Hjälp önskas

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Ambulance Gävleborg
Inlägg: 13
Blev medlem: 22/3 2006 16:43

Hjälp önskas

Inlägg av Ambulance Gävleborg » 5/3 2009 12:54

Hej

Jag håller på att skriva ett projektarbete om ambulanssjukvård på gymnasienivå.
Jag läser inte något vårdinriktat program, så jag har inga riktiga kunskaper, utan allt jag vet har jag lärt mig själv.

Som en del av detta så håller jag på att skriva om några påhittade olyckor.

Just nu så håller jag på att skriva om en fingerad trafikolycka där en bil har fått sladd på en hal vinterväg och sedan blivit påkörd i passagerarsidan av en långtradare i ungefär 70 km/h.

Nu är det så att jag skulle vilja ha lite hjälp med hur det brukar gå till på olycksplatsen.


Brukar patienten vara vid medvetande?
Vart är det vanligast att patienter har för skador?
Vad brukar ni göra i ambulansen under transport?

Med vänliga hälsningar David

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 5/3 2009 14:00

Det låter som att din olycka skapar mer jobb för fonus än för ambulanssjukvården...

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 6/3 2009 22:58

Brukar patienten vara vid medvetande

I regel så tycker jag att patienten brukar vara vid medv. vid t-olyckor som jag åkt på. Utfallet på skador hos pat. beror på hur kraften tagit eller vilken bil man suttit i vid olyckan eller har det funnits krockkudde, bälte som tagit i mot kroppen. Men att krocka med en lastbil i 70 km/h så finns nog risken att man blir medv. kraften är tillräckligt kraftig för det. Ibland kan man komma till en olycka där bilen är mos och pat. står och röker vid vägkanten. Så det är väldigt olika hur föraren klarat sig.

Vart är det vanligast att patienter har för skador?

Väldigt olika, allt från olika frakturer till små stora blödningar. Tror du själv kan tänka vilka skador som kan drabba pat. tänk på hur kroppen är byggd. Högre fart ger högre kraft som kan leda till svårare skador på kroppen.


Vad brukar ni göra i ambulansen under transport?

Beror på vad pat. lider av. Men vi tar alltid parametrar puls blodtryck satration andningsfrekvens. Går efter
a:fri luftväg stabiliserar nacken ev. intubera
b: ge syrgas 100%. Frekvens, djup på andningen. satration lyssna på lungor
c: blodtryck puls frekvens ytlig eller kraftig puls kolla status på huden stoppa blödningar tryckförband ekg pvk grova. chock förebygga värme.
d medvetande grad pupiller distalstatus
e Leta efter frakturer små sår känna igenom rygg och nacke ordentligt om tid finns mm.


sen kan även ambulanssyrran ge olika läkemedel i en pvk som kan lindra smärta öka blodrycket mm. även A-HLR kan behövas göras ibland, kan du läsa om på nätet.

Ibland räcker det med att man bara sitter hos pat. håller en hand lägger på en filt höjer värmen i sjukhytten och låter personen prata av sig fram till sjukuset behöver inte alltid vara trauma tv varje gång. självklart har man tagit alla kontroller och sätt att allt är stabilt.


hopps det svara på dina undringar.
Har säkert glömt massa men gör man detta så har man kommit en bra bitt i allfall.

Ambulance Gävleborg
Inlägg: 13
Blev medlem: 22/3 2006 16:43

Inlägg av Ambulance Gävleborg » 7/3 2009 20:02

Tack
Ditt svar ger hjälp på vägen.

Tackar.

MvH David

Skriv svar