Körning för ny personal

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/1 2005 18:31

Jag har också pratat med kunniga trafikpolisER som säger att vi kan stödja
oss på TF 11kap.6§. Visst är det konstigt, men läser man lagen så tycker jag att brådskande tjänsterutövning = Prio 2. Däremot så är det klart att vi ska vara föredömmen i trafiken och hålla hastigheten och inte "rädda liv" i 200 km/h med s80.

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 29/1 2005 21:36

Prio 2 har väl ingenting med brådskande yrkesutövning att göra, det är väl en prioriteringsgrad som finns inom SOS och ambulansverksamheten för att kunna skilja och prioritera olika uppdrag för ambulanser.

Rogga

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/1 2005 22:07

Rogga:
Varför kallade du prio1 för trängande fall tidigare?
Prio1 "är väl en prio för sos och ambulansverksamheten eller?
Så skulle man tolka lagtexten enligt dig.
Läs TF. 11 KAP.6,7,8§
ps.läs också vad Wenervik och Striker skrev.
Det är skillnad på vad lagen säger och vad du bör göra

Anonymous

utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 29/1 2005 22:27

Men det är väl endå lagen som gäller i domstol. Trf 11 kap 7 § säger Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrift som inte särskilt gäller honom eller henne osv osv. I juridisk mening föreligger trängande fall när det är fara för liv, hälsa eller stor egendomsskada. För ambulanssjukvården är det SOS- operatören som gör bedömnigen om det är trängande fall (prio 1) vid ularmningen. Vid färd in till sjukvårdsinrättning är det vårdaren som bedömer om det är trängande fall. Läser jag 6 §så står det inte någonting om att prio 2 skulle vara brådskande yrkesutövning

Rogga

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/1 2005 11:47

Som sagt lagen kan tolkas på flera sätt
Lycka till Rogga

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/1 2005 13:38

jajo skrev:Som sagt lagen kan tolkas på flera sätt
Lycka till Rogga
Precis som jag skrev tidigare innan debatten accelererade. Av just denna anledning behövs ett prejudikat där en domstol skall tolka lagen. När detta är gjort slipper vi själva tolka denna olika i olika landsändar.
Detta gäller altså prio2 och inte prio3.
Detta för att se om vi kan jämställa våra prioritetsgrader med polisens angelägenhetsgrader. Domstolen kommer då att säga om prio2 är detsamma som brådskande yrkesutövning.

Finns det någon frivillig i landet som vill ta en prio2:a in i rätten !? :wink:

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

prioriteringar

Inlägg av rayden » 15/2 2005 0:14

När jag fick min förarutbildning var det rätt enkelt
Prio 1. Trängande fall. Larmanordningar skall användas. Trafikregler (utom röttljus vid tågöverfart eller polismans tecken) kan åtsidosättas, om inte trafiksäkerheten påverkas.
prio 2. Brådskande yrkesutövning. Hastighetsbegränsningar får överskridas samt att man får köra på gång och cykelbanor. Denna prioritering har vi även om man har beredskap från hemmet och måste in och jobba.
prio 3. Enda skillnaden mot att köra personbil är att man kan köra på gång och cykelbanor. (Har hänt att folk på min station fått personliga böter (hastighet) påväg hem från transporter efter som det alltid är prio 3.)
Prioriteringen bestäms av högsta medicinska kompetens i bilen, alltså kan en prio 2a från sos omprioriteras av HMK i bilen påväg in eller ut.

Jag vet inte om man har olika bestämmelser i olika län, men såhär funkar det då i Piteå.

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 16/2 2005 12:10

Varför skall man köra brådskande yrkesutövning med en ambulans det finns blåljus och sirén på taket. Om det är så bråttom att man måste köra över hastighetsbestämmelserna är det väl en prio 1 körning, och enligt lagen så får du ju köra trängande fall utan blåljus och sirén, men det finns ingenting i lagen som säger att prio 2 är likställt med brådskande yrkesutövning. Brådskande yrkesutövning skall väl tillämpas om man sitter i ett fordon utan larmanordningar tex sjuksköterska i en taxi eller läkare i privat bil. Sen har väl de flesta ambulansorganisationer en lokal körinstruktion som säger att larmanordningar skall användas vid trängande fall och då får man rätta sig efter den , men som jag tidigare skrev så får du enligt lag köra trängande fall utan larmanordning.

Rogga

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 20/2 2005 18:14

Jag tycker (med den lilla erfarenheten jag har) att ofta är blåljusen och sirener ofta en nackdel. Man har sett skräckexempel på folk som blir stressade till vansinniga reaktioner. Just därför tycker inte jag att man ska prioritera upp prio 2 till prio 1 när det inte är absolut nödvändigt. Visst inte ska man heller ligga i hög hastighet utan ljud/ljus, men i situationer där man tycker det lämpligt kunna överskrida hastigheten för att underlätta för patienten.
Det är fortfarande så (rätt eller fel?) att på pappret från min körutbildning står det Prio 2=Brådskande yrkesutövning, och på det kör vi.

En annan fråga: Dom som håller i en körutbildning för oss, vad har dom för utbildning och organisation? Eftersom det verkar skilja så mycket mellan olika utbildare tänker jag? Borde inte en sådan ha någon att fråga i ämnet?

striker

körning för ny personal

Inlägg av striker » 21/2 2005 8:51

ni som kör över hastighetsbegränsningarna på prio 2 och prio 3 skall nog vara lite fösiktiga, har pratat med en trafik polis där jag jobbar, och han säger att om dom ser en ambulans utan blåljus eller sirener som kör för fort så blir ambulansen stoppad direkt, varefter dom kollar vad det är för en prio på körningen via sos, är det en prio 2 eller 3 in och hastigheten är för hög så är det böter som gäller, enligt trafikpolisen så får man inte, när man kör ambulans överskrida hastigheten på prio 2 och prio 3.

ganska många tycker att man kan köra fort på prio 2 or och inte använda varken blåljus eller sirener, ni får naturligtvis göra som ni vill, själv tycker jag det är att utsätta sig för onödig fara.det narturliga vore att prioritera upp en 2 a till en 1 a ifall man behöver köra fortare.

jag har en fråga: har vi bara blåljusen på bilen för att det är snyggt och använder ni inte blåljusen och sirenen för att det kan dra ur batteriet i bilen .....jag bara undrar ( kunde inte låta bli, råkade slinta lite på knapparna ). nu får ni inte bli arga.....

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/2 2005 9:52

Ut till patient ja.
Med lastad patient är det besättningen som avgör prioritet och hastighet. Oavsett hur det var prioriterat från SOS.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/2 2005 11:00

Börjar bli tjatigt. Om man för patientens skull måste köra prio 1 in till akutmottagningen så använder man larmanordningar. Annars är det prio 2 och då finns ingen anledning att bryta mot hastighets eller andra trafikregler. De instruktioner vi har är att vid prio 2 får aldrig trafikregler brytas och vid prio 1 så kör vi aldrig mer än 30 km över tillåten fart. Hur man använder larmanordningen vid prio 1 är upp till var och en men man bör veta att det egna skyddet/rätten om man är inblandad i en olycka undermineras. Skulle vidare vilja veta vart du (Rayden) fått papperen där det står att prio 2 är brådskande yrkesutövning. Utan dröjsmål är den beskrivning vi har på vår station via Svenskt Index.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/2 2005 11:24

Novisen skrev:De instruktioner vi har är att vid prio 2 får aldrig trafikregler brytas och vid prio 1 så kör vi aldrig mer än 30 km över tillåten fart.. Utan dröjsmål är den beskrivning vi har på vår station via Svenskt Index.
Låt oss säga en körning på ca 5 mil 90-sträcka och ni kör inte över 30-gränsen alltså ca 120 km /tim.
Är inte det ett solklart dröjsmål om det finns många minuter att tjäna bara på körningen?
Skit i det . Åter till tråden.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/2 2005 12:41

I skåne finns det ett fall där en ambulans har blivit "fångad" av fart kamera under en prio2. Polisen undrade vilket ärende det var och fick till svars prio2.Polisen nöjde sig med detta

Alltså! trafikpoliser tolkar det också olika vad som gäller på en prio2.
Samtidigt så vill jag påpeka att det endast är hastigtheten och lokala trafik regler/skyltar som får brytas mot under brådskande tjänster-------.

Det är skillnad på vad lagen säger att du få göra och vad du inte bör göra.

Novisen skrev att där han jobbar så håller alla endast 30km/h över hastighetsgränsen. Hur har ni fått ALLA att göra detta.Hos oss så kan man vara överens och strax därefter bryter 50%.
Väldigt unikt att lyckas med detta om det nu är möjligt att alla håller vad dom lovat.
Personligen så tycker jag att man ska hålla hastigheten men tolkar lagen som att man få rulla över gällande på en 2:a

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/2 2005 13:58

Hej alla! Var klart oklar i min formulering. Det är alltså prio 2 som vi har som förklaring att det är utan dröjsmål. Vi lämnar kaffekoppen och går ut i bilen och åker direkt. Vi håller hastighetsbetämmelserna och följer trafiklagarna.

Vi håller en hastighetsregel på station att vi på prio 1 inte kör fortare än 30 km i timmen över tillåten hastighetsbegränsning. Om detta sedan efterföljs är en annan fråga. Man har iallafall tagit ett beslut om vilken policy som ska gälla. Alla vet sen att det finns tillfällen då man gasar hårdare ut till patienten. Policyn ser jag det vara till för att sänka farterna i allmänhet.

Om man har en körning 5 mil bort så blir skillnaden i minuter 3,5 min om man kör 140 istället för 120. De flesta körningar som görs är kortare än så. Kör man 160 km/h istället för 120km/h på en körning som är 1 mil så är man framme 1 minut och 15 sekunder fortare. :cry:

Skriv svar