Dela ut medicin

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Läser på KI

Dela ut medicin

Inlägg av Läser på KI » 14/11 2008 19:45

Fick veta att man på olika evenemang typ Gröna Lund delar ut receptfri med utan att ha ordination. Det var till och med USK som gjorde det.
(alvedon/ipren/losec mm)

Enl en av våra föreläsare kan endast SSK med ordination dela ut med till andra.(detta gäller hälso och sjukvårds personal)

Någon annan som stött på detta`?

Kille i sthlm -> Du jobbade väl på Grönan ett tag? Delade du också ut piller?


Hur kan undersköterskor få göra detta?

Guz

Inlägg av Guz » 14/11 2008 22:55

Kan det inte vara en helt vanlig delegation?

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 15/11 2008 4:41

Nej
Man kan inte delegera detta till USK enl vår föreläsare

vårdguru

Inlägg av vårdguru » 15/11 2008 10:35

Nä, man kan inte delegera detta till USK.

Men jag tror att våra nöjesparker Gröna Lund, Liseberg, Kolmården, Skansen osv liksom ex hotellpersonal och receptionister på exempelvis kontor har ett stöd hos Läkemedelsverket att tillhandahålla vissa läkemedel. Tror nämligen inte att hotell och nöjesparker skulle riskera en stämning för att de tillhandahåller ett läkemedel som ex Alvedon.

Sen vem som tillhandhåller det på respektive ställe, receptionist, värd, USK, djurskötare tror jag inte har någon betydelse. Kanske tom bättre att en USK tillhandahåller det än en receptionist.

Jag har fått Alvedon både på hotell, Liseberg, Skara Sommarland och Gröna Lund. Och glad att det har funnits när jag behövt.

Det bör då innebära att det är den enskilda personen som frågar efter det som helt själv ansvarar för sitt intag av läkemedel. Alltså inget som har med Hälso- och sjukvård att göra.

Ser inte det här som ett jätteproblem för svensk hälso- och sjukvård.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 15/11 2008 12:09

Vem delegerar/ordinerar alvedon till sin 5 åriga son? Pappan? Mamman? Vem ger ordinationen söndag morgon när du är bakis och behöver värktabletter?

Detta är inte sjukvård utan egenvård.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 15/11 2008 12:21

Helt ok att ICKE vårdpersonal delar ut ja...

Men vårdpersonal (USK) får inte enl Socialstyrelsen dela ut receptfri medicin då man går under Hälso och sjukvårdslagen som vårdpersonal och det då kan uppfattas som en vårdåtgärd.

Med andra ord det är helt ok för en vakt/städare/receptionist att ge ut medicin (tex alvedon) för då är det egenvård men när vårdpersonal gör det i tjänsten är det vård och då faller det under Hälso och sjukvårdslagen
(och är då olagligt).

Lika lite som ambsjv får ge alvedon eller trobyl i ambulans (om pat kan ta det själv) för då görs också en bedömning.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 15/11 2008 22:20

men jösses, klassas det som att jag langar om jag köper ipren till min fru då??
Jag tror man måste skilja på receptfria och inte i diskutionen.

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 15/11 2008 23:26

Läser på KI, jag begriper inte riktigt vad du är ute efter i den här debatten??

Tror nog att man kan tolka lagarna lite olika...vet inte men tror att det är så att dom som jobbar t ex på gröna lund som sjukvårdare bara tillhandahåller läkemedlet & om du går dit & säger att du vill ha t ex Alvedon så får du det utan att dom gör en bedömning....

Jag förstår inte riktigt problemet???

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 15/11 2008 23:52

Jobbar som usk i kommun och jag ger olika läkemedel och insulin vare gång jag e på jobbet, så visst får usk ge läkemedel

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 16/11 2008 9:42

Inom kommunen får USK dela ut läkemedel, men inte inom slutenvården eller ambulansvården. Detta för att det skulle vara helt orimligt för en sjuksköterska att hinna med att dela ut piller till alla på morgonen.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

vårdguru

Inlägg av vårdguru » 16/11 2008 10:16

peder skrev:Inom kommunen får USK dela ut läkemedel, men inte inom slutenvården eller ambulansvården. Detta för att det skulle vara helt orimligt för en sjuksköterska att hinna med att dela ut piller till alla på morgonen.
Nä, Peder "inte för att det skulle vara helt orimligt" utan för att det är orimligt.
Med rätt upphandlingsunderlag så ska det inte vara orimligt att sjuksköterskan delar ut läkemedel till alla som ska ha.
Men nu är vi inte där och därför görs det undantag överallt. Till och med Socialstyrelsen "de så gudomliga" inser att det inte går att leva upp till alla de författningar de skapar, så då måste man göra undantag.
Bara trist att man inte får lära sig sånt i skolan också, när föreläsare berättar att sjuksköterskor är allsmäktiga i sin läkemedelshantering.
Inom vården har man och kommer man alltid att hitta lösningar som gynnar både personal och patient.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 16/11 2008 12:42

peder skrev:Inom kommunen får USK dela ut läkemedel, men inte inom slutenvården eller ambulansvården. Detta för att det skulle vara helt orimligt för en sjuksköterska att hinna med att dela ut piller till alla på morgonen.
Så om jag förstår dig rätt så menar du att usk inte ger medicin på ex medicin avd på sjukhuset, kan tänka mig att det förekommer att usk ger med där med

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 16/11 2008 15:36

Har du inte haft någon sjukhuspraktik under din USK utbildning?

En USK kan få en burk med piller an syrran på avdelningen att dela ut till ex Pelle på 4:1. Detta kan även ske i ambulansjukvården att ambulansjukvårdaren får administrera läkemedel under ssk överinseende. dvs, om syrran har händerna upptagna kan han/hon säga åt kollegan att ge si eller så mycket av den sprutan på det sättet när ssk ser på. Man kan däremot inte som syrra sita vid ratten och säga till kollegan där bak i hytten samma sak.

Läser på KI

Med

Inlägg av Läser på KI » 16/11 2008 17:06

rayden skrev:men jösses, klassas det som att jag langar om jag köper ipren till min fru då??
Jag tror man måste skilja på receptfria och inte i diskutionen.


Nej Rayden för gör du det inte som anställd inom vården utan som make.
Det är olika saker om gör det i sin yrkesutövning som vårdpersonal eller som make.

Rätt sunt tycker jag det verkar vara.
Finns en anledning till att amb-sjv/usk inte skall dela ut medicin eller?

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 16/11 2008 17:09

Isidor skrev:Har du inte haft någon sjukhuspraktik under din USK utbildning?

En USK kan få en burk med piller an syrran på avdelningen att dela ut till ex Pelle på 4:1. Detta kan även ske i ambulansjukvården att ambulansjukvårdaren får administrera läkemedel under ssk överinseende. dvs, om syrran har händerna upptagna kan han/hon säga åt kollegan att ge si eller så mycket av den sprutan på det sättet när ssk ser på. Man kan däremot inte som syrra sita vid ratten och säga till kollegan där bak i hytten samma sak.

Helt rätt och på tex Gröna Lund finns det ingen syrra att fråga så därför får inte usk ge ut där.

Ingen som jobbat på Grönan eller annan nöjespar som kan sprida ljus hurdet ligger till?

Låst