Kungsträdgården

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Läser på KI

Kungsträdgården

Inlägg av Läser på KI » 18/8 2008 9:01

Var i Kungsan( Sthlm) i helgen och så 2 st sjukvårdare/ssk som gick omkring i lite udda kläder.
gul/blå jackväst röd tröja och blåa ambulansbyxor.

Man hade ingen utrustning mer än radio med sig och delade ut alcogel till vakter.

Vet någon vad detta är för något?

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 18/8 2008 10:30

Säkert nått privat vårdföretag som är inhyrd att sköta akutsjukvård på pp innan ambulansen kommer brukar finnas på större tillställningar.

Läser på KI

Kungsan

Inlägg av Läser på KI » 18/8 2008 10:45

Brukar dom aldrig har några saker med sig eller får man inte ha det?

omsorg

Inlägg av omsorg » 18/8 2008 12:45

Finns flertalet företag som brukar finnas med på evenemang som dessa.

Vet att flertalet av dem, bland annat Hympel, Eventa Sjukvård och Stockholms Sjukvårdsteam alltid har ryggsäck med diverse material med sig.

Tror dessutom att samtliga tre företag har en hel del läkemedel med sig, på delegering från deras respektive läkare.

Ryggsäcken fanns säkert i närheten när du såg dem.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 18/8 2008 18:05

Har själv jobbat extra för eventa satt på ishocky för ssk räkning. vi hade en ambulans med oss syrran hade alla läkemedel som finns i en stockholms ambulans

Läser på KI

kungsan

Inlägg av Läser på KI » 19/8 2008 14:57

Tyckte det såg konstigt ut för dom gick omkring utan väska hela tiden men dom kanske har någon som springer till dom om något händer.

Hela finessen är väl att man ska vara på plats ivpa och då behöver man väl saker. Ska man springa och hämta så är det ju ingen ide för då är amb förhoppningsvis redan där.

Bra då vet jag det Kirre

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 20/8 2008 9:31

jo jag håller med att akutväskan ska vara med, det betaler säkert företaget för som hyrt in dem för. Men jag börjar misstänka att det "bara" var sjukvårdare som de hyrt in, alltså uskor som ska ge basal omvårdnad och hlr. Tror inte det fanns någon syrra med alls. En del vill bara betala för sjukvårdare (usk) tycker det räcker. Företaget jag jobbar extra på finns det läkare, ssk. ambulanssjukv. och sjukvårdare (Usk) sen får olika förtag hyra in den kompitens de tycker räcker till deras tillställning.

nog tjatat om detta :-)
lycka the med ssk. studierna på ki, 26 aug drar 2 termin igång för mig :-)

ha de

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/8 2008 11:39

Hur vet ni att det ens var sjukvårdare? det kan ju lika grna ha varit renhållningspersonal! :wink:

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 20/8 2008 12:48

Nu vet jag att det var både en uska & en ssk som jobbade & att det fanns ryggsäck med alla läkemedel. Såg du den inte så kan jag garantera att den fanns i närheten. Jag vet detta pga att jag själv jobbade där =)

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 20/8 2008 17:43

Jag vet att det var sjukvård (INTE renhållningspersonal).

Däremot gick dom runt utan väska på hela området (men alcogel fanns).

Kanske hade väskan inlåst?

Var brukar ni ha den?

Detta var i lördags

nyfikensskstudent

Inlägg av nyfikensskstudent » 20/8 2008 20:30

Jag känner en ordningsvakt som jobbade den dagen. Så jag ringde honom och frågade.
Han sa att det jobbade ca 6 SSK och en ambulans sjv den dagen.
Dom började olika tider för att vara full bemmanning kl 19 när konserten började. Så du kanske såg dom när dom mötte upp personal.
Den dagen utgick dom ifrån ett sjuktält framifrån scenen. Han såg flera sjukväskor och han säger att dom hade dom alltid med sig.

Och alcogelen, ja ordingsvakterna avisade mer än bara ungdomar. Så dom var tacksamma för lite sprit imellanåt.

Enl polisen var det tydligen 40000 besökare där på kvällen.

Jag fick lite klarhet i frågan och jag hoppas ni fick det med.

Läser på KI

Kungsan

Inlägg av Läser på KI » 21/8 2008 17:46

Dom promonerade runt klockan var ca 1300 men skoj att det var flera som jobbade. Såg bara 2 st under dom 4 timmar vi var där.

Skriv svar