Ambulanssjukvårdare

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Annika23

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Annika23 » 24/11 2008 16:52

Hej! Någon som vet var jag kan få reda på vilka landsting som anställer ambulanssjukvårdare? Tar lång tid om jag ska maila och fråga alla :?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 24/11 2008 17:55

nyanställer på heltid är det nog inte många som gör längre.

sök här på forumet, frågan har varit uppe tidigare.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

stockholm

Inlägg av kire1111 » 28/11 2008 9:12

Sök sommarvik i Stockholm, där är det alltid stort behov av duktig personal. Fastjobb kanske du inte får i början, men ställer du upp å visar framfötterna så finns det nog chans på fast jobb. Jag kom in så på sirius, jobbat där fast i 3 år nu. Har även märk att vissa landsting är mer intresserad av mig nu när jag pluggar till ssk.


Lycka till

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/11 2008 11:53

Sommarvik kan man få över hela Sverige som amb-sjv.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 1/12 2008 8:37

Vilka krav gäller egentligen för sommarvik? 3 terminer på SSK-utb, och lumpen som sjukvårdare har jag i bagaget då.

Det skulle vara riktigt spännande, men också att få jobba på annat ställe än äldreboende. Frågan är dock om jag inte kommer passera fribeloppet :cry:

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 1/12 2008 12:09

kan man säkert få, men frågan är om man får förlängt efter sommarvik. i så många landsting. tror fortfarande stockholm ger bra chanser att få jobb efter sommarvik.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 1/12 2008 12:12

stexum skrev:Vilka krav gäller egentligen för sommarvik? 3 terminer på SSK-utb, och lumpen som sjukvårdare har jag i bagaget då.

Det skulle vara riktigt spännande, men också att få jobba på annat ställe än äldreboende. Frågan är dock om jag inte kommer passera fribeloppet :cry:
Grundkrav för ambulanssjukvårdare:

Ambulanssjukvårdare skall ha undersköterskeutbildning, samt, påbyggnadsutbildning i ambulanssjukvård eller motsvarande erfarenhet.

Ambulanssjukvårdare skall ha minst två (2) års erfarenhet av heltidstjänstgöring som lägst undersköterska varav minst ett (1) år inom den slutna vården.

Ambulanssjukvårdare skall ha minst ett (1) års erfarenhet av heltidstjänstgöring som ambulanssjukvårdare.

Ambulanssjukvårdare skall ha giltigt körkort samt god körvana.

Anställningen inleds med en åtta veckors introduktionsutbildning.

dessa krav ställer sirius iallafall för att få jobba på akutambulans

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/12 2008 15:25

stexum skrev:Vilka krav gäller egentligen för sommarvik? 3 terminer på SSK-utb, och lumpen som sjukvårdare har jag i bagaget då.

Det skulle vara riktigt spännande, men också att få jobba på annat ställe än äldreboende. Frågan är dock om jag inte kommer passera fribeloppet :cry:
Sök jobb på närmsta akutmottagning istället. Det är precis lika spännande, cirka 10-15 gånger mer lärorikt och ger dessutom en liten möjlighet till ett fint timvik som gör att du nästa termin kanske kan gå ned till 75 % CSN vilket då också höjer fribeloppet.
Dessutom slipper du fundera över bekymmret att du varken får köra bilen eller ge läkemedel eller värst av allt att du i många fall saknar kunskaper som borde vara lägstakrav för ambulanstjänst.

Hur många av sommarvikarierna kan egentligen barn HLR, eller ens vuxenHLR? Hur många har adekvat koll på hur man på bästa sätt avlägsnar en bil runt en patient, eller tvärtom när det är bråttom?
Ni kan säkert påstå att många av de ni jobbade med i sommras kan detta, men kan alla det?
Kvalitetskraven sänks enormt på sommaren inom akutsjukvården. Åandra sidan kanske inte alla kan detta såhär i början av December heller?

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 1/12 2008 21:10

Ja har tyvärr varit med om sommarvikarie som inte änns var utbildad ambulanssjukv. men fick full delegering och fick sitta i en akutambulans var ett par år sedan nu, hoppas inte det sker idag. Själv klart ska man ha rätt utb. på personalen även på sommaren.

Men det är väl klart jobba i en ambulans kan väl alla, lite första hjälpen kunskap man läst på internet och all akutvårdskunskap och omvårdnad man lärt sig på 1 terminen till ssk. gör än till ambulansproffs. :)

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 1/12 2008 22:09

Lipton: Jag tar inga studielån just nu utan vikarierar på 3 olika äldreboenden + hemtjänst. Har fungerat vädigt bra sen i september. Landstinget i Örebro har just nu vikariestopp, och det hindrar ju en hel del. Skulle vara riktigt kul att få jobba på en akutmottagning, eller någon annan mottagning för den delen.

Jag säger inte att jag skulle bli proffs på det, men säkerligen bättre än många andra helt novisa. Skulle det vara något riktigt akut så blir det ju tufft då jag inte får köra eller får behandla. I dagsläget tycker jag inte att jag har de kunskaper som krävs, men man har ju alltid en SSK vid sin sida. Återigen, akuten är ändå förstahandsvalet just nu.

En som pluggat till ambulanssjukvårdare med alla dessa krav du räknat upp Kire, behöver ju inte ha större kunskaper än någon som gått T3 på ssk-utb (räknar oftast då som usk), + extra högskolepoäng och dessutom har ett stort intresse av området. Således borde det kunna gå att övertala någon att ialf sommarvikariera där. Men att få in foten på akuten och kunna vikariera där skulle vara en skön omväxling.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 2/12 2008 9:18

Jag jobbade på IVA under min studietid. Det var väldigt lärorikt och nyttigt när man pluggade till ssk. Som undersköterska får man göra mycket som i andra sammanhang vanligen görs av en sjuksköterska.

Men det är en speciell miljö där och alla trivs inte... att sitta vak på en sal och lyssna på respiratorer en hel natt är inte alltid kul...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/12 2008 11:57

peder: Sjävklart! Jag glömde helt bort att nämna IVA.
Fast jag tror att akuten är marginellt mer givande på grund av högre patientflöde samt något bredare. De som går via akuten till IVA hör man oftast också talas om fortsättningen på. Bortsett från detta så är IVA extremt givande, plus att man som du säger oftast får möjlighet att öva sin förmåga på mer än basal omvårdnad.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 2/12 2008 17:54

Jag ska kontakta landstinget efter nyår. Just nu är det ju officiellt vikariestopp. Mycket roligare och mer lärorikt än äldreboende, som dock inte är helt fel det heller!

Var på hudmottagningen på USÖ idag med en boende. Där skulle jag också vilja jobba. Oj, känns som jag vill jobba ÖVERALLT, förrutom kanske som diabetessyrra. Men allt från hygiensyrra till hud och ambulans.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 3/12 2008 5:59

Lipton skrev:Kvalitetskraven sänks enormt på sommaren inom akutsjukvården. Åandra sidan kanske inte alla kan detta såhär i början av December heller?
Kvalitetskraven sänks överallt inom vården på sommaren, inte minst för Agda 92år som bor på äldreboendet och längtar till hösten, inte pga, de vackra färgerna på träden utan de e den ordinarie personalen hon längtar efter...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 3/12 2008 14:26

Finns säkert de ambsjukv. som inte ska jobba i ambulansen men de har iallafall utb. för ambjobbet. Så troligtvis så har nog en ambulanssjukvårdare med 1 års erfarenhet mer kunskaper för att jobba på en akutambulans än vad en t3 med stort intresse av akutsjukvård har men visst jag kan ha fel. Du är säkert jätte duktig tvivlar inte på det stexum, men tycker bara man ska ha rätt utb. för det jobb man gör. Det är väl därför tex. sirius har dessa krav för sommar tjänst, skulle de tycka att det räckte med usk kompitens skulle de väl ta in usk i ambulansen.


Jag kan ha ett stort intresse av flygplan, skulle du vilja flyga med mig då fast jag inte har utb för det?

Skriv svar