Praktik

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anita

Praktik

Inlägg av Anita » 10/8 2008 13:44

Hej, går femte termin på ssk-utbildningen och ska ut på 2 veckors praktik på ambulansen snart. Nu undrar jag vad det innebär för studenten; vad får vi göra och vad krävs det av oss?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/8 2008 17:41

Tycker det är ganska lustigt att de låter er vara på ambulansen i 2v. När jag pluggade fick mina klasskamrater knappt hospitera där en dag ens.

Det du som student får göra är nog väldigt beroende på var du ska vara, och vem du har som handledare. Det är ju en fråga om förtroende mellan dig och din handledare.
Ska du va där i 2v kan man knappast begära så mycket, men att vårda en o annan lättare patient hade jag nog satt som krav.
det finns ju saker som man inte kan/får låta studenter göra såklart, såsom körning, sjukvårdsledning mm.

Hoppas du får två trevliga och lärorika veckor!

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 10/8 2008 17:43

Vad du får göra är nog mycket en fråga som beror på vem du arbetar med. Du har ju inte rätten att ta egna beslut och administrera läkemedel på egen hand. Med en bra handledare så kommer du säkert att få vårda patienter under översikt av den ansvariga sjuksköterskan. Har du ingen vana av akutsjukvård sedan innan så kan det vara bra att ta några pass då du mestadels kikar och assisterar ambulanspersonalen för att komma in i arbetsgången.

Felet som många elever gör är att stressa upp sig och låsa sig vid behandlingsriktlinjerna, varje fall är individuellt och man får tillsamans arbeta för att göra en så god insats som möjligt för patienten och dennes anhöriga. Att ta sig tid för att bedömma situationen är alltid A och O för att bedriva ett gott omhändertagande.

Jag åkte själv med ambulansen med jämna mellanrum under min tid som undersköterska, där fick jag lära mig otroligt mycket nyttigt av sjuksköterskorna och ambulanssjukvårdarna som gjorde mig till en bättre vårdare. Dessa erfarenheter har jag haft använding för och har gett mig perspektiv under min utbildning till sjuksköterska.

Någonting man också skall ha i baktanken är att alla är olika, sug åt dig av det du tycker är bra och fundera sedan varför personalen gjorde som de gjorde och reflektera gärna med personalen när ni kommer tillbaka till stationen. Efter varje fall brukade jag sätta mig ned med behandlingsriktlinjerna, kika igenom dessa och läsa på lite om just den åkomman man vart ute på.

Det som är synd med ambulansjobbet är att vi sällan har chansen att göra uppföljning på patienterna vi lämnat av till någon vårdinrättning, försök om ni har möjlighet att få lite uppföljning på de patientfall där det vart oklarheter eller ni är osäkra på hur det gått med, detta hjälper en att känna sig tryggare inför nya situationer och händelser som kan likna de tidigare.

Hoppas du får en bra och givande praktik :), den kan vara din infartsväg om det är ambulansen du vill arbeta för, så var det för mig! Lycka till /P
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Anita

Praktik

Inlägg av Anita » 11/8 2008 2:41

Tack för svaren! jag vet inte om du`Isodor´ jobbar på ambulansen eller vilken skola du gick i, men på KI:s skola har man alltid 2 v på antingen ambulans, operation, intensiv eller akuten i termin 5.
Det jag skulle vilja veta mer specifikt på är vilka "saker" typ blodtryck, sätta nål, ge dropp, injektioner mm vi kommer få göra.
Sen försöker man ju tänka sig in i att nåt allvarligt händer och man känner att "just det här borde jag ha kunnat utföra eller visat på kunskap".
Jag förstår att det skiljer sig mkt från ställe till ställe och mellan olika handledare men det finns väl vissa grunder för vad man brukar få göra.
Sen är man ju livrädd att man ska få typ hjärnsläpp i all sin förvirring och rädsla så man inte ens kommer ihåg hur man tar ett blodtryck!!!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 12/8 2008 10:14

Jag jobbar på ambulansen sedan sekelskiftet. Jag pluggade i kristianstad till syrra. Där hade vi också sk akutplaceringar på IVA, OP eller akuten. Ambulansen var inte aktuell. Inte mer än någon enstaka dag i så fall. Detta bekymrade inte mig precis, men jag hade studiekamrater som var mycket besvikna.

När det gäller hjärnsläpp och vad du får göra. Man kan inte begära att du ska ta hand om en "prio1 patient" och veta vad du ska göra med denne. Det är heller inte särskilt klokt att låta dig eller någon annan student göra det. Man måste ju få börja i ett lugnt tempo.
Blodtryck, puls och saturation är de parametrar som ska tas på alla patienter. Dessa hade jag absolut krävt att du fixar. Sen det här med läkemedel och hur mycket du får göra där, det är nog där den stora skillnaden är mellan olika handledare, och hur mycket du själv anser dig fixa. Det gäller att vara ödmjuk!

Om du vet vilken station du ska vara på, hör med dem och be att få ta del av deras behandlingsriktlinjer i förväg och plugga lite.

Anita

Praktik

Inlägg av Anita » 14/8 2008 9:57

Tack så mkt för svaret. :)

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Praktik

Inlägg av malle » 14/8 2008 20:16

Anita skrev:Tack för svaren! jag vet inte om du`Isodor´ jobbar på ambulansen eller vilken skola du gick i, men på KI:s skola har man alltid 2 v på antingen ambulans, operation, intensiv eller akuten i termin 5.
Det jag skulle vilja veta mer specifikt på är vilka "saker" typ blodtryck, sätta nål, ge dropp, injektioner mm vi kommer få göra.
Sen försöker man ju tänka sig in i att nåt allvarligt händer och man känner att "just det här borde jag ha kunnat utföra eller visat på kunskap".
Jag förstår att det skiljer sig mkt från ställe till ställe och mellan olika handledare men det finns väl vissa grunder för vad man brukar få göra.
Sen är man ju livrädd att man ska få typ hjärnsläpp i all sin förvirring och rädsla så man inte ens kommer ihåg hur man tar ett blodtryck!!!
Hej Anita!

Jag har arbetar sedan många år tillbaka på ambulansen inom Stockholms län. Det innebär ju också att jag med jämna mellanrum handleder studenter som liksom du går termin 5 på KI.

Skulle bara vilja få tala om för dig att du inte behöver oroa dig eller vara rädd. Ingen kommer att ställa krav på dig att du självständigt skall kunna fatta beslut om åtgärder osv. Vi har alla gått termin 5 så vi vet det innebär...

På 2 v kommer du inte att hinna med att se och göra så mkt men om du vill få ut så mkt som möjligt av din praktiktid så är mitt bästa råd: visa intresse och var nyfiken. Passa på att ställa frågor t ex i samband med den dagliga genomgången av utrustningen - du kommer att upptäcka att det finns mycket kunskap/erfarenhet att ta del av.

Som tidigare inlägg redan varit inne på - var ödmjuk - det leder till att dina handledare kommer att vilja dela med sig av sina kunskaper.

Vi kanske ses därute...?

Lycka till!
//malle

Anita

Praktik

Inlägg av Anita » 16/8 2008 15:42

Hej Malle!
:D Tack så mkt för att du svarade! Det känns mkt lugnare nu!! Vem vet, vi kanske ses!

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 17/8 2008 12:50

Vad ska man lära sig som ssk. student på ambulansen i 2 v? känns som det finns andra mer vättiga avd. som en stundent får mer nytta av.

AuF

Inlägg av AuF » 17/8 2008 13:46

Självklart kan man lära sig mycket på ambulansen i termin 5!!! Sedan är det ju en bra tanke med att ha några veckor av praktik på ställen som sedan (oftast) kräver vubb. Tex amb, iva, op.

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/8 2008 10:49

kire1111 skrev:Vad ska man lära sig som ssk. student på ambulansen i 2 v? känns som det finns andra mer vättiga avd. som en stundent får mer nytta av.
Ömsesidig förståelse? Någon gång blir sjuksköterskestudenten klar med skolan och börjar jobba i kommun eller på avdelning med kollegor som varit klara sedan många år och fortfarande tror att ambulansens primära mål är att snarast förflytta patienten mellan A och B och på två veckor hinner man lära sig att så inte är fallet.

Lukke

Inlägg av Lukke » 24/8 2008 21:01

Det var som *, ett fåtal personer får en vecka termin 6 i Malmö. 2v termin 5 är ju faktiskt hyggligt.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 25/8 2008 7:58

Nja i västerås får man EN dag på ambulansen i termin 4... om du har tur kanske du får åka med på 3-4 körningar
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Spr0n

Prehospital praktik

Inlägg av Spr0n » 16/9 2008 21:12

Hej! Jag går på Högskolan på Åland och vet inte om jag vågar skriva detta. Vår utbildning till sjukskötare ligger på 7 terminer (210 sp). På termin 7 har vi ett avsnitt där man "fritt" får välja om det är något som man vill läsa mera om. det kan vara att skriva något arbete, gå extra kurser på skolan eller göra avsnittet till praktik. Hela detta avsnitt är på 15 sp, alltså tio veckor. Jag har valt att göra detta avsnitt som praktik, och har jag då tur får jag en Ambulansplacering på 10 veckor :)

Skriv svar