Arbetskläderna på sjukhusen?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

BornFromJets

Arbetskläderna på sjukhusen?

Inlägg av BornFromJets » 23/1 2009 10:27

Vita, blåa, gröna, gula... finns det någon tanke bakom detta? Rangordning eller vilken avdelning man tillhör? Välja efter eget tycke? :?

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Klädfärg

Inlägg av ssk-ane-skåne » 23/1 2009 18:43

Det är lite olika på olika sjukhus men hos oss i Kristianstad är vita på "vanlig" avdelning. Blå på IVA och gröna på OP. Gula har jag inte sett mer än ett överdragsplagg vid barriärvård.

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 23/1 2009 18:51

Hos oss är det vita på vårdavd, blåa på op och vissa sjukgymnaster har röda. Det finns även en form av "papperskläder" som man kan använda. Dessa är gröna eller mörkt blå. Dessa finns överallt.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 23/1 2009 21:25

Tack ska ni ha! :)

Vad brukar det vanliga vara på akuten? Och får jag rätt om jag säger att OP betyder Operation?

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 23/1 2009 22:15

japp, OP= operation.
I Stockholm har de flera olika färger på busarongerna, oavsätt avd. När jag jobbade på rättspsyk brukade jag försöka bryta mönstret genom att som kille ha rosa busarong. Vissa sjukhus har tröjor med kliniknamn på ryggen, typ "MEDICIN".

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 24/1 2009 0:16

På vår akutmott har vi likadana kläder som resten av sjukhuset. De enda som har andra kläder är operation.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 9/2 2009 22:51

Sjukhuset jag arbetade på såg ut så här:

Alla olika IVA avdelningar, operation samt förlossning = gröna kläder

Narkospersonal = blåa kläder (ibland hade de norpat gröna kläder då de är lite mjukare *s*)

Personalen på akuten = vita byxor och en mörkblå t-shirt med "AKUTEN" tryckt på ryggen alt. vita byxor och vit V ringad tröja med en blodröd linje längs V ringningen samt längst ned på tröjan.

Sjukgymnaster = röda, turkosa eller gula beroende på vilket centrum de tillhörde (dvs om de jobbade inom, barn, geriatrik osv)

"vanliga" vårdavdelningar = vita byxor och vit V ringad tröja alt. färgad överdel såsom rosa, turkos, lila eller blommig

Transportpersonal= mörkblå kläder och då iform av Pikétröja samt byxor med en mängd fickor på benen.

kökspersonalen = blå och vit randiga byxor och tröja samt en blå keps

apotekspersonal = vita byxor, vit tröja med en mörkgrön krage

tror inte jag glömt någon yrkesgrupp nu

Guz

Inlägg av Guz » 10/2 2009 3:15

Linda skrev:Sjukhuset jag arbetade på såg ut så här:

Alla olika IVA avdelningar, operation samt förlossning = gröna kläder

Narkospersonal = blåa kläder (ibland hade de norpat gröna kläder då de är lite mjukare *s*)

Personalen på akuten = vita byxor och en mörkblå t-shirt med "AKUTEN" tryckt på ryggen alt. vita byxor och vit V ringad tröja med en blodröd linje längs V ringningen samt längst ned på tröjan.

Sjukgymnaster = röda, turkosa eller gula beroende på vilket centrum de tillhörde (dvs om de jobbade inom, barn, geriatrik osv)

"vanliga" vårdavdelningar = vita byxor och vit V ringad tröja alt. färgad överdel såsom rosa, turkos, lila eller blommig

Transportpersonal= mörkblå kläder och då iform av Pikétröja samt byxor med en mängd fickor på benen.

kökspersonalen = blå och vit randiga byxor och tröja samt en blå keps

apotekspersonal = vita byxor, vit tröja med en mörkgrön krage

tror inte jag glömt någon yrkesgrupp nu
Någon är ju klädesintresserad! :wink:
Vågar man fråga varför du i hela friden kommer ihåg det så detaljerat?

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 10/2 2009 5:53

Guz skrev:
Linda skrev:Sjukhuset jag arbetade på såg ut så här:

Alla olika IVA avdelningar, operation samt förlossning = gröna kläder

Narkospersonal = blåa kläder (ibland hade de norpat gröna kläder då de är lite mjukare *s*)

Personalen på akuten = vita byxor och en mörkblå t-shirt med "AKUTEN" tryckt på ryggen alt. vita byxor och vit V ringad tröja med en blodröd linje längs V ringningen samt längst ned på tröjan.

Sjukgymnaster = röda, turkosa eller gula beroende på vilket centrum de tillhörde (dvs om de jobbade inom, barn, geriatrik osv)

"vanliga" vårdavdelningar = vita byxor och vit V ringad tröja alt. färgad överdel såsom rosa, turkos, lila eller blommig

Transportpersonal= mörkblå kläder och då iform av Pikétröja samt byxor med en mängd fickor på benen.

kökspersonalen = blå och vit randiga byxor och tröja samt en blå keps

apotekspersonal = vita byxor, vit tröja med en mörkgrön krage

tror inte jag glömt någon yrkesgrupp nu
Någon är ju klädesintresserad! :wink:
Vågar man fråga varför du i hela friden kommer ihåg det så detaljerat?
Har jobbat på ganska många olika avdelningar och träffat de flesta yrkeskategorier samt att jag alltid haft ganska så lätt att komma ihåg detaljer, samlar därmed på en massa onödig kunskap :lol:

Skriv svar