Skall vi ta ratten från sjuksköterskorna?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
webmaster
Sajt Admin
Inlägg: 64
Blev medlem: 9/3 2004 19:14
Kontakt:

Skall vi ta ratten från sjuksköterskorna?

Inlägg av webmaster » 15/3 2004 7:48

Jag vet inte om Ni har uppmärksammat att antalet olyckor med utryckningsfordon har ökat. Det här är alarmerande. Tyvärr har jag ingen färsk statistik på hur många ambulanser som är involverade i någon form av olyckshändelse, men min känsla är att det helt klart har ökat. Vad beror det på? Ja säg det! När jag själv började köra ambulans för snart 20 år sedan var det ganska vanligt att det krävdes busskort eller annan tung behörighet för att köra ambulans. Jag vill inte påstå att detta skulle vara lösningen för att få ner olyckstatistiken, men det har aldrig varit en nackdel att även kunna köra tunga fordon bredvid ambulanstjänsten.

Tyvärr ser vi idag en hel del ambulansförare som tycker att den "lilla" volvoambulansen är stor i trafiken. Det har ju ganska länge varit viktigare att rekrytera sjukvårdkompetens än förarkompetens till ambulanssjukvården och kanske är det denna filosofi som nu visar sig i olycksstatistiken. Jag vet att jag sticker ut hakan, men det viktigaste med ambulanssjuksköterskans intåg i verksamheten kan väl knappast ha varit att ta över ratten? Nu vill jag understryka att jag har inget som helst vetenskapligt belägg för det jag säger, men kanske det kan väcka någon att titta närmare på vilken typ av ambulansförare det är som är mest involverad i olyckor. Är det de som bara har B-behörighet. Är det sjuksköterskerelaterat? Är det fordonsrelaterat m m?

Vägverket har enligt min uppfattning en ansvarslös inställning till behörighetsfrågorna kring utryckningskörning. För mig är det självklart att det skulle finnas en särskild körkortbehörighet för att få köra utryckning. Det borde vara lika självklart som att det krävs separat behörighet för att köra motorcykel. Om man tänker efter är det rätt många som far omkring på våra vägar med utryckningsfordon. Allt från deltidsbrandmän till gasmontörer, lokaltrafiksdirigerare, ambulansförare, blodtransportörer, tullare med flera. Att många av dessa kör utryckning utan någon som helst annan utbildning än ett B-körkort, tycker jag är ansvarslöst av Vägverket och vår lagstiftare.

Denna text har tidigare funnits i nyhetsbrev från PAM.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/3 2004 12:38

Självklart får man ner olycksstatistiken med högre behörighet/körvana.
och tyvärr , som du säger , är sjukvårdkompetensen viktigare än förarkompetensen vid anställning nuförtiden vilket är helt sjukt.
Med tanke att det är svårt för många län att få tag i ssk/(usk) till ambulansen gör nu att intagningskraven numera är helt borta förutom sjukvårdsutbildning och b-kort.
Att kortet är taget senast -96 eller c-behörighet är borttaget i vissa län (inga namn) ingen körvana behövs heller. Körprov görs innan anställning i en halvtimme. Kuggar man på detta prov kan man få jobb i alla fall om personalbristen är tillräckligt hög. Likaså bärproven.

Man vill se en korrekt behandling på patienten men att personalen och patienten/anhöriga kommer till lasarettet levande eller i liksäck spelar ingen roll. Bara det ser bra ut i papprerna och att man klarar fylla ut personal år 2005.
Och av någon konstig anledning har ambsjukvården dispens på att personal utan behörighet på tunga fordon (över 3.5 ton) kan köra dessa lagligt. (!)
Då även för dessa utan körvana av personbil...

/ En som inte vill bli sjuk

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/3 2004 13:25

Ett mycket känsligt ämne tydligen...

Anonymous

Re: Skall vi ta ratten från sjuksköterskorna?

Inlägg av Anonymous » 24/3 2004 23:42

webmaster skrev:Tyvärr ser vi idag en hel del ambulansförare som tycker att den "lilla" volvoambulansen är stor i trafiken. Det har ju ganska länge varit viktigare att rekrytera sjukvårdkompetens än förarkompetens till ambulanssjukvården och kanske är det denna filosofi som nu visar sig i olycksstatistiken. Jag vet att jag sticker ut hakan, men det viktigaste med ambulanssjuksköterskans intåg i verksamheten kan väl knappast ha varit att ta över ratten? Nu vill jag understryka att jag har inget som helst vetenskapligt belägg för det jag säger, men kanske det kan väcka någon att titta närmare på vilken typ av ambulansförare det är som är mest involverad i olyckor. Är det de som bara har B-behörighet. Är det sjuksköterskerelaterat? Är det fordonsrelaterat m m?
Läste detta inlägg med stor besvikelse. Kan det verkligen vara så att vi ska rekrytera nya kollegor efter deras förarkompetens och strunta i deras sjukvårdskompetens?! Jag trodde ambulanssjukvården de senaste decennierna hade utvecklats från att "vårda med gaspedalen" till en mycket avancerad akutsjukvård..
Självklart måste den personal som bemannar en ambulans vara både kompetent i sjukvård samt kunna framföra fordonet på ett säkert sätt.

Jag håller med om att det måste till en förbättring av utbildningen i utryckningskörning (den existerar knappt nu). Har hört förslag på ett körkort för utryckningsförare som låter klokt.

Att försöka påskinna att det är sjuksköterskornas intåg i ambulansen som skulle vara anledningen till att olyckorna ökar verkar väldigt dåligt genomtänkt. Att det inte finns några vetenskapliga belägg för detta styrker väl detta.
Fundera över detta:
Har inga sjuksköterskor högre körkortsbehörigheter?
Har inga sjuksköterskor lång erfarenhet av utryckningskörning?
Medför en högre utbildning per automatik att du är en sämre bilförare?
Finns det inga ambulanssjukvårdare som kör dåligt?
Är en nybliven ambulanssjukvårdare automatiskt en suverän utryckningsförare medan en nybliven sjuksköterska är en dålig sådan?

Jag tycker att diskussionen om utryckningskörning ska handla om hela yrkeskåren. Låt oss vara överens om att det behöver komma till en utbildning i utryckningskörning för oss inom ambulanssjukvården, oavsett om du är sjuksköterska eller ambulanssjukvårdare!

emergency901

Anställningskrav

Inlägg av emergency901 » 25/3 2004 14:52

Det vore väldigt intressant att höra vilka landsting som ställer C-körkortskrav vid nyanställningar. Frågan är av intresse i ett längre perspektiv då många yngre kollegor kommer in i verksamheten och har tagit sitt körkort efter 1996. Vad kommer då att hända den dagen ev dispenser tas bort. Kommer det då att anställas "ambulansförare" med C-behörighet och ev ambulanssjuksköterska. Jag ser detta som ett kommande problem. Vi kommer vi även framgent att ha en differentierad fordonspark med både små och stora ambulanser och hur ämnar man lösa problemet på de orter där man antagit den policyn att "Vi skall bara ha storbilsambulanser". :roll:

Anonymous

Re: Anställningskrav

Inlägg av Anonymous » 25/3 2004 17:53

emergency901 skrev:Det vore väldigt intressant att höra vilka landsting som ställer C-körkortskrav vid nyanställningar. Frågan är av intresse i ett längre perspektiv då många yngre kollegor kommer in i verksamheten och har tagit sitt körkort efter 1996. Vad kommer då att hända den dagen ev dispenser tas bort. Kommer det då att anställas "ambulansförare" med C-behörighet och ev ambulanssjuksköterska. Jag ser detta som ett kommande problem. Vi kommer vi även framgent att ha en differentierad fordonspark med både små och stora ambulanser och hur ämnar man lösa problemet på de orter där man antagit den policyn att "Vi skall bara ha storbilsambulanser". :roll:
Alla landsting SKA ha c-krav på alla anställda som inte har haft körkort före -96( på storbil) . 2 kap. 5 § körkortslagen (1998:488).
Före -96 dispens.

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 29/3 2004 21:54

Hej alla vänner, jag håller fullkomligt med er om att körningen är viktig, den får aldrig bli lidande till följd av en kompetenshöjning vad gäller sjukvårdsbiten. Själv är jag en komplex varelse, jag gick fordonsteknisk utb. på gymnasiet med inriktning mot transport, B C traktor, grävare, truck behörighet + ADR, körde lastbil ett tag och började sedan vikariera på räddningstjänsten.........slut jobb......pluggade till undersköterska och ambulanssjukvårdare och läser nu till sjuksköterska, har jobbat i ambulans i 7 år nu. Jag har haft en otrolig nytta av min körerfarenhet och det är en lika viktig kompetens som sjukvårdsbiten. Nu kan jag inte kräva att alla ska gå den här krokiga vägen som jag gjort men det är bra att ämnet tas upp. Jag tror dock inte att körskickligheten är i relation med utbildning, att sjuksköterskor skulle vara sämre förare tror jag inte att man kan säga rent generellt. På min station i Piteå så har vi en mycket engagerad körutbildare som inte tummar på "hans" krav, fixar man inte utbildningen och den årliga återkommande rep.utb. så får man inte köra utryckningskörning, dock så får han ibland strida med ledningen för att få dom att förstå vikten av detta.

Sen så håller jag fullkomligt med åsikten om vägverket, jag får rent juridiskt köra så fort jag bedömmer att jag behöver (vill) med upp till tre andra liv i bilen + de liv som jag utsätter för fara (medtrafikanterna) då jag far fram utan att det ställs något formellt krav på min körduglighet.................skumt??!!

Ska man dra en liknelse så krävs det att jag sitter i skolbänken i tre år för att jag ska få ge läkemedel till en patient, missförstå mig rätt, gör jag fel så kan jag "bara" döda en person/patient (sen så får jag nog sparken) men med min ambulans så kan jag skada och döda väldigt många om oturen/oskickligheten är framme.........hmmm behöver jag säga något mer.

Till sist en hälsning till alla ambulanssjukvårdare, stå på er för ni behövs. Även om jag anses som en svartfot ibland bara för att jag valt att plugga till sjuksköterska.

Anonymous

Håller med

Inlägg av Anonymous » 31/3 2004 23:51

Vill börja med att säga att jag håller med signaturen sjuksköt. i det tidigare inlägget.

Vi har ett komplext yrke som kräver mycket. Att på ett tryggt och säkert sätt kunna transportera en patient mellan punkt A till B är en grundläggande sak. Lika självklart som att kunna bära och kunna vårda våra sjuka & skadade patienter. Vad gäller körning så är det tyvärr så att många län bedriver någon slags egen utbildning som sedan inte gäller i ett annat län. Så har man lört prio 1 i ett län så får man inte köra på sin nya arbetsplats! Sverige är konstigt, är vägarn annorlunda? Sitter ratten spegelvänd? God lokalkännedom viktig men plugga karta och sedan köra runt i distriktet löser nog den problematiken. Alla har vi varit nya någongång vilket folk tycks glömma ibland. En oberoende instans typ en körskola eller likande skulle bedriva en kurs efter en färdig kursplan som sedan gäller i hela vårt land. Sedan skulle vi nog tjäna på (även pengar) om ambulanssverige kunde enas om så få bilmodeller som möjligt och sedan göra stora upphandlingar.

Till de som tycker att ambsjukv skall ha ensamrätt på ratten tycker jag är ute och cyklar. Då kan vi anställa rallyförare och sedan utbilda dom i sjukvård. Det måste vara enklare att anställa personer med hög medicinsk kompetens och sedan utbilda dessa i utryckningskörning än att göra tvärtom, eller....? Att köra bil och orka bära båren måste ALLA kunna oavsett yrkestitel, kön, ålder eller om man åker transportbil, "lätt"ambulans eller akutbil och vad det mer kan heta.

Att köra bilen är något vi gör hela dagarna och därmed träna oss i. Har vi en kollega som brister i trafikomdömmet, så måste man påtala detta. Likväl som andra fel & brister.

En annan lustig sak (motsäger min lilla liknelse ovan) är att folk som man tycker skulle vara duktiga i trafiken oftare är inblandade i olyckor. Rallyförare är en sådan grupp. Man skulle kunna tolka detta som att "Jag har fått körutbildning och därmed är jag bättre än andra och kan öka farten", vilket är = ökad olycks risk.

Anonymous

Re: Håller med

Inlägg av Anonymous » 1/4 2004 9:39

Jon skrev: En annan lustig sak (motsäger min lilla liknelse ovan) är att folk som man tycker skulle vara duktiga i trafiken oftare är inblandade i olyckor. Rallyförare är en sådan grupp. Man skulle kunna tolka detta som att "Jag har fått körutbildning och därmed är jag bättre än andra och kan öka farten", vilket är = ökad olycks risk.
Detsamma måste då även gälla sjukvårdsbiten. Ju högre utbildning desto högre risk för felbedömningar.
Själv åker jag hellre med en rallyförare än med en som inte vet hur en bil beter sig.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/4 2004 21:21

Vänner, låt inte en bra diskussion leda till ett ordkrig mellan ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor för det handlar ju egentligen inte om det, eller hur? För visst är ambulansarbetet ett lagarbete? vi ska ju tillsammans komma till och från platsen på ett säkert sätt och vi ska likaledes ta hand om patienten, tillsammans, på ett för patienten säkert sätt. Låt oss hålla ihop istället. Körskickligheten sitter inte i om man är ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska ........eller? Jag tror mer på att vi som yrkesgrupp (ambulanspersonal) tillsammans bör verka för en ordentlig rikstäckande körutbildning.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Håller med Medde!

Inlägg av ambus » 1/4 2004 22:31

Helt rätt Medde!

OBS! OBS!OBS!
Läs detta svar från Medde och tänk till en stund innan Du tar upp detta igen om denna typ av "segregering" inom ambulansen, vi ska ju samarbeta som sagt, som ambulanspersonal!


Men frågan är snarare mycket intressantare HUR???

En nationell grupp behövs men i vilken form? Hur göra denna legal och dynamisk? Vad jag vet finns det idag nationella utbildningspaket för ex. utryckningskörning, och som om det bara var det som vi skulle behöva ha gemensamt? *smile*

//ambus
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/4 2004 23:00

Vill bara säga att jag håller med Medde och Jon!

Vi har ett komplext yrke med uppgifter som inte finns inom den resterande sjukvården! Arbeta för gemensamma riktlinjer när det gäller körningen. Titta på exempelvis polisen och se hur de löser problemet!

Låt oss lägga bort allt tjafs om vem som ska göra vad och när! Skapa en yrkesanda så vi kan vara stolta över våra jobb och över varandra som kollegor!

Anonymous

ang rallyförare

Inlägg av Anonymous » 2/4 2004 12:14

Håkanbråkan, med en rallyförare menas i beskrivningen en som tränar/tävlar rally och att vissa med rallylicens tar med sig den körstilen till de allmänna vägarna. En sådan förare på allmännavägar är en farlig förare. Men att ha den körstilen på en avstängd rallyväg är väldigt roligt.....! Man kollade detta för många år sedan och såg då att just rallyförare va lite överrepresenterade i olycksstatistiken, vet inte hur det är idag. Att lära ut ett "rallybeteende" till den allmäna bilkörningen är helt förkastligt. Det handlar om ett gott allmänt omdöme och förmågan att under stress fortfarande hålla sig lugn och inte förhasta sig. Ungefär samma sak som när man vårdar en dålig patient. Hoppas att inga fler i detta forum tror att lägre sjukvårdsutbildning ökar patietsäkerheten. Ambulanssjukvården är ju mitt i en process där vi ökar patientsäkerheten.

Låst