Sirius Humanum

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Kommunals perspektiv.

Moderator: AMBASS

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 8/2 2009 3:50

Att: "AMBASS" och "Gosta"

"tack för tacket"

Det är ju jättetrevligt att ni ("AMBASS" och "gosta") tycker om varandras åsikter och förehavanden, men ta det då gratulationer och hälsningar via ett PM eller på annat sätt.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 8/2 2009 4:29

Uppfattat.

Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 12/2 2009 12:47

anestesiologsyd skrev:Man får lön efter kompetens sägs det. Håller inte Ambass med om det? Personligen tycker jag att kollektiva löner är en kollektivbestraffning. Jag håller med om att ambulanslönerna är låga men då det idag finns en arbetsmarknad som accepterar lönerna som Humanum erbjuder så fattar jag inte var problemet ligger. Det är inte Humanums fel att lönen ser ut som den gör. Varför inte byta arbete?

Lön efter kompetens!
Du svamlar i nattmössan. För att få till stånd en förändring av de orättvisa lönerna så må läkarna först vakna upp ur sin törnrosasömn. Jag har träffat läkare som inte ens borde vara på en vårdavdelning. Det är lätt för dig att tycka och tänka om löner och att välja jobb. Läkare får jobb oavsett om dom är lämpliga eller ej. Jag har under åren träffat många läkare som inte har koll på hlr eller fria luftvägar. Jag är så trött på läkares sjukt höga löner och hur ni håller varandra om ryggen. Allt tycks sitta i ett betyg som kanske är 5-10-15-20 år gammalt.

Orsaken till att Sirius Humanum inte betalar bättre beror på att landstinget i Stockholm först matar er läkare med sjukt höga arvoden och avtal.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 12/2 2009 14:00

AuF skrev:Hej.

I mitt landsting prioriterar man en prehospital utbildning före IVA/narkos vid nyanställning. Ingånglönen ligger generellt också något högre för prehsop vubbade syrror än IVA och narkos. Ser inget konstigt med det. Ska du börja jobba i ambulans så ska du också ha en ambulansinriktad utbildning. Om du sedan önskar lägga till en narkosvubb så är det givetvis bara positivt. Men personligen tycker jag det är en självklarhet med en prehospital utb i grunden. Nu pratar jag om syrror utan tidigare erfarenhet av ambulanssjukvård och inte personer med 10 års erfarenhet. Men detta är ju egentligen en annan diskussion.

Hur som, så är det iaf fortfarande skrämmande att landsting fortfarande anställer syrror utan adekvat vubb och minst lika skämmande är det att man i några landsting börjar anställa undersköterskor utan 20-40 veckors!!! Nej, hårdare krav på vubb och tester så man kan få ut lite mer kvalite och framför allt yrkesstolthet i ambulanserna.

Hälsningar Auf-
Ser ingen logik i att läsa till narkos/iva och sedan sätta sig i en ambulans utan att jobbat inom det man utbildat sig till. Är det så så då förstår jag varför en prehospvubbat har mer. Å andra sidan kan man inte kalla sig narkos/iva syrra utan arbetserfarenhet från dessa områden.
To whom much is given, much is expected.

Baltazar

Inlägg av Baltazar » 12/2 2009 15:32

Mitt på spiken, kunde inte sagt det bättre själv!
Blir lika konfunderat varje gång man möter sjuksköterskor ute på fältet med skylten "Narkossjuksköt" fint blänkande på bröstet när de i själva verket inte har någon erfarenhet av kliniskt arbete inom professionen.

/Balt.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Akutläkare

Inlägg av 1005 » 12/2 2009 16:12

Akutläkare-> Vart jobbar du?? Våra st tjänar 42 000 i månaden (man får ju 47000 kr i bidrag för st) och färdiga spec lite över 60 000:-

Hur kan ni gå med på detta`?

Problemet i alla yrken är att folk "horar" ut sig till dåliga löner för att dom är för sugna på jobbet. Sedan blir det svårt att höja i löneförhandlingen.

Tips förhandla in en omförhandling av lön innan provanställningen tar slut.


Upp till KAMP

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 13/2 2009 7:43

Så du tycker att man ska arbeta på ett äldreboende för någon tusenlapp mer än det yrke man pluggat till i 4 år? Om man nu måste sänka sig för att bli antagen.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 13/2 2009 23:02

Det är just den inställningen som håller lönerna nere.

Nej självklart ska man jobba med det man vill men problemet blir att alla blir lidande när folk säljer sig för billigt.

Vet inte om frågan var riktad till mig men svarar ändå.

Men ni som säljer er billigt klaga inte sedan..

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

Inlägg av oscar_hbg » 9/6 2009 17:38

Nu kommer de får kör större delar av Skåne också.

http://hd.se/skane/2009/06/09/de-faar-k ... anserna-i/
Usk och första hjälpare i röda korset

Swedman

Inlägg av Swedman » 10/6 2009 0:34

Man får lov att gratulera!
Sirius Taxi det gamla familjeföretaget har de senaste månaderna förändrats till ett potent fullblod. Varje nyckelposition också som delägare.

Helt säker på att Sirius ror även detta i hamn.

Skriv svar