Körning för ny personal

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

striker

körning för ny personal

Inlägg av striker » 27/1 2005 17:28

m.b det är ingen skillnad att köra prio 2 och prio 3. man får inte inte överskrida hastigheten i någon av dessa prioriteringar. när det gäller lokala regler så får man bryta mot dessa när man kör prio 1 2 3. så fort vi överskrider hastigheten så skall alltid blå ljus och sirener användas (prio 1) , även nattetid om man läser det finstilta.
det är inte meningen att verka vara en som vet, men det vore tråkigt om någon blir av med körkortet för att man kör för fort på en prio 2 eller 3.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 27/1 2005 19:54

Måste man använda blåljus och sirén under trängande fall? Så här står det i Vägtrafikförordningens 11:e kapitel:

"7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet."

Får eller måste man använda larmanordning när man bryter mot trafikregler under trängande fall?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Tolkning

Inlägg av Wernvik » 27/1 2005 20:57

Det verkar som om det finns flera tolkningar men jag anser att det är solklart att i brådskande tjänsteutövning (Prio 2) så får man bryta mot lokala bestämmelser och hastighetsbegränsning. För att bryta resterande trafikregler som spärrlinje, stoppilkt osv. Krävs att man påkallar fri väg. Det gör genom blåljus och sirener. Men det finns alltså en nivåskillnad mellan Bråskande tjänsteutövning och trängande fall.

När det gäller bråskande tjänsteutövning så innefattar även det läkare och barnmoskor mm. som inte har utryckningsfordon.

Jag delar därför inte strikers uppfattning. Detta är även vad man lär ut på Prehospen i Borås under deras körutbildning.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 27/1 2005 21:18

Jag tolkar lagen så här: för att påkalla fri väg så får jag använda larmanordningen. Inte som att jag att måste påkalla fri väg bara för att jag kör trängande fall.

Påkalla fri väg måste väl innebära att man signalerar till andra trafikanter att man behöver få komma fram snabbt. Finns således ingen att signalera till, så är det inget krav att använda ljud och ljus.

striker

körning för ny personal

Inlägg av striker » 27/1 2005 22:56

kan hända att ni har rätt, men varför inte använda blåljus och sirener, vi måste väl tänka på att andras och våran egen säkerhet,tycker att det är fruktansvärt dumt och korkat men framförallt oansvarligt att inte köra med siren och blåljus när man med ambulansen kör fortare än vad hastighetsbestämelsen är.

finns faktisk fall där både polis och ambulans har blivit dömda för att dom inte har använt blåljus och sirener.

min tolkning är att man inte bör utan skall använda siren och blåljus så fort man överstiger den gällande hastigheten.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Körning

Inlägg av Wernvik » 27/1 2005 23:17

Det är en sommarkväll. Du är på väg in med en underbesfraktur som är satt som en prio 2. Patienten är stabil både respiratoriskt och cirkulatoriskt. Han har dock ont. Trafiken är mer eller mindre obefintlig.

Håller du hastigheten eller bryter du den? Om du bryter den, prioriterar du upp den till en 1 eller kör du det som en 2 utan blåljus och sirener?

Jag tolkar det som att en prio 2 ger tillåtelse för en lätt till måttlig hastighets överträdelse där omständigheterna tillåter det och patienten behöver det. Inte så att man kan köra i 160 och ligga på omkörning hela vägen. Den hastighetsökning som gör att du sparar in fyra fem minuter på din fyra mil långa resa till sjukhuset.

Det är min tolkning av det hela.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

striker

körning för ny personal

Inlägg av striker » 28/1 2005 6:06

allt ni skriver om prio 2 är säkert riktigt, men varför skall man utmana ödet,om man nu kan använda blåljus eller sirener varför inte göra det ,man måste väl se till det som är det viktigaste,oss själva och pat säkerhet, man måste inte åka 160 för att man har blåljus. blåljus och sirener är faktisk till för att andra skall se oss i trafiken.

jag tänker i alla fall inte utmana ödet,jag tar alltid det säkra före det osäkra, prioriterar alltid upp en 2 till en 1 om jag måste åka fortare än hastighetsbegränsningen,även om det är en långsam prio 1.

säkerhet framför allt.

Picko
Inlägg: 6
Blev medlem: 9/11 2004 18:17

Re: körning för ny personal

Inlägg av Picko » 28/1 2005 7:55

striker skrev:kan hända att ni har rätt, men varför inte använda blåljus och sirener, vi måste väl tänka på att andras och våran egen säkerhet,tycker att det är fruktansvärt dumt och korkat men framförallt oansvarligt att inte köra med siren och blåljus när man med ambulansen kör fortare än vad hastighetsbestämelsen är.

finns faktisk fall där både polis och ambulans har blivit dömda för att dom inte har använt blåljus och sirener.

min tolkning är att man inte bör utan skall använda siren och blåljus så fort man överstiger den gällande hastigheten.
Kan du (striker) ge några konkreta fall där det har förekommit domar mot dom som ej har använt larmanordningen?

striker

körning för ny personal

Inlägg av striker » 28/1 2005 10:23

picko, jag måste erkänna att det finns ingen inom ambulansen som har blivit dömd men därimot finns det en dom mot polisen från 1998. kan inte ge ett konkret fall när det gäller någon som kört utan larmanordning.

men kan därimot ge ett konkret fall från 1998 där en polisman som kör med en målad polisbil med larm och blåljus blivit dömd för vållande av kroppsskada,när han kör mot rött i en korsning och krockar med en privatbilist.

kolla på www.s112.se/artikel

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 28/1 2005 11:36

Finns inget i lagtexten som säger att man måste använda blåljus och sirén vid trängande fall, det är alltid föraren av utryckningsfordonet som avgör om man skall använda larmanordningar, däremot kan det finnas lokala tjänsteföreskrifter som säger att man skall använda blåljus och/eller sirén. Det finns heller ingenting i lagtexten som säger att man får bryta mot hastighetsbestämmelser vid Prio 2 körning, men kanske kan man luta sig mot TrF kap 11 6 § Brådskande yrkesutövning, som gäller vissa yrkesgrupper som har rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna samt rätt till förtur vid överfart med färja.
Men jag är inte alldeles säker på att vi som ambulanspersonal kan stödja oss på den lagen, har diskuterat det med poliser på körinstruktörsutbildningar och inte fått något klart svar.

Rogga

Picko
Inlägg: 6
Blev medlem: 9/11 2004 18:17

Re: körning för ny personal

Inlägg av Picko » 28/1 2005 12:12

striker skrev:picko, jag måste erkänna att det finns ingen inom ambulansen som har blivit dömd men därimot finns det en dom mot polisen från 1998. kan inte ge ett konkret fall när det gäller någon som kört utan larmanordning.

men kan därimot ge ett konkret fall från 1998 där en polisman som kör med en målad polisbil med larm och blåljus blivit dömd för vållande av kroppsskada,när han kör mot rött i en korsning och krockar med en privatbilist.

kolla på www.s112.se/artikel
Du refererar till s112. Att krocka under utryckning med larmanordning är en sak. Dessutom var det ej en ambulans som du kunde referera till. Kolla under reportage i s112. Där ska du få läsa något verkligen idiotiskt. Där är det inget tal om att det "bara var en prio2". Där har man verkligen tänjt på allt vad sunt förnuft heter. Föraren borde aldrig ha fått sätta sig bakom ratten ens i en privatbil. Ska bli intressant att se om det blir någon uppföljning på vad som hänt. Men trots allt, du får bryta mot trafikreglerna under en prio 2. Men sen finns det olika sätt som du ser i artikeln. Allt ska ske under ansvar och omtanke om vad som finns runt om (kollrga, tredje man osv)

striker

körning för ny personal

Inlägg av striker » 29/1 2005 12:00

har nu tittat lite mer på lagtexten och det är väl bara att inse,som en del andra också har, att den kan tolkas på olika sätt.

har pratat med våra körinstuktörer, dom och ledningen har bestämt att när vi bryter mot hastighetsbegränsningarna så ska vi använda blåljus eller sirener, detta gäller även på natten. finns det larmanorningar på bilarn så skall dom användas. allt för att undvika att vi hamnar i olyckor

deras tolkning av lagen är att vi alltid skall använda larm anordning vid trängande fall, men att man kan köra utan vid visa tillfällen ex om larmanorningen är trasig eller att sos eller polis på platsen dit man ska begär detta.

tycker det är sjävklart att man använder blåljus eller sirener när man bryter mot hastighesbegränsningen, förstår inte varför man sitter och kör fort på prio 2 or, även om vi sitter i en ambulans så vet vi att folk ibland inte ser oss.

det kan hända att vi får överskrida hastigheten på prio 2 or enligt lagtexten och inte använda larmanordningar, men jag tänker i alla fall fortsätta att prioritera upp en 2 till en 1 när jag bryter mot hastigheten och använda sirener eller blåljus.
säkerhet framförallt eller.......

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Körning

Inlägg av Wernvik » 29/1 2005 12:50

det kan hända att vi får överskrida hastigheten på prio 2 or enligt lagtexten och inte använda larmanordningar, men jag tänker i alla fall fortsätta att prioritera upp en 2 till en 1 när jag bryter mot hastigheten och använda sirener eller blåljus.
säkerhet framförallt eller.......
Vad man gör är ju individuellt. Vi har diskuterat vad man får. Men i vad man bör så håller jag helt med dig striker.

Skulle vilja vet vad ni anser vara skillnaden mellan en 2:a och en 3:a in med patienten. Rent praktiskt alltså.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/1 2005 16:21

Det finns aldrig nått som heter måttlig hastighetsöverträdelse. Antingen håller man hastigheterna eller så kör man prio 1. Prio 2 betyder att det inte är någon fara för patientens liv och då finns ingen anledning att bryta mot hastighetsbestämmelser. Om tex patienten har ont så smärtstillar man. Bedömmer man att smärtan är så svår att patienten riskerar att försämras pga av smärtorna så prioterar man om till en prio 1.

Till de som håller på och kör prio 2 fort in till akuten för att det ligger prio 1 körningar och väntar. Det kommer aldrig att bli fler bilar om vi hela tiden ska riskera våra och patientens liv pga dåliga beslut av våra politiker. Man kan aldrig prioritera om en körning från en prio 2 till en prio 1 pga. yttre omständigheter. Sen om lagtexter ger en utrymme till att köra över hastighetsbestämmelserna även vid prio 2 så tycker jag ändå att man ska prioritera det som en etta.

Alla som jobbar inom ambulansen och alla som inte gör det vet att det finns nyansskillnader i hur fort det går när man får en prio 1. In till akuten går det alltid långsammare. Ibland väljer man kanske att bryta mot trafikbestämmelserna endast vid trafikljusen vid en prio 1. Resten av färden följer man trafiklagarna. Ska man bryta mot dessa så är det alltid prio 1 enligt mitt sätt att se.

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 29/1 2005 16:56

Har pratat med polis och andra kunniga inom området utryckningskörning, och enligt dessa personer så kan vi ej stödja oss på Trf kap. 11 6 § Brådskande yrkesutövning, vid prio 2 körning med ambulans. Behöver man köra över hastighetsbestämmelserna är det trängande fall alltså prio 1 inom ambulansvärlden. Däremot kan man överträda hastighetsbestämmelserna med sin egen privatbil om man blir beordrad av överordnad att snabbt komma in till ambulansstationen vid
t.ex. en stor olycka som kräver extra resurser.
När det gäller prio 2 och prio 3 är de väl ingen skillnad körmässigt när man åker ut till patienten, då skall man vad jag förstår hålla hastigheten, däremot om man har patient i så kan SOS alarm omdirigera en ambulans som åker prio 3 in till sjukhus t.ex vid hjärtstopp eller annat allvarligt sjukdomstillstånd.

Rogga

Skriv svar