Är dom desperata i sthlm?

Här kan registrerade användare annonsera efter jobb alternativt erbjuda jobb.

Moderator: webmaster

Läser på KI

Är dom desperata i sthlm?

Inlägg av Läser på KI » 29/11 2008 19:01

Har märkt att man numera anställer nästa vad som helst i amb i sthlm.
Har man sådan brist på folk?

Usk utan amb-sjv utb
SSK med andra vubar än Prehosp/narkos/iva.
(en kompis som är RTG-ssk och flera DSK)
Nog för att många är primärvårdspatienter och vissa behöver rtg.
Detta verakar gälla hos hästhandlaren (så står inget firma namn).

Reflektioner

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 29/11 2008 21:55

Det låter väldigt mycket på dina inlägg(detta och tidigare) som att du hyser nån sorts agg mot de bolag som handhar ambulanssjukvården i Stockholm och du verkar göra mycket för att de inte ska få så gott rykte och mest vill höra skvaller angående detta.

Sen om jag inte minns helt fel så är väl röntgensjuksköterskor en egen grundutbildning med och inte en vidareutbildning?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/11 2008 21:56

USK utan amb-sjv utbildning... Ja det verkar ju galet. Är du säker på att de inte ställer andra krav såsom 2 terminer på ssk-progr, eller nåt? Detta förekommer ju på andra ställen.

Vad gäller syrror och vubbade syrror så finns det inget formellt krav att man ska ha en vub. Sen förekommer det lokala avvikelser som här i skåne där vub är krav i varje bil. Jag vet inte hur det ligger till i huvudstaden faktiskt. Man kan väl säga så här, att det nog inte är svårare för en DSk att lära sig detta jobbet än en allmänsyrra. Sen hurvida DSK är en lämplig vidareutbildning kan man ju diskutera, men som du sa, de flesta turerna är primärvårdsturer.
Rtg-ssk går ju helt bort tycker jag. Det är ju en helt egen utbildning som är inriktad på rtg och inget annat. Precis som OP borde vara i stället för att klassas som en akutvub!

Det finns både Op-syrror och DSK på ambulansen här i skåne och det handlar nog mer om personlig lämplighet än vad som står på pappret när det gäller dessa vubbar. Precis som det borde göra för amb, iva och an-syrror! En titel på ett papper är inte allt!

Seriositet

Inlägg av Seriositet » 30/11 2008 6:22

"Anställer nästan vad som helst..."

De DSK jag känner är jävligt kompetenta och har med säkerhet ingen svårighet att lära sig att bli duktiga på jobbet i en ambulans.

"Läser på KI", jag upplever dina inlägg som ett evigt gnäll... ? Vad är din poäng och vad vill du få sagt?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/11 2008 9:05

USK utan amb sjv utb. har jag aldrig hört talas om och då har jag bra insyn i alla företag förutom ett. DSK anställs eftersom de är vubbade. RTG har prövats att anställa men där ha beställaren sagt blankt nej. Jag är övertygad om att ingen försöker anställa någon igen då det blir dyrt för företaget. De företagen som misskött sig tidigare har det blivit dyrt för och tror inte man vgar sig på en sån grej igen.

Läser på KI

har hyffsad

Inlägg av Läser på KI » 30/11 2008 19:52

Ja jag vet att Aisab började med RTG ssk men fick på taffsen.
Nu i jan-feb drar en befattningsutb igång i Sätra där man anställer usk utan amb kurs.

Nej Rtg ssk är inte en vub (knappt en ssk utb enl polaren som gick den)

Nja har den åsikten att det enda man kan konkurera med är att göra förutsättningarna sämre för dom anställda genom sämre vilkor/längre pass och skitbilar (rätta mig om jag har fel).
Detta går tyvärr har dom fackliga inget annat val än att gå med på dessa försämringar.

Jag är inte någon rookie utan utan man ser detta även på sjukhusen där man sänker sina lönekrav pga att man vill jobba på akuten men sedan gnäller man i fika rummet att"jag har så dålig lön"

Sluta dumpa era löner
Gå inte med på alla försämringar (bilar,arbetstider mm).

Man vinner upphandlingar på dom anställdas bekostnad.

Den bästa action jag hört talas om var upproret mot Falck men där övergav man dom som ledde "upproret".

Jobbade på St Göran då och ambulanspersonalen var taggade.


Så svaret är JA vissa av bolagen är inte så bra....

Första Advent God Jul....

Lipton

Re: har hyffsad

Inlägg av Lipton » 30/11 2008 21:28

Läser på KI skrev:Nu i jan-feb drar en befattningsutb igång i Sätra där man anställer usk utan amb kurs.
Detta är väl i och med att alla 40-veckorskurserna inte längre existerar ett utmärkt alternativ som borde applåderas starkt?
Jag menar om företaget i fråga har insett att det faktiskt finns ett behov av ambulanssjukvårdare även i framtiden så tycker jag det är ytterst driftigt av dem att skapa möjligheten för dessa på egen hand istället för att bara konstatera att det inte längre tillhandahålls några ambulanssjukvårdare av externa utbildare.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 17/2 2009 23:57

Det behövs amb.sjukvårdare. Finns väl ingen utb. till detta yrke ? så det är väl bra att man utbildar nya till ambulanssjukvårdare. Det är väl bra att man tar in duktiga usk och inte "blåljuskåta" taxichaffisar eller har jag fel.

SSK

Inlägg av SSK » 18/2 2009 20:08

kire1111 skrev: Det är väl bra att man tar in duktiga usk och inte "blåljuskåta" taxichaffisar eller har jag fel.
Ibland kan man allt undra vari skillnaden ligger..

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 19/2 2009 9:23

Skillnaden är väl att taxichaffisen har taxikort och ingen vårdutb. och absolut inte hör hemma i en ambulans. Och usk har vårdutb. Inte så himla lång och avvanserad men dock är det än vårdutb. som räcker till i viss del. Men tanke på vilken patientgrupp vi kör idag för det mesta så tycker jag att en uskutb./ambulanssjukvårdare räcker till i många fall. självklart ska en van duktig ambulanssyrra vårda när det ska ges l.m och avvanserad vård för denna har rätt utb. för det. Men man ska inte nedvärdera ambulanssjukvårdarens eller usk kunnande. Självklart kan man inte lika mycket som ambulanssyrran narkossyrra iva syrra som usk eller ambulanssjukvårdare i många fall, för man har ju inte samma utb.


Sen får man väl hoppas att usk. väljer att jobba i ambulansen för att denna tycker om att jobba med männiksor och inte bara för att köra bil fort. Men det gäller väl alla usk/ambulanssjukvårdare som ambssk. Då kan man bli rallyförare istället eller taxichaffis.

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 19/2 2009 19:59

Isidor skrev:USK utan amb-sjv utbildning... Ja det verkar ju galet. Är du säker på att de inte ställer andra krav såsom 2 terminer på ssk-progr, eller nåt? Detta förekommer ju på andra ställen.

Vad gäller syrror och vubbade syrror så finns det inget formellt krav att man ska ha en vub. Sen förekommer det lokala avvikelser som här i skåne där vub är krav i varje bil. Jag vet inte hur det ligger till i huvudstaden faktiskt. Man kan väl säga så här, att det nog inte är svårare för en DSk att lära sig detta jobbet än en allmänsyrra. Sen hurvida DSK är en lämplig vidareutbildning kan man ju diskutera, men som du sa, de flesta turerna är primärvårdsturer.
Rtg-ssk går ju helt bort tycker jag. Det är ju en helt egen utbildning som är inriktad på rtg och inget annat. Precis som OP borde vara i stället för att klassas som en akutvub!

Det finns både Op-syrror och DSK på ambulansen här i skåne och det handlar nog mer om personlig lämplighet än vad som står på pappret när det gäller dessa vubbar. Precis som det borde göra för amb, iva och an-syrror! En titel på ett papper är inte allt!
"Ställer andra krav såsom 2 terminer på ssk-progr". Är det att ställa krav?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/2 2009 22:59

kire1111 skrev:Skillnaden är väl att taxichaffisen har taxikort och ingen vårdutb. och absolut inte hör hemma i en ambulans. Och usk har vårdutb. Inte så himla lång och avvanserad men dock är det än vårdutb. som räcker till i viss del. Men tanke på vilken patientgrupp vi kör idag för det mesta så tycker jag att en uskutb./ambulanssjukvårdare räcker till i många fall. självklart ska en van duktig ambulanssyrra vårda när det ska ges l.m och avvanserad vård för denna har rätt utb. för det. Men man ska inte nedvärdera ambulanssjukvårdarens eller usk kunnande. Självklart kan man inte lika mycket som ambulanssyrran narkossyrra iva syrra som usk eller ambulanssjukvårdare i många fall, för man har ju inte samma utb.


Sen får man väl hoppas att usk. väljer att jobba i ambulansen för att denna tycker om att jobba med männiksor och inte bara för att köra bil fort. Men det gäller väl alla usk/ambulanssjukvårdare som ambssk. Då kan man bli rallyförare istället eller taxichaffis.
Jag vidhåller att en uska eller ssk utan ambulansutbildning inte har i en ambulans att göra på 2000-talet. Lika lite som en ssk ska jobba som BMA eller viseversa. Det är hög tid att vi lyfter ambulansyrket och ställer tydligare krav på hög och aktuell kompetens.

(ambass)
Blood Will Tell

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 20/2 2009 1:28

AMBASS skrev:
kire1111 skrev:Skillnaden är väl att taxichaffisen har taxikort och ingen vårdutb. och absolut inte hör hemma i en ambulans. Och usk har vårdutb. Inte så himla lång och avvanserad men dock är det än vårdutb. som räcker till i viss del. Men tanke på vilken patientgrupp vi kör idag för det mesta så tycker jag att en uskutb./ambulanssjukvårdare räcker till i många fall. självklart ska en van duktig ambulanssyrra vårda när det ska ges l.m och avvanserad vård för denna har rätt utb. för det. Men man ska inte nedvärdera ambulanssjukvårdarens eller usk kunnande. Självklart kan man inte lika mycket som ambulanssyrran narkossyrra iva syrra som usk eller ambulanssjukvårdare i många fall, för man har ju inte samma utb.


Sen får man väl hoppas att usk. väljer att jobba i ambulansen för att denna tycker om att jobba med männiksor och inte bara för att köra bil fort. Men det gäller väl alla usk/ambulanssjukvårdare som ambssk. Då kan man bli rallyförare istället eller taxichaffis.
Jag vidhåller att en uska eller ssk utan ambulansutbildning inte har i en ambulans att göra på 2000-talet. Lika lite som en ssk ska jobba som BMA eller viseversa. Det är hög tid att vi lyfter ambulansyrket och ställer tydligare krav på hög och aktuell kompetens.

(ambass)
Vad roligt att höra att man är värdelös ambass :)! Här har du en undersköterska med två terminer på ssk som har blivit internutbildad av arbetet i phtls, a-hlr... och allt som hör till ambulansyrket. Har jobbat inom ambulanssjukvården sedan 2007.

Vad är det som gör att jag inte klarar av mitt arbete tillsammans med en sjuksköterska?. Självklart ser jag en hög kompetens som a och o inom alla arbeten med människor(speciellt akutsjukvård). Men vad är det som gör att jag med min förvärvade erferenhet genom praktik, eget intresse, internutbildning, högre körkortsbehörighet, 3-åriga usk-programmet och delar av sjuksköterskeprogrammet(anatomi/pato/farmakologi) är så värdelös att jag inte kan få arbeta tillsammans med en sjuksköterska?
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 20/2 2009 10:10

AMBASS skrev:
kire1111 skrev:Skillnaden är väl att taxichaffisen har taxikort och ingen vårdutb. och absolut inte hör hemma i en ambulans. Och usk har vårdutb. Inte så himla lång och avvanserad men dock är det än vårdutb. som räcker till i viss del. Men tanke på vilken patientgrupp vi kör idag för det mesta så tycker jag att en uskutb./ambulanssjukvårdare räcker till i många fall. självklart ska en van duktig ambulanssyrra vårda när det ska ges l.m och avvanserad vård för denna har rätt utb. för det. Men man ska inte nedvärdera ambulanssjukvårdarens eller usk kunnande. Självklart kan man inte lika mycket som ambulanssyrran narkossyrra iva syrra som usk eller ambulanssjukvårdare i många fall, för man har ju inte samma utb.


Sen får man väl hoppas att usk. väljer att jobba i ambulansen för att denna tycker om att jobba med männiksor och inte bara för att köra bil fort. Men det gäller väl alla usk/ambulanssjukvårdare som ambssk. Då kan man bli rallyförare istället eller taxichaffis.
Jag vidhåller att en uska eller ssk utan ambulansutbildning inte har i en ambulans att göra på 2000-talet. Lika lite som en ssk ska jobba som BMA eller viseversa. Det är hög tid att vi lyfter ambulansyrket och ställer tydligare krav på hög och aktuell kompetens.

(ambass)
Så då menar du att jag som jobbat inom akutsjukvård i över tio år, 7 år på svédalas stösta traumaakutmott flerårig erfarenhet från anestesi och nu jobbat i ambulans i snart 4 år inte har där att göra för att jag inte har en ambvub som enl hörsägen är under all kritik.
To whom much is given, much is expected.

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 20/2 2009 11:00

Till DirtyNurse.

Så du är anställd som undersköterska? ambulanssjukvårdare? Vad har två terminer på ssk utbildningen med ambulanssjukvård att göra? Phtls, a-hlr och andra kurser är regel och hör till fortbildningen. Varför ska då folk plugga till ambulanssjukvårdare eller läsa prehospkursen efter ssk om man kan glida in utan formell utbildning. Kanske skulle man söka arbete som sjukgymnast eller logoped. Är du fast anställd? Lägsta utbildning borde vara följande;:

Ambulanssjukvårdare: usk + 20 eller 40 veckors påbyggnad alt högskoleutbildning till ambulanssjukvårdare.

SSK i ambulans: ssk med prehospital utbildning.

Känns ruttet att behöva söka jobb när vissa tydligen glider in utan formell kompetens. Snacka om återgång till 70-talet. Snart inför dom 9-veckors :evil:

Skriv svar