Har vi hört det förut?

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Har vi hört det förut?

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/3 2008 13:45

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=755017

"Helt sjukt", "höj lönen i kvinnodominerade yrken" osv osv

Förra gången VF basunerade fick vi försämrade villkor..

Den här gången tänker man inte ge sig utan "strid"! Jga kan inte annat än dra på smilbanden när jag läser det. Man sa samma sak när pajaserna förra året gav oss längre arbetstid och minimal löneökning!

Vad tror ni?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/3 2008 14:29

Fortsätter min egen tråd;

Första krav på en 14% per år de närmsta åren?? Är det ett rimligt krav? För mig låter det oseriöst. Många systrar kommer då ligga över 30´.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 26/3 2008 15:37

Skulle det vara en hemsk tanke att äntligen få lön som är värd namnet?

Att sen förstroendet för VF sviktar och att de troligen inte kommer ens i närheten av detde vill. Kolla på senaste avtalet... vi fick 3,4% i år och för det måste vi jobba 65 timmar till per år.

Så... visst hoppas man att det blir verklighet av siffrorna du nämnde men sannolikheten är väl näst intill obefintlig. :?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/3 2008 16:13

Det jag menar är att det blir oseriöst när man vet att man kommer få kanske 10% lägre.. Då blir det bara larvigt. Klart jag vill ha 14%.. Men jag har slutat hoppas för länge sen!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 26/3 2008 19:01

Jag vill egentligen inte kritisera vårdförbundet innan avtalet är klart, men jag är liksom många andra pessimist. Jag tror att man skjuter lite för högt. Ordföranden säger att DENNA gången lägger vi oss inte utan kamp.... Hur avtalet än blir kommer hon efteråt att påstå att det är ett bra avtal och att man är nöjd...
Min uppfattning är idag (och med stor sannolikhet även efter avtalet) att vårdförbundet är flata och anonyma och går med på nästan vad som hellst.

Det bästa jag har hört på länge var divisionschefen för akutkliniken i malmö, Sylvia Reschs uttalande om att de anställda uppmanades att sänka vårdkvaliten för att klara sjukhusets sparkrav. Det går inte att bara spara och spara och ändå upprätthålla samma kvalitet. Debatten i media blev tämligen het efter detta uttalandet...
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml

Sparkraven som finns på samtliga sjukhus är ett medel för att hålla nere lönerna. Därför behöver denna frågan komma upp på regeringsnivå för att det ska bli någon ändring. Vårdförbundet har inte en chans, loppet är förlorat innan det ens började. Så tror jag.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 26/3 2008 19:40

Sedan kan man ju alltid hoppas att dom privata entreprenörerna följer dom avtal som Vårdförbundet och Kommunal kommer fram till. Kommuner och Landsting gör i alla fall det.

I daxläget är det inte så. Vad gäller Kommulals avtal för Usk/Ambulanssjukvårdarna så säger det nära 14 % på 3 år från 2007 och skall i år bli ca 4,5 % och en kvinnopott utöver på 400:- till dom som tjänar under 20.000:-. Vad jag hört så betalar inte Ambulansentreprenören Sirius ut dessa avtalade pengar utan personalen har fått runt 750:- i löneökning inklusive dom 400 som skall vara utöver 4,5% alltså har den personalen fått en löneökning med 350:- vilket motsvarar 1,5%. Vad jag hört så har entreprenören dålig ekonomi och har inte råd att betala ut avtalsenliga löneökningar. Kommer det att bli samma för Vårdförbundets medlemmar hos dom privata företagen??? Kanske om det inte finns en stark personalgrupp som kan stå på sig. Jag önskar alla Vårdförbundare lycka till ..... stå på er Tjejer och Killar.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/3 2008 20:45

Någon som var med på VF möte och vet hur budet såg ut?

Kenlav: Jag tycker många amb sjv är så nöjda med sin löneökning. Men stämmer det att man får i snitt 4.5 per år? Det är ju ingen höjdare direkt?
Hur är din bedömningen att löneläget mellan ssk och amb sjv kommer se ut efter er lönehöjning?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 30/3 2008 21:00

Jag fick då inte 3,4% i löneökning...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/4 2008 17:49

1700 för två år är ju inte mycket? 850 spänn per år? I minsta laget...

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 1/4 2008 19:37

Niklas Karlsson skrev:
Kenlav: Jag tycker många amb sjv är så nöjda med sin löneökning. Men stämmer det att man får i snitt 4.5 per år? Det är ju ingen höjdare direkt?
Hur är din bedömningen att löneläget mellan ssk och amb sjv kommer se ut efter er lönehöjning?
Om man ser på det gamla avtalet för Ambsjukv som var på 2% ... (samma som Vårdf nu har sagt upp) så är 4,5% dubbelt upp. På Aisab har vi individuell lönesättning på samtliga personalgrupper och beroende på antal poäng som man får vid lönebedömningen så ser lönen ut därefter. Höga poäng = mer pengar och tvärtom. Det nya avtalet är som sagt dubbelt upp mot det gamla vilket ger en löneökning för Ambsjukv på mellan 900 - 1800 ca + låglönesatsningen för dom som har en grundlön under 20.000:- per månad. Jag hoppas nu att vårdförbundet inte säljer sig för billigt. En löneökning på runt 7 - 8% tror jag kan bli aktuell. Blir då ca 1500 - 2300 beroende på grundlönen.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Re: Har vi hört det förut?

Inlägg av kire1111 » 9/4 2008 17:53

[gjn
Senast redigerad av 1 kire1111, redigerad totalt 9 gånger.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Re: Har vi hört det förut?

Inlägg av kire1111 » 9/4 2008 17:54

Niklas Karlsson skrev:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=755017

"Helt sjukt", "höj lönen i kvinnodominerade yrken" osv osv

Förra gången VF basunerade fick vi försämrade villkor..

Den här gången tänker man inte ge sig utan "strid"! Jga kan inte annat än dra på smilbanden när jag läser det. Man sa samma sak när pajaserna förra året gav oss längre arbetstid och minimal löneökning!

Vad tror ni?
Ja ha nu var det igång igen lönefrågan i vården. Kommer gå som alltid. Kommer få ett par kronor påökt på lönen sen kommer det bli tyst runt om i sverigen. ssk. hotar att säga upp sig men vem kommer göra det när det verkligen gäller, inte många och det vet arbetsgivaren om. Räkningar och mat och livet kostar pengar. Så vem vill säga upp sig och hamna hos kronofogden. Så länge vi inte har rätt att strejka med lön i vården kommer det inte hända ett skit. Vill man ha bättre lön så ska man bytta jobb. Nej det är lika bra att man accepterar att man ses som en Florens Nightingales som ska jobba efter ett religiöst kall och få lönen från gud.
kan ju gå till kyrkan och tigga pengar finns säkert snälla själar där som lägger några extra kronor i kolekten till oss i vården.





Ambulanssjukv./Usk/ssk.student.

Skriv svar