Livräddarna på SVT

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/1 2005 22:39

Mycket bra program. Lite kort bara. Sköna sovdoktorer.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 14/1 2005 7:54

Synd att det - som vanligt - bara fokuserar på läkarna. Finns det fler professioner inom vården?!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/1 2005 10:55

prehospital skrev:Synd att det - som vanligt - bara fokuserar på läkarna. Finns det fler professioner inom vården?!
Det är ju dom som sköter jobbet så varför inte?
Övrig personal lyder bara order som vanligt. :mrgreen:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/1 2005 12:33

Sköter och sköter, kanske bestämmer ute på skadeplatsen, men jag tycker ändå inte att alla andra personalgrupper förtjänar att bli diskriminerade... Deras namn visas ju inte ens!!!

linjo

Inlägg av linjo » 14/1 2005 16:28

Jädrans, missade det!
Vet någon om det kommer möjligen någon repris sändning????

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/1 2005 17:02

Den går i repris på 2:an på söndagar, hittade dock ingen tid.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/1 2005 17:43

SVT2 Söndag 16 jan 2005 kl 23.05

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 14/1 2005 18:04

Tycker reportern, Fredrik Undevik, har gjort mycket dåligt research - han vet inte ens - efter ett och ett halv år på basen - vilka personalkategorier som bemannar ambulanshelikoptern... Ja, läkare känner han till... Kanske pilot?! Och att det fanns en helikopter...

Läs mer på följande länk: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8 ... chDep=8744

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/1 2005 19:33

prehospital skrev:Tycker reportern, Fredrik Undevik, har gjort mycket dåligt research - han vet inte ens - efter ett och ett halv år på basen - vilka personalkategorier som bemannar ambulanshelikoptern... Ja, läkare känner han till... Kanske pilot?! Och att det fanns en helikopter...

Läs mer på följande länk: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8 ... chDep=8744


Håller fullständigt med dig, vi tänker ungefär lika! Hoppas han går in mer på dom andra yrkesgrupperna som finns, och som faktiskt är nödvändiga för att helikoperverksamheten ska fungera...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/1 2005 23:50

Det är ju det som är det tråkiga med ambulansen. Man har alltid nån med högre medicinsk kompetens med sig vilket betyder att det är hon som vårdar..
Tycker inte det var så konstigt att man fokuserar på läkarna. Det är ju de som är "livräddare" på plats.

Sedan tycker jag 2 meters doktorn är en dryg doktor. Har träffat honom live och min uppfattning av honom lyste väl igenom i programmet.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/1 2005 11:04

Niklas Karlsson skrev:Det är ju det som är det tråkiga med ambulansen. Man har alltid nån med högre medicinsk kompetens med sig vilket betyder att det är hon som vårdar..
Tycker inte det var så konstigt att man fokuserar på läkarna. Det är ju de som är "livräddare" på plats.

Sedan tycker jag 2 meters doktorn är en dryg doktor. Har träffat honom live och min uppfattning av honom lyste väl igenom i programmet.



OKej! HAHA! :D Men dom är ju ändå ett team, nu har vi ju bara sett ett avsnitt det kanske blir bättre, men jag tycker ändå att sjuksköterskorna och piloterna förtjänar att få sitt namn visat i rutan!!!! :evil: Jag blir bara arg på programmet, inte på nån av er!!!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/1 2005 16:52

Spelar det nån roll? Meningen är kanske att det ska handla om just läkarna och ingen annan.....
En serie om bara piloten kanske skulle vara nåt?
Där snackar vi ansvar

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/1 2005 17:27

AA skrev:Spelar det nån roll? Meningen är kanske att det ska handla om just läkarna och ingen annan.....
En serie om bara piloten kanske skulle vara nåt?
Där snackar vi ansvar


Det är klart det spelar roll! När det står i programfaktat att det ska handla om personalen i ambulanshelikoptern, så ska det göra det också! Inte bara om några läkare! Ja, det kanske är daxs för att sånt program?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/1 2005 11:57

Vi får se nästa program. Det kanske handlar om anesyrran eller piloten till höger!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/1 2005 12:24

Gagge skrev: Det är klart det spelar roll! När det står i program faktat att det ska handla om personalen i ambulanshelikoptern, så ska det göra det också! Inte bara om några läkare! Ja, det kanske är daxs för att sånt program?
Vad jag vet så ingår läkaren i personalstyrkan som programmet är fokuserat på.
Själv tycker jag pilot och navigatör (ambsjukvårdare)? gör största insatsen.

Förresten, drar man en helikopter på vaken och redig patient där ambulans redan finns på plats?

Skriv svar