SSK vid ratten?

Här pratar vi om yrkesmässiga frågor. Alla användare som skall skriva i detta forum måste identifiera sig för att kunna skriva.

Moderatorer: Wernvik, Novisen

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 3/10 2008 8:59

Oväntat svar från ett hjon...

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 3/10 2008 10:36

t4dmedic skrev:
Niklas Karlsson skrev:Det förekommer men är emot amb. läkarnas dirktiv. Direktiven har också gått ut till sjukhusen vilket har resulterat i flera avvikelser (speciellt från ett speciellt sjukhus). Direktiven är att ssk ska sita bak när det förvarnas och när det ges läkemedel. Är det några oklaheter (borde inte vara då direktiven inte precis är nya) så är det bara att kontakta medicogruppen, dom är glasklara på den punkten..
Det må så vara att dom direktiven har gått ut till dom som har medicogruppen men dom företag som inte har det har inte samma direktiv, iaf inte det företaget jag jobbar för.
Vilket företag jobbar du för?
//malle

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 3/10 2008 12:02

Sjuksköterskan skrev:Oväntat svar från ett hjon...
Hahahaha hjon???
Värst vad personliga vi blev nudå........Då undrar jag i så fall vad dina kollegor är som jag jobbar med som inte har några problem med att vi vårdar varannan??
Dom verkar inte lika osäkra som du trots att dom har samma vubar som du...kör ni ert race så kör vi vårat.

Love, peace and understanding....

Ps. skulle vara riktigt kul att möta dig i verkligheten sjuksköterskan för att se vad du är för individ. Ds.

Kryllet

Utryckningskörning

Inlägg av Kryllet » 3/10 2008 14:40

Jag förstår absolut inte varför det diskuteras vem som skall köra. Ssk har väl inte gått vubben för att köra!!!!!!

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 3/10 2008 18:21

Jag förstår absolut inte varför det diskuteras vem som skall köra. Ssk har väl inte gått vubben för att köra!!!!!!
Fast om man inte vill köra bil så kan man ju fråga sig vad man gör på ambulansen...

Jag är övertygad om att dom flesta som söker till ambulansen ser körningen som en del av arbetet, likaväl som omhändertagandet.
Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 3/10 2008 21:08

Vid uppdrag där patienten är dålig och likaså trp där läkemedel kan behöva ges är det väl en självklarhet att SSK vårdar?! Finns det verkligen någon som på allvar menar något annat? Allt annat innebär ju fördröjningar och försämringar för patienten. Gå till er själva och fundera hur ni vill ha det när ni behöver akut hjälp.. Skrämmande att vissa är kvar på så låg nivå år2008!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 3/10 2008 21:10

t4dmedic skrev:
Niklas Karlsson skrev:Det förekommer men är emot amb. läkarnas dirktiv. Direktiven har också gått ut till sjukhusen vilket har resulterat i flera avvikelser (speciellt från ett speciellt sjukhus). Direktiven är att ssk ska sita bak när det förvarnas och när det ges läkemedel. Är det några oklaheter (borde inte vara då direktiven inte precis är nya) så är det bara att kontakta medicogruppen, dom är glasklara på den punkten..
Det må så vara att dom direktiven har gått ut till dom som har medicogruppen men dom företag som inte har det har inte samma direktiv, iaf inte det företaget jag jobbar för.
Då kan du ju berätta vilket företag du arbetar för. jag har svårt att tro, att någon enteprenör har någon som helst anledning att gå emot socialstyrelsens författningar. Det är ju inte medicogruppen som bestämt detta, de bara rättar sig efter gällande regelverk. Sen undrar jag hur in i h.....e dum syrran du jobbar med är, som låter dig sitta bak när det är en etta in!

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 3/10 2008 22:03

För det första med hänsyn till företaget så kommer jag inte berätta vilket företag det är. Vad det gäller ssk som jag jobbar med så är det olika....Detta är inget unikt då vi jobbar så i hela företaget sen kan du ju få kalla dina ssk kollegor för vad du vill....Tycker du ska ta en liten diskussion med socialstyrelsen då dom inte går ut med att ssk måste sitta bak, enda gången dom säger att ssk "måste" sitta bak är om det ska ges läkemedel under färden alt att man stannar bilen & går bak & ger läkemedel. Ni kan kan diskutera / käfta detta i all oändlighet men det kommer inte att leda någonstans så ge upp. Jobba som ni vill / får order om så jobbarvi på vårat sätt. Gillar ni det inte så FINE...lämna branschen lr acceptera.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 3/10 2008 22:24

Så om man har oturen att behöva ambulans i Stockholm får man endast vård av spec.SSK (4års utb) om det är dennes tur att vårda?! Annars får man hålla till godo att vårdas av någon med 20v utb som ej får ge läkemedel... Tror inte ett dyft på detta! Du är ett hjon och ett troll.

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 3/10 2008 22:51

Sjuksköterskan skrev:Så om man har oturen att behöva ambulans i Stockholm får man endast vård av spec.SSK (4års utb) om det är dennes tur att vårda?! Annars får man hålla till godo att vårdas av någon med 20v utb som ej får ge läkemedel... Tror inte ett dyft på detta! Du är ett hjon och ett troll.
20 veckors utb??? Vet inte vilka du arbetar med men i stockholm så är vi minst undersköterskor med vidareutb & har jobbat på sjukhus minst 2 år & har haft div olika fortbildningar varje år på bla fördjupad anatomi & fysiologi samt farmakologi, PHTLS mm så du kan kalla mig / oss för hjon troll.... ja vad du vill. Som sagt denna diskussion kan hålla på i all oändlighet...Jag har sagt hur det funkar här, ni får tycka / tänka vad ni vill. Jag känner folk som jobbar i Malmö, Göteborg, Sundsvall, Uppsala, Enköping på amb, det dom säger är att det är likadant där så.......Ja fundera själva på om jag bara är ett hjon & ett troll som sitter & fantiserar ihop detta lr om det är ni som drömmer i en liten ssk bubbla lr vad man ska kalla det. Jag slutar min diskussion här & nu.
Tack för mig.

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 3/10 2008 22:52

Ps. Vem har sagt att du inte får ngt läkemedel? Ds

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 3/10 2008 23:19

Då jag känner folk som jobbar i flertalet av städerna du nämner så vet jag att du ljuger. TROLL! Hehe, usk, m vidareutbildning.. tungt!

omsorg

Inlägg av omsorg » 4/10 2008 2:42

Sjuksköterskan, jag måste ge dig en eloge för din fantastiska empati och förmåga att uttrycka dig i skrift. Hjon och troll? Underbart. Visar verkligen hur mycket du tagit in av skola och arbetslivserfarenhet.
Men du kanske bara var i skolan när man gick genom akutsjukvården, ungefär 10 veckor av hela din utbildning.

Ambulanssjukvård handlar om förmåga att se till patientens bästa.
Det tror jag alla är överrens om, eller vad säger du Sjuksköterskan?

De kritiska patienter som man eventuellt stöter på under ett arbetspass kan oftast räknas på ena handen.
Och vid dessa tillfällen kräver patienten säkert en läkemedelsbehandling, som legitimerad sjuksköterska ska utföra.

Sen finns det patienter som är "dåliga" men inte kräver läkemedelsbehandling, mer än kanske syrgas. Vad hindrar då att ambulanssjukvårdaren sitter bak och vårdar om det är sjuksköterskans "tur" att köra? Egentligen inget alls. För att notera puls, blodtryck och saturation behöver man inte vara sjuksköterska. Tror inte det finns en anhörig som skulle reagera. För vad skulle du göra som sjuksköterska som inte ambulanssjukvården klarar i just detta fall? Exakt, inget. För här kan du inte ge läkemedel, hur mycket du än vill, för det finns inga att ge till dessa tillstånd.

Sen finns det patienter som har ambulanssjukvårdare bredvid sig trots läkemedelsbehandling och det är väl ändå upp till besättningen att bestämma så länge det inte finns skriftliga beslut på att det ska vara på annat sätt.

Och du, Sjuksköterskan. Hur glad är du efter 48 transporter när du inte fått sitta bakom ratten en enda gång?
För även om vissa landsting inte nyrekryterar ambulanssjukvårdare, kommer de att finnas kvar i ambulanssjukvården ett bra tag till.

Så ta fram boken som beskrev empati, om du har den kvar och läs genom vad som står där.
Sen kanske du också blir den optimala kollegan.

Och för att knyta an till ämnet.
Jag har inget emot sjuksköterskor bakom ratten eller för den delen bredvid mig i sjukhytten, även om jag tvekar om vissa ibland.

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/10 2008 14:38

Sjuksköterskan skrev:Vid uppdrag där patienten är dålig och likaså trp där läkemedel kan behöva ges är det väl en självklarhet att SSK vårdar?! Finns det verkligen någon som på allvar menar något annat? Allt annat innebär ju fördröjningar och försämringar för patienten. Gå till er själva och fundera hur ni vill ha det när ni behöver akut hjälp.. Skrämmande att vissa är kvar på så låg nivå år2008!
Du pratar i min värld om alla uppdrag eftersom något så banalt som en bröstsmärta kan uppstå när som helst, även under en ambulanstransport och således måste SSK vårda allt. Att då anställa ambulanssjukvårdare och säga: Ni får inte köra förrän efter erfarenhet och utbildning med mera innebär ju att verksamheten inte fungerar.
Börja istället utbilda de nyanställda ambulanssjukvårdarna så de får köra när de anställs så slipper man diskussionerna!!!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/10 2008 15:15

t4dmedic skrev:För det första med hänsyn till företaget så kommer jag inte berätta vilket företag det är. Vad det gäller ssk som jag jobbar med så är det olika....Detta är inget unikt då vi jobbar så i hela företaget sen kan du ju få kalla dina ssk kollegor för vad du vill....Tycker du ska ta en liten diskussion med socialstyrelsen då dom inte går ut med att ssk måste sitta bak, enda gången dom säger att ssk "måste" sitta bak är om det ska ges läkemedel under färden alt att man stannar bilen & går bak & ger läkemedel. Ni kan kan diskutera / käfta detta i all oändlighet men det kommer inte att leda någonstans så ge upp. Jobba som ni vill / får order om så jobbarvi på vårat sätt. Gillar ni det inte så FINE...lämna branschen lr acceptera.
Du vill inte ge ut namnet på din arbetsgivare, trots att du prompt hävdar att ert arbetssätt inte är fel. Märkligt...
Du ska ha klart för dig att det finns på papper att sköterskan skall vårda patienten om det är aktuellt med läkemedel. det är inte bara själva läkemedelsadministrationen som är grejen, utan även övervaka effekt och biverkningar. men det visste du väl redan hoppas jag!
jag undrar vad era ambulansöverläkare säger om detta, men de vet väl inte det förstås... vi sköterskor arbetar utifrån vår legitimation och den ger oss rätten att utföra vissa saker, såsom att ge läkemedel. men vi får inte per automatik ge en massa mediciner till patienten bara för det. vi får ge detta på delegering från vår läkare. Detta innebär att läkaren också sitter pyrt på det om nåt går galet i bilen.
Som sjuksköterska i ambulansen får jag inte delegera vidare läkemedelsordinationer till min kollega som är ambsjv. Däremot får ambsjv ge läkemedel under direkt överinseende av mig, mao, jag ska stå och se när personen gör det, inte sitta fram och köra.

Om dina kollegor tycker att legitimationen inte är mer värd än att låta dig eller någon annan ambsjv ge läkemedel, så tror jag nog att er ambulansöverläkare tycker att hans/hennes är det!
Sen finns det regler som säger att högst medicinsk kompetens bak på prio1!

Skriv svar