lite frågor

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

lite frågor

Inlägg av kire1111 » 15/1 2009 19:38

Hej har lite frågor jag skulle behöva få svar på för att få ihop en helhet på en del saker

vid sepsis chock kan man se röd och varm hud i början säger att det beror på
hyperkinetisk cirkulation vad menas med det ordet.

någon som kan förklara dessa ord

Babinskis tecken ?
Cheyne-Stoke andning?

Och vid chock säger man att man ser kallsvettig hud vad beror det på?

Och är det alltid hög puls och låg bt vid chock?

är det inte vid Neurogen chock tvärtom eller har jag fel. eftersom det autonoma nersystemet är påverkat? varför blir det så isåfall?

vet nästan vad detta menas men kan någon förklara lite enkelt dessa begrepp så kan jag se om jag fattat rätt. man ska ge kristalloid lösning och kolloidlösning tillsammans vid chock vad menas ? förstår isotonlösning och hypertonlösning och hypotonlösning men får inte ihop det.

Vid skalltrauma vad ska man tänka på i det akuta omhändertagande det viktigaste?

Och när man sägar att det är hög eller låg osmolitet menar man då att det är högt resp. lågt i det extracellulära rummet då eller menar man i det intracellulärar rummet ??

många frågor hoppas på svar.

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 15/1 2009 19:55

Nu låter jag nog väldigt raljerande efter att ha läst några av dina tidigare inlägg i andra trådar, men det bjuder jag på....

Fråga dina kollegor på på t.ex. 991, 993 eller 995 vetja. Jag är nämligen helt säker på att de kan hjälpa dig med svaren och de har dessutom som uppgift att stötta och hjälpa resterande delar av ambulanssjukvården.

Eller testa Google.

Mvh

/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

d

Inlägg av 1005 » 16/1 2009 2:03

Hej Kirre hur går ssk utb?

Ser att någon "Akutläkare!" blivit stött ang läkarbils uttaladen.

Kolla med en syrra nästa gång du jobbar så kan du nog snabbt få svaret.

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 16/1 2009 11:29

Men snälla!


Det kan inte vara detta revirpinkande hela tiden.

Jag tror det Akutläkare ville få fram var det att den spetskompetens som nu ska finnas vid akutbilarna/läkarbilarna ska kunna användas i utbildning och utveckling av verksamheten.
Nu kanske inte detta var ett sådant fall där det hade behövts läkarkompetens för att svara på frågorna men det var ett försök att visa på några av läkarnas användningsområden prehospitalt.

1005: Eller kolla med en läkare nästa gång för jag tror även läkare kan svara snabbt på frågorna.

Det jag menar är att vi måste sluta kolla på namnskyltarna och se vad bärarna har för profession, vi ska snarare hjälpas åt allihopa för att skapa något bättre än det vi redan har.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/1 2009 16:35

Tycker att tanken att fråga en NSK på akutbilen eller en Läkare på läkarbilen är alldeles utmärkt. De har väl även som uppgift att utbilda personalen?

Annars finns det säkert någon här som vill ta tag i det hela och förklara.
Senast redigerad av 1 Wernvik, redigerad totalt 18 gånger.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 16/1 2009 20:22

Tack Florence och Wernvik för att ni var lyhörda och såg undermeningen.

1005: Mitt nick är "Akutläkare", inte "Akutläkare!". En liten men betydelsefull skillnad.

Kire1111: Min poäng var just den som Florence och Wernvik poängterade vilket även skall ses som ett svar till dina tidigare inlägg, bl.a. t.ex. "Vad ska denna fina gula bil tillföra stockholms invånare då??????"


Mvh
/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

AuF

Inlägg av AuF » 16/1 2009 21:03

Börjar bli lätt tröttsamt att varje tråd som startas här ska sluta med en diskussion om läkarbilen.

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 16/1 2009 21:25

Auf, du har helt rätt!

Ber om ursäkt, jag skrev lite i affekt. Låt oss gå tillbaks till tråden.

Mea culpa.

/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/1 2009 19:05

Akutläkare: Tycker faktiskt att det var lite onödigt skrivet.. Tycker det är bättre om man svarar på frågorna ödmjukt och sen kan man skratta när man står i duschen och tänker att "ojoj, vilket luftslott han/hon var".

Varför skulle någon på 993/995 kunna svara på frgorna bättre än någon annan ssk på ambulansen? Frågorna som ställs är extremt basic akutsjukvård.. Däremot 991 tycker jag är en riktigt bra källa för kunskap från högre medicinsk kompetens..

Kire:

Är frågorna fortfarande aktuella så kandu "pimma" mig så ska jag svara på dina frågor och jag kanske tom har lite gamla PP pressar..

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 18/1 2009 20:06

Niklas Karlsson, du har rätt det var onödigt skrivet, Jag böjer mig igen och ber ånyo om ursäkt. Pudel maximus.

Och jag håller också med om att det finns massor med duktiga ssk på ambulansen som kan hjälpa kire1111 med hans frågor men _uppdraget_ ligger någon annanstans.

Här slutar jag så att vi inte kommer in på frågan vi skulle undvika en gång till :-)

Mvh
/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

Swedman

Inlägg av Swedman » 18/1 2009 23:45

Kära Akutläkare!!

Känns inte som om en djupdykning i vätskebalansen har någon större betydelse prehospitalt eftersom klara riktlinjer redan är ställda och kan tolkas av de flesta läskunniga...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/1 2009 9:28

akutläkare:

Uppdraget ligger någon annanstans ja:).. Vart är det ingen som riktigt vet. Vi går vubben.. Men sedan då? Ambulansläkarna ser man knappt och än mindre finns det möjlighet att fråga något. Du kan maila dom men räkna med ca 3 månaders väntan på svaret.

Kompetenssäkringsdag en gång per år där antalet avvikelser och anmälningar styr vad det ska föreläsas om är en galen lösning. Det brukar ungefär läggas upp så här (Underförstått)... "Det här är ni kassa på!!!! Så nu ska vi ta en en gästföreläsare som kan mycket om det här... Killen/tjejen pratar i 45 minuter om ex. smärta och sedan flikar en ambulansläkare in; SÅ nu kan ni det här, hoppas vi slipper prata om det igen nästa år.. Så går det ett år så är det något annat vi är extra dåliga på.

Problemet är att det inte finns någon organisation för utbildning. Vi går våra obligatoriska kurser som PHTLS, körutbildning, ergonomi osv och sedan förväntas vi läsa på om sånt vi är osäkra på själva. Det finns mycket att önska och jag har mycket åsikter om hur man ska lösa detta på entreprenörsnivå men man får ingen reaktion. Tvärtom... Många kollegor har en väldigt hög tanke om sig själv kompetensmässigt och är man osäker på något läser man på själv och låtsas att man varit med i matchen hela tiden. Riktigt tråkigt!!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: lite frågor

Inlägg av Isidor » 19/1 2009 14:08

Hej har lite svar till dig...

vid sepsis chock kan man se röd och varm hud i början säger att det beror på
hyperkinetisk cirkulation vad menas med det ordet.
det beror på att sepsisen initialt kan utlösa en vasodilatation, finns säkert någon som kan detta bättre än jag...


Babinskis tecken: Babinskireflexen (positiv) är en infantil reflex som utvecklas några dagar efter födseln. i praktiken innebär det, att om man tar en penna eller motsv, och stryker under foten, från lilltån ner mot hälen, kommer stortån att peka uppåt och de andra tårna spreta utåt. Denna reflex försvinner inom 2år allt eftersom CNS utvecklas. Hos oss vuxna "kupar" man i stället foten vid denna stimuli (negativ babinski) Vid skall/spinalskador kan man hos vuxna personer observera en posistiv babinski, antingen på ena sidan eller bilateralt. detta tyder på skador på de cortikala nervbanorna.

Cheyne-Stoke andning: Är ett onormalt andningsmönster som kan bero på en rad olika saker. t ex stroke, skallskador och hjärntumörer, höjdsjuka, påverkan av opioider. Det kan ofta ses hos personer som är moribunda. Det är en oregelbunden andning med långa andningsuppehåll.

Och vid chock säger man att man ser kallsvettig hud vad beror det på? vid chock har sympatiska nervsystemet sparkat igång ordentligt med frisättning av katekolaminer som gör sitt yttersta för att upprätthålla cirkulationen till de vitala organen. Detta sker genom
Och är det alltid hög puls och låg bt vid chock?

är det inte vid Neurogen chock tvärtom eller har jag fel. eftersom det autonoma nersystemet är påverkat? varför blir det så isåfall? det autonoma nervsystemet består ju av det sympatiska- och det parasympatiska nervsystemet. Dessa motverkar varandra så att en balans uppstår. vid en neurogen chock där man får en skada på det sympatiska nervsystemet, leder detta till bla vasodilatation= rosig hud...

vet nästan vad detta menas men kan någon förklara lite enkelt dessa begrepp så kan jag se om jag fattat rätt. man ska ge kristalloid lösning och kolloidlösning tillsammans vid chock vad menas ? förstår isotonlösning och hypertonlösning och hypotonlösning men får inte ihop det. den kristalloida lösningen sprider sig över de olika vätskerummen via filtration, eftersom det råder skillnader i det hydrostatiska trycket mellan dessa.
kolloiderna stannar till 100% kvar i intravasala rummet och eftersom det plötsligt har blivit en koncentrationsskillnad i antalet kolloider mellan IVV och ISV dras vätska från ISV via osmos för att "späda" koncentrationen för att det ska bli lika antal partiklar/liter i de båda rumen. Således höjer man volymen i Intravasala vätskerummet (IVV).

Vid skalltrauma vad ska man tänka på i det akuta omhändertagande det viktigaste? A,B,C,D,E... Utan andning har vi ingen glädje av en väl utförd stabilisering av halskotpelaren. Problemet med skallskador, är att blödningar och svullnader kan ge förödande konsekvenser och slå ut t ex andningen. Det är då viktigt att tidigt ta över denna genom intubering och ventialtion. Genom att hyperventilera patienten kan man minska det intrakraniella trycket och därmed förhala utvecklingen av symtomen, detta håller dock inte i längden. Studera fysiologin i skallen så ser du vart andningscentrum sitter och sen kan du säkert lista ut varför det blir som det blir om det svullnar inne i knoppen.

Och när man sägar att det är hög eller låg osmolitet menar man då att det är högt resp. lågt i det extracellulära rummet då eller menar man i det intracellulärar rummet ?? Osmolalitet är koncentrationen av lösta partiklar som bidrar till lösningens osmotiska tryck.

många frågor hoppas på svar.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 21/2 2009 22:48

Tack Isidor för svaret

Han dock lära mig allt innan jag läste svaret av mina duktiga lärare på skolan. Fick för övrigt vg. på patotenten :lol:

Och akutläkaren ber om ursäkt om jag trampat dig på tån och gjort dig väldigt upprörd. Det var inte meningen att ifråga sätta din kunskap eller någons kunskap alls har verkligen inget behov av det. Jag vet att jag inte kan allt eller är bäst på nått sätt och har mycket att lära än. Men jag vet också att jag är bra och gör så gott jag kan, och det kommer jag långt på.

ville bara väcka debatten av behovet av fler ambulanser med bår å inget annat.

Tycker att alla är lika viktiga i vården usk ssk. läkare alla behövs för att patienten ska få så bra vård i slutändan som möjligt, det är det som är det viktigaste.



Ha det gott alla

Skriv svar