Straffregister och annat!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

ever

Straffregister och annat!

Inlägg av ever » 17/1 2009 22:43

Hej alla, är ny här och jag har en fråga vars svar antagligen kommer förändra mitt liv.

Jag vill verkligen bli ambulansförare men jag har ett par saker somantagligen kommer sätta stopp för det.

Jag har ett par saker i mitt straffregiser, varav 2 st domar som dom slog ihop till 1, nämligen drograttfylla. Detta hände när jag var 20 år gammal, är 25 i år och undrar om det överhuvuftaget är möjligt för mig att bli amulansförare efter detta?? Tilläggas ska att jag inte kommer söka ambulansutbildningen förrän om ett par år, kanske när jag är 27-28 år(försvinner ett straffregister efter ett tag eller hur funkar det), en annan sak är att jag även under mina "stökiga" år (20-22år) så har jag även blivit straffad för narkotiainnehav och någon annan småsak.

Finns det någon som kan ge mig ett ärligt svar på detta eller finns det någon som kan ge mig ett telefonnummer/hemsida där jag kan få svar??

Skulle vara väldigt tacksam för svar!

Vill verkligen bli ambulansförare och ge tillbaka något (efter allt dumt man gjort) till samhället genom att hjälpa människor.

Tack på förhand!
Mvh

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Straffregister och annat!

Inlägg av AMBASS » 18/1 2009 10:10

ever skrev:Hej alla, är ny här och jag har en fråga vars svar antagligen kommer förändra mitt liv.

Jag vill verkligen bli ambulansförare men jag har ett par saker somantagligen kommer sätta stopp för det.

Jag har ett par saker i mitt straffregiser, varav 2 st domar som dom slog ihop till 1, nämligen drograttfylla. Detta hände när jag var 20 år gammal, är 25 i år och undrar om det överhuvuftaget är möjligt för mig att bli amulansförare efter detta?? Tilläggas ska att jag inte kommer söka ambulansutbildningen förrän om ett par år, kanske när jag är 27-28 år(försvinner ett straffregister efter ett tag eller hur funkar det), en annan sak är att jag även under mina "stökiga" år (20-22år) så har jag även blivit straffad för narkotiainnehav och någon annan småsak.

Finns det någon som kan ge mig ett ärligt svar på detta eller finns det någon som kan ge mig ett telefonnummer/hemsida där jag kan få svar??

Skulle vara väldigt tacksam för svar!

Vill verkligen bli ambulansförare och ge tillbaka något (efter allt dumt man gjort) till samhället genom att hjälpa människor.

Tack på förhand!
Mvh
Hej!

Vad jag känner till finns det ingen civil ambulansenhet i Sverige som idag ber dig att lämna en kopia på straffregistret. Det finns dessutom personer som arbetar inom ambulans som är dömda för alla tänkbara brott. I vissa länder är det regel att lämna in registerpapper från polisen.

Skillnaden enligt mig och jag hoppas att arbetsgivarna i överlag delar denna inställning är att allt får ha sin gång. Har du tagit ditt straff och gjort bot och bättring så bör du få en ny möjlighet att arbeta i samhället. Jag läste för några år sedan om en sjuksköterska som var dömd för våldtäkt och narkotikabrott. Jag vet inte hur det gick för honom, men han hade iaf fått en anställning på ambulansen och detta framkom sedan, vilket skapade debatt. Jag känner inte till fackets hållning i just det fallet. Kan vara värt att studera andra fall.

Av ditt användarnamn tyder jag det som du vill arbeta som ambulanssjukvårdare och då skulle du kunna kolla med fackförbundet Alarm eller Kommunal. Skulle du söka tjänst inom vissa säkerhetsklassade områden, så som försvarsmakten, flygplatser eller riksdagen så gör dessa en säkerhetsprövning, men ännu har dessa inte så många jobb för ambulanssjukvårdare :wink: .

Många ambulanschefer kan dock ha egna erfarenheter av olika brott och dess konsekvenser, detta kan påverka deras beslut. När det gäller drog/rattfylla så är det ju dessvärre konsekvenserna av dessa gärningar något som ambulanssjukvården ibland möter efter tragiska olyckor. Vad jag vill säga med detta är att det är händelser som kan ligga många kollegor nära yrkesmässigt och erfarenhetsmässigt. Jag vill ogärna gradera olika brott, men jag tror att just brott där narkotika har varit en faktor kan skapa viss oro då vi hanterar en rad olika narkotikaklassade läkemedel i bilarna.

Personligen tycker jag att man ska bedöma en människa efter nutid. Risken finns annanrs att personer efter snesteg aldrig får komma tillbaka till arbetslivet. För kännedom finns även många läkare, sjuksköterskor och andra yrkesgrupper inom vården som är dömda för brott. Kolla av hur det ser ut på det landsting där du vill arbeta och kolla med Kommunal vad dem har för erfarenhet av straffregister, drogtester och övriga kontroller.

Lycka till!
Blood Will Tell

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Re: Straffregister och annat!

Inlägg av ThEbEaR » 18/1 2009 12:51

AMBASS skrev:
Personligen tycker jag att man ska bedöma en människa efter nutid. Risken finns annanrs att personer efter snesteg aldrig får komma tillbaka till arbetslivet. För kännedom finns även många läkare, sjuksköterskor och andra yrkesgrupper inom vården som är dömda för brott. Kolla av hur det ser ut på det landsting där du vill arbeta och kolla med Kommunal vad dem har för erfarenhet av straffregister, drogtester och övriga kontroller.

Lycka till!
så sant att man ska bedöma en människa i nutid men det kanske inte är så lämpligt om tex en pedofildömd person jobbar på en barnavdelning..

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ ... ionlinks77
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

Ambulanssjukvårdare

Re: Straffregister och annat!

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 20/1 2009 10:09

ever skrev:Hej alla, är ny här och jag har en fråga vars svar antagligen kommer förändra mitt liv.

Jag vill verkligen bli ambulansförare men jag har ett par saker somantagligen kommer sätta stopp för det.

Jag har ett par saker i mitt straffregiser, varav 2 st domar som dom slog ihop till 1, nämligen drograttfylla. Detta hände när jag var 20 år gammal, är 25 i år och undrar om det överhuvuftaget är möjligt för mig att bli amulansförare efter detta?? Tilläggas ska att jag inte kommer söka ambulansutbildningen förrän om ett par år, kanske när jag är 27-28 år(försvinner ett straffregister efter ett tag eller hur funkar det), en annan sak är att jag även under mina "stökiga" år (20-22år) så har jag även blivit straffad för narkotiainnehav och någon annan småsak.

Finns det någon som kan ge mig ett ärligt svar på detta eller finns det någon som kan ge mig ett telefonnummer/hemsida där jag kan få svar??

Skulle vara väldigt tacksam för svar!

Vill verkligen bli ambulansförare och ge tillbaka något (efter allt dumt man gjort) till samhället genom att hjälpa människor.

Tack på förhand!
Mvh
Jag tror dom är hårdare med rattfylla och övergrepps/våldsbrott. I Sverige gör dom ingen koll med polisen vad jag vet. 2 drograttfylla är inte en engångsgrej vilket kanske kan skapa vissa obehagliga frågor om missbruksproblem. Dom är livrädda att få in en person med missbruksproblem med tanke på alla läkemedel. Jag har träffat flera ambisar som har blivit dömda för fyllestyrning och tror dom varit öppna med detta mot arbetsgivaren. Dom har jobbet kvar. Själv oroar jag mig för tre fortkörningar för 12 år sedan. Losade körkortet en gång men fick det tillbaka efter 1 månad då jag behövde det för ambulansjobbet. Skrev till länsstyrelsen.

Ivan

Körkortet

Inlägg av Ivan » 2/3 2009 17:26

Det jag kan tänka mig är att du kanske får problem att ta körkort ? För du har väl fått uppskjutet körkort x-antal år, några från min ungdomstid körde trimmad mopped, och de fick uppskjutet till 20-22 år åldern, vet inte hur lång tid du har fått uppskjutet (pga de grova brotten som du gjort) tills du kan ansöka om körkorttillstånd.

Jag vet att folk som har blivit dömda för drog/alkhol brott innan de får ta körkort så får de gå och lämna urin prov och i vissa fall blodprov, och gå på samtal innan man får sitt tillstånd.

Lycka till

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 4/3 2009 0:28

Jag tror att det viktigaste är när du söker jobb sen inom ambulansyrket, är att vara ärlig om ditt förflutna. Kör med öppna kort vid intervjun säg som det ligger till och att du har gått vidare, det vissar på att du är ärlig.
Men prata inte bara om det negativa utan lyft fram det positiva också då kommer det gå bra kan jag tänka. Har du gått vidare, lämnat eländet bakom dig och att du är drog fri idag och klarat av ambulansutb/ambsyrra så kommer det nog inte vara nått hinder.





Lycka the.

Skriv svar