Först på olycksplats på Motorväg

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Först på olycksplats på Motorväg

Inlägg av Brosan » 17/11 2008 21:45

Hej

Har en fundering

jag är usk/amb.sjv och min fråga är följande

jag kommer i min egen bil som privat person först fram till en trafikolycka på en motorväg

1. jag är skyldig att stanna å hjälpa dom drabbade personerna (Ta reda på antal skadade m,m)

2 när jag har larmat så tycker ialla fall jag att jag stannar kvar till utryckingsfordonen kommit fram och här kommer min fundering

har hör att om jag stannar på motorvägen efter kanten och när polis kommit fram till olyckan så har polisen rätt att ta mitt körkort för att jag stannat på motorväg, för om jag minns rätt så är jag skyldig att stanna vid en olycka också, hur kan detta gå ihop???

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 17/11 2008 22:08

Du måste inte stanna men du är skyldig att larma.


En liknelse som illustrerar din andra fråga;

Det är stoppförbud i rondeller, men i stan är det ofta ett övergångsställen i anslutning till in/ur-fart.
Hur ska man göra om det kommer en gående och du är påväg att svänga ur en rondell? Man får inte stanna i rondellen, och man är skyldig att släppa över den gående??
Svaret är att du har rätt att stanna om trafiksituationen kräver det.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 18/11 2008 14:19

Precis, man får ju se till situationen, och det hoppas jag verkligen poliser också gör. Det låter ju skrattretande om man skulle åka dit själv för att man stannar och kanske räddar ett liv. Lagar är ju lagar, men de etiska lagarna måste få väga in ibland, även om de juridiska lagarna är strikt reglerade.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/11 2008 15:24

Allt är ju inte svart på vitt. Det är väl ingen polis som tar kortet för dig om du stannat vid en trafikolycka. Man behöver kanske inte tvära över vägen föratt stänga av som vi gör med tjänstebilarna.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 18/11 2008 18:24

Tack för svaren

jag kommer att stanna vid olyckan sedan så får man väll hoppas på att man klarar körkortet

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/11 2008 14:58

Troligtvis inga problem!

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/11 2008 16:42

peder skrev:Det är stoppförbud i rondeller, men i stan är det ofta ett övergångsställen i anslutning till in/ur-fart.
Hur ska man göra om det kommer en gående och du är påväg att svänga ur en rondell? Man får inte stanna i rondellen, och man är skyldig att släppa över den gående??
Man planerar helt enkelt sin körning så att däcken aldrig någonsin är stilla men fotgängaren ändå hinner passera. Och är det snigel-Agda med rollatorn så får man väl ta ett varv till... :mrgreen:

Skriv svar