den är utryckningsfordon är ju korkat. Visst skulle det kanske gå att vårda i skuffen på en volvokombi också, men övriga bilister skulle tycka att föraren av volvokombin skulle vara en idiot. Alternativt så tar man ambulansen ändå och lutar sig på någon form av nödrätt, dock är detta kanske också något tveksamt kan jag tycka. Jag gillar nämligen inte när man planerar för någonting som man vet inte håller i praktiken och hävdar att praktiken då skall vara undantag från regeln.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 15/1 2008 13:30

Enl RL är en arrangör skyldig till detta

8 §
Egen beredskap

De som äger eller innehar en byggnad eller som utövar industri- eller affärsverksamhet samt ämbetsverk, inrättningar och andra sammanslutningar är skyldiga att på ifrågavarande plats och i sin verksamhet förebygga uppkomsten av farliga situationer samt att ha beredskap att vid överhängande fara skydda människor, egendom och miljön och att vidta sådana räddningsinsatser som de på egen hand förmår göra.


En paragraf som man kan stödja sig på enl Socialdepartementet

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 15/1 2008 16:10

Lipton:
Jag är den första att hålla med om att det är helt idiotiskt, men samtidigt så är det ju så det är sagt.
Och ska vi nu driva debatten vidare, trots att det egentligen bara blir att slänga sig med hur idiotiskt det egentligen är, så får du enligt landstinget i Stockholm inte ens registrera en ambulans som utryckningsfordon om du inte har avtal med dem. De hänvisar till HSL samt till vägtrafikregistret som jag tidigare skrivit.

Betalningsbiten handlar egentligen om yrkestrafiktillstånd och inte för sjukvård på plats.
Alltså är det utan yrkestrafiktillstånd inte tillåtet att transportera person eller gods mot betalning (källa VV).

Men som sagt, i Stockholm gör landstinget bedömningen av vad jag fått höra av personal hos en av entreprenörerna att de s.k. evenemangsambulanserna inte har tillåtelse att transportera in personer eller ens ha blåljus monterat på.

1005:
RL? Är det räddningstjänstlagen du menar då?

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/1 2008 18:03

Trodde räddningstjänstlagen var ersatt av SMO för flera år sedan?

Blir fundersam över att SLL skulle kunna förbjuda privata ambulansföretag att ha blåljus på sina ambulanser. Visserligen har jag för mig att jag någon gång lärt mig att det krävs något typ av tillstånd från landstinget för utryckningskörning innan man kan registrera bilen på det viset. Dock finns det ju fler landsting i Sverige och jag är övertygad om att vissa av dessa tillåter detta eftersom jag sett utryckningsfordon i deras ägo, med blåljus och allt.
Om en sådan bil då av någon anledning kör igenom stockholm skulle denna således bryta mot någon lag enligt SLLs jurister.

Vad gäller yrkestrafik så trodde jag inte att ambulanspersonal var att beteckna som yrkesförare eftersom de då skulle behöva färdskrivare osv i bilarna. Men det kanske inte har med yrkestrafik att göra?

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 15/1 2008 18:16

eremit: Vilken hemsida har du sett det på?

Vilka jurister på SLL är det?

Vilken tjänsteman?

Skulle vara skoj att läsa!!

Lipton :SLL kan endast förbjuda sina entreprenörer ingen annan då landstinget inte har makt över annat än sina egna.

Felet är att man tittar sig blint på "blåljusen" är man registrerad vårdgivare får man vårda även i stockholm.

Rätt RL har bytt namn och denna paragraf har bara bytt siffra § 4 nu ser det ut som

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 15/1 2008 18:53

Lipton skrev:Trodde räddningstjänstlagen var ersatt av SMO för flera år sedan?

Blir fundersam över att SLL skulle kunna förbjuda privata ambulansföretag att ha blåljus på sina ambulanser. Visserligen har jag för mig att jag någon gång lärt mig att det krävs något typ av tillstånd från landstinget för utryckningskörning innan man kan registrera bilen på det viset. Dock finns det ju fler landsting i Sverige och jag är övertygad om att vissa av dessa tillåter detta eftersom jag sett utryckningsfordon i deras ägo, med blåljus och allt.
Om en sådan bil då av någon anledning kör igenom stockholm skulle denna således bryta mot någon lag enligt SLLs jurister.

Vad gäller yrkestrafik så trodde jag inte att ambulanspersonal var att beteckna som yrkesförare eftersom de då skulle behöva färdskrivare osv i bilarna. Men det kanske inte har med yrkestrafik att göra?

Eftersom att lagen om kör- och vilotider endast gäller fordon över 3,5 ton
och dessutom är "specialfordon som används för sjukvårdsändamål" undantagna klarar du dig undan. 8) http://www.akeri.se/pagedownload/Sverig ... ilotid.pdf

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 15/1 2008 21:46

Lipton:
Det är korrekt att den nu heter SMO.
Var dock osäker på om det var den lagen som menades eller annan med förkortningen RL.

Tror inte det är någon fara att köra genom Stockholm. Där emot tror jag inte att privata ambulansföretag från andra landsting som har tillstånd där, kan använda det i annat. Tror att varje landsting är suveräna i sina beslut.
(men kan givetvis ha fel där)

Nej, yrkestrafik gäller endast verksamheter som ex. taxi eller där du med privat bil transporterar in någon mot betalning. Har alltså inget med ambulanssjukvård att göra.

1005:
Det står att läsa på en av entreprenörernas intranätsidor. Krävs alltså inloggning för att läsa det.
Och alla som jobbar åt den entreprenören borde ha läst det.
Och i Stockholm är det väl endast AISAB och Samariten som aktivt jobbar med evenemang tror jag.

Tjänstemannen bör väl vara Britt-Marie Forsman, för det är väl hon som är ytterst ansvarig tjänsteman på SLL nu.

Gällande juristen kan nog ovanstående tjänsteman svara på det skulle jag tro.

Sen känns väl 4§ ganska orelevant när följande går att läsa i samma lagtext.
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
1 kap. Inledande bestämmelser
4 § Lagen gäller inte hälso- och sjukvård som avses i hälso- och sjukvårdslagen (1982:763).

Och nu känns det som om debatten inte kommer längre.
Bidrar gärna med något nytt om jag i framtiden får höra något från bekanta inom ambulanssjukvården i Stockholm.

Livräddaren
Inlägg: 23
Blev medlem: 5/6 2005 21:10

Inlägg av Livräddaren » 15/1 2008 23:01

eremit:
Om du nu har tillgång till detta intranät kan du ju kopiera texten och lägga ut här, dvs du kan ta bort ev. företagsnamn mm.

Skulle vara mycket intressant att ta del av denna information för jag betvivlar att landstinget kan stoppa privata aktörer som inte kör åt landstinget. Tror dock helt klart på att landstinget dragit åt snaran för entreprenörerna som har avtal och som haft detta som bisyssla eftersom det inte ingår i landstingsuppdraget.

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/1 2008 9:48

Det kan inte vara så att debatten är ett missförstånd.
Jag har nämligen inga problem att tro på att en av stockholms ambulansentreprenörer på egen hand fattat beslut att de vid evenemang bara vårdar på plats och sedan lämnar över till en av de i ordinarie beredskap ingående ambulanserna. Alltså att bilen som står på evenemanget ej lämnar området. Detta eftersom det underlättar när man kommer överens med kunden om hur det hela skall genomföras. Man har ju på så vis alltid sjukvårdsberedskap på området och vid behov av transport är ju detta något som kunden antagligen inte vill betala för eftersom landstinget tillhandahåller detta gratis (för kunden, inte patienten).

ambslusk
Inlägg: 14
Blev medlem: 14/1 2008 23:49

Inlägg av ambslusk » 20/3 2008 13:55

Avgår.
Senast redigerad av 1 ambslusk, redigerad totalt 23 gånger.

ambslusk
Inlägg: 14
Blev medlem: 14/1 2008 23:49

Inlägg av ambslusk » 20/3 2008 13:58

Avgår.
Senast redigerad av 1 ambslusk, redigerad totalt 23 gånger.

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 20/3 2008 14:29

Då ska du enligt lagen ha ett yrkestrafiktillstånd för persontransporter (som ex taxi), eftersom du tar betalt av arrangören för att stå på platsen och vid behov skjutsa till sjukhus.

Dessutom får den inte vara utrustad med blåljus.

Men sen kan det säkert skilja sig från landsting till landsting.
Ovan gäller Stockholm, men Ni kanske inte finns där.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lite fel

Inlägg av 1005 » 20/3 2008 16:39

Stämmer inte Ermit.

Du behöver inte yrkestillstånd för det behövs inte vid ambulanstrp då man får dispens ifrån detta av Länsstyrelsen. Detta har skett i sthlm med bla ett företag som kallade sig KRAM. Att man behöver taxitillstånd är något som SLL kräver av sina entreprenörer.

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 20/3 2008 21:42

1005: Nä, jag sa inte att man behövde yrkestillstånd för ambulanstransporter, utan för transporter med fordon som inte är utryckningsregistrerat. Känns som om man ska läsa hela inlägget innan man kommenterar.

Och gällande SLL (Stockholms läns landsting) så ligger taxitillståndet på liggande persontransporter, som alltså inte har något överhuvudtaget att göra med ambulanssjukvård.

Så frågan är, var KRAM som du hänvisar till ett vårdföretag eller var deras huvudsysselsättning något annat? För ambulanstransporter tror jag aldrig de har sysslat med.

Sammanfattning:
För att skjutsa människor till sjukhus mot betalning från ett evenemang krävs yrkestrafiktillstånd.

För att få ha blåljus på fordonet krävs att det är ett utryckningsregistrerat fordon.

I Stockholm får inte ambulanser som står på evenemang transportera in personer till sjukhus enligt Stockholms läns landsting.

Skriv svar