"First Aid Rescue"

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

danko903
Inlägg: 3
Blev medlem: 12/5 2009 23:52

First Aid Rescue

Inlägg av danko903 » 13/5 2009 0:31

Jag har en hel del info om denna grupp.

Gruppen är en del av en större internationell organisation som heter movimiento sonrisa och är verksamma i Bolivia. Denna del av MS kom till efter det att grundaren och en SSK, på väg hem från en fest, 03:30 en söndagmorgon i T centralen 2006 råkade ut för ett hjärtstopp samtidigt som en man -56 ramlade och slog upp hela bakre delen av skalpen. Dessa två klarade dock ut situationen med enkla medel, en freestylelurs sladd och papper.. samt HLR såklart.. problemet var bara att inte ens vakterna i tbanan hade första förband. Sårskador och sådant är långt ifrån ovanligt speciellt på helgnätter och har man inte första förband tillgängligt kan det bli lite knepigt om det blöder mycket. SJÄLVKLART SKA AMBULANS ISF TILLKALLAS, om de inte är ute å kör fylletaxi till TNE eller Maria..

i o m att man var ute på stan, först civilklädda, sedan i arbestkläder, så märkte man snart att behovet fanns. Idén växte sig stark sedan man kommit i kontakt med en annan första hjälpen grupp i mellansverige.

För kännedom är bilen utrustad med gula LED lampor enbart för att om man måste parkera olämpligt där det finns mycket trafik.
Den enkla utrustning som finns i bilen är förband ifrån plåster till bandage och självklart första förband. De krav som finns enligt organisationen är att de som är medlemmar skall vara över 18 och ha hlrkunskap.
Utbildning i första hjälpen och akuta sjukdomar för att adekvat kunna känna igen symtom och larma 112.

First Aid Rescue är ingensomhelst "tro sig vara amb personal" utan använder enbart Wenaas 112 arbetsbyxa. Det gruppen jobbar med är främst att vara en medmänniska och första hjälpare. Socialstyrelsen hade i sina dokument skrivit att Prehospitalt akut omhändertagande är för varje lekman utförbart då det endast handlar om att plåstra om och vara medmänniska. Fisrt Aid Rescue har inte ens alvedon eller ens en sockerbit tillhanda. Uppgiften är att ge psykosocialt stöd och ibland ge första hjälpen till den nödställde. Detta innebär att skapa trygghet, hålla kontakt med ankommande ambulans och där säkerställa vägvisning. Vid behov påbörjas förstahjälpen. Dessa åtgärder är ej att betrakta som hälso- och sjukvårdsåtgärder och behöver därför ej journalföras. För att utföra dessa uppgifter krävs ej heller särskild sjukvårdsutrustning.

Syftet har varit att underlätta och bistå främst för ordningsvakter och väktare inom tullarna när det gäller första hjälpen och assistans vid Första Hjälpen. Att utöva första hjälpen innan ambulansen kommer på plats och således trygga patienten. Främst genom psykosocialt arbete med den skadade. Att ge en första lägesrapport till SOS och ambulans samt att kunna ge en initial rapport om läget utifrån vilka symtom patienten beskrivit och sedan låta ambulansen göra en ny utvärdering av läget om så behövs.

FAR har jobbat med polisen, krogvakter och annan nattlig personal sedan två år tillbaka i olika utsträckning. Polisen vet vilka de är och har kontakt med dem. Okunnighet är det som skadar mest. Jag kan förstå att man vill värna om sina yrken, ni ambulanssjukvårdare och övriga.

I övrigt tycker jag det är bra med såna grupper som nattvandrar och kan agera på det sättet denna grupp har gjort. Pratar med människor och hjälper dem på olika sätt.. detta är en frivilligorganisation som är ideell.

Det är mycket information som ja hoppas ska kunna stilla lite av raseriet här. Känner förövrigt till gruppen mycket väl.

Göran

Inlägg av Göran » 13/5 2009 0:47

Efter att ha följt debatten inser jag nu att det blir omöjligt att hålla mig utanför denna pajkastning som pågår.
Jag ska nu så sakligt som möjligt redogöra för den privata evenemangsmarknaden i Stockholm.
Jag är den person som äger Stockholms Sjukvårdsteam, liksom 1005 är en av två som äger Eventa Sjukvård.
Så nu vet ni varför 1005 är så angelägen i ämnet.

Sen till det 1005 hakar upp sig på.
Vårt utryckningstillstånd. Det har vi haft fram till dess att vad vi tror en av våra konkurrenter (givetvis kan vi tro fel) valde att använda sig av vårt brevpapper med felaktig adress till företaget, tillsammans med en förfalskad namnteckning gjort med ett typsnitt som sedemera skickades till Transportstyrelsen där det stod att företaget ville ta bort utryckningsbehörigheten på företagets två ambulanser.

Händelsen är polisanmäld, men givetvis kommer ingen att hittas eftersom Transportstyrelsen som statlig myndighet scannar in alla dokument och sedan förstör originalen.

Att vi inte ännu inte fått tillbaka utryckningstillstånden beror på att denna händelse med det förfalskade pappret skapade en process där Transportstyrelsen nu granskar alla privata aktörer och deras utryckningsbehörighet. Vi blev först och kanske ska konkurrenterna hålla tummarna för att vi kan påvisa behovet av utryckningsbehörighet, annars kommer tillstånd och "dispenser" ryka all världens väg för samtliga.
Eftersom händelsen är polisanmäld och processen pågår kan vi fortfarande använda våra fordon som tidigare. Kommer det ett beslut i ärendet som inte kan drivas vidare kommer vi givetvis att vidta åtgärder utifrån detta beslut.

Och nej, vi kör inte in några patienter till sjukhus annat än i de landsting där vi fått deras tillåtelse.
Vi har ambulanspassning.

Nästa ämne som 1005 hakar upp sig på.
Läkemedelshanteringen på nöjesfältet, som i detta fall är Gröna Lund.
När Socialstyrelsens föreskrifter om läkemedelshantering och möjligheter för delegering till undersköterska började gälla 2005 hade vi telefonkontakt med Läkemedelsverket och Socialstyrelsen. Båda myndigheterna var svävande i sina svar, men Läkemedelsverket gav till slut ett betänkande som låg inom gränsen för möjligheter, när det inte handlande om en medicinsk bedömning eller behandlande åtgärd. Undersköterskan på Gröna Lund gör alltså ingen medicinsk bedömning utan tillhandahåller ett receptfritt läkemedel (Panodil och Ipren) som Gröna Lund köper in för deras gäster. Alternativet var att låta någon annan på tivolit tillhandahålla de receptfria läkemedlen, men Gröna Lund och jag ansåg att det var bättre om allt fanns på samma ställe.

Eftersom "någon" anonymt anmält företaget till Socialstyrelsens tillsynsenhet, kommer vi att gemensamt sätta oss ner för att se om detta ligger på rätt eller fel sida om gränsen för vad som kan räknas in som Hälso- och sjukvård och vilka åtgärder som behöver vidtas.

Sen till ytterligare några saker som 1005 hakar upp sig på.
- Nya fordon.
Varför ska vi köpa in nya fordon när de vi har årligen besiktas utan anmärkning?
- Avställda fordon.
Givetvis ställer jag av ett fordon som inte ska användas på flera månader. Den MB vi äger har varit avställd vid ett tillfälle sedan inköpet feb 2008. Jag anser inte att det är frekvent. Chevan ställs av när den inte ska användas på flera månader.

Sen tänkte jag nämna några andra saker om evenemangssjukvården i Stockholm. Jag debiterar närmare 2000 kronor/timmen än 1000 kronor/timmen för en ambulans med ambulanssjukvårdare, legitimerad sjuksköterska och legitimerad läkare vid vissa evenemang. Detta kan jämföras med bolaget som 1005 representerar som i år försökte få över mina kunder till sitt bolag genom att erbjuda samma beredskap för 1100 kronor/timmen om man valde dem för ett år och 1000 kronor/timmen om man valde dem för två år. Intressant då att höra hans egna ord i ämnet lite tidigare "Lönerna inom vården är rätt låga men 3 personer under 1000:- låter lågt om en av dom är läkare." Vilka löner betalar hans bolag? Och ja, det är fakta eftersom kunden ringde till mig och undrade om det var möjligt med så låga timpenningar.

En annan sak är Fredrik Stern. Fredrik var en kille med hotmailadress som till mig och företaget Hympel skickade mejl där han ville veta våra priser för evenemang han skulle arrangera. Fredrik Stern finns inte som sådan person, utan det var ett sätt för en konkurrent att få reda på våra priser. Tyvärr lyckades Fredrik med att få ut viss information.

Företaget Eventa sjukvård har en ägarbunden dispens för sina fordon gällande utryckningsbehörigheten. Men gäller den även när man står i köer? Anledningen till frågan är att en av deras ambulanser den 5 maj vid 17,15 på stäketleden i Stockholm stod fast i köer, men av någon anledning valde att använda sig av blåljus, siren samt väggren för att ta sig förbi köerna. Men de kanske var på uppdrag.

Sen kan dem som är intresserade kolla domännamnen
www.sjukvardsteam.se och www.sjukvårdsteam.se
Notera att det är mitt företag som heter Stockholms "Sjukvårdsteam" men tyvärr hann jag inte registrera å:et innan ett annat bolag. Men det bolaget bör hitta skäl till varför de ska ha rätten till domännamnet, eftersom vi inom kort kommer att lämna in en ansökan om rätten till det.

Vilken erfarenhet bör man ha som ägare av ett företag inom denna bransch? Frågan är intressant. Jag har arbetat som ambulanssjukvårdare inom ambulanssjukvården i Stockholm sedan 1996. Jag var dock borta tre år när jag satt på SOS Alarm istället. Jag har även med min bror som ägare till företaget, men han representerar det inte på något praktiskt sätt. Vart jobbar ägarna till övriga bolag och hur ser deras bakgrunder ut? Det kanske kan vara intressant att få reda på.

Och till sist blir jag ju lite förundrad när jag blir uppringd av mina kunder som berättar att de fått samtal från andra bolag om att jag skulle ha polisanmälningar på mig.

Som ni ser, så är det en hård konkurrens om kunderna i Stockholm och vissa gör vad som helst för att lägga beslag på det kundunderlag som finns.

Jag ser med tillförsikt fram emot Transportstyrelsen och Länsrättens besked om utryckningsbehörigheten samt Socialstyrelsens granskning av företaget.

Frågan är om andra bolag med samma tillförsikt skulle se fram emot en granskning?

Så, nu kan pajkastningen fortsätta...
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 13 gånger.

danko903
Inlägg: 3
Blev medlem: 12/5 2009 23:52

Till Göran

Inlägg av danko903 » 13/5 2009 1:03

Göran, jag beklagar verkligen pajkastningen här.. verkar vara otroligt grov konkurrens och det gör det hela mycket lättare att ta med ro. Jag tycker det är lustigt att folk skriver på detta forum och samtidigt vara "skurkarna" i dramat. Jag har mycket svårt för det. Angående gröna lund snacket.. jag är mycket väl medveten om vad ala lagar regler och föreskrifter säger vid lm utdelning och jag kan ändå säga att det är förträffligt att man kan få en alvedon på ett nöjesfält i Sveriges HUVUDSTAD!
Det finns nämligen inget apotek nära GL och gå hem för en så in i bomben kraftig huvudvärk eller liknande vore väl för**vligt?

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 13/5 2009 6:45

Danko903-> Bra att du spred lite ljus och intresant.
Många som har åsikter och då är det bra med lite fakta.
Detta kan nog lugna några.

danko903
Inlägg: 3
Blev medlem: 12/5 2009 23:52

Just det

Inlägg av danko903 » 13/5 2009 6:51

Ja, "läser på KI", det är nödvändigt med information, och då sådan som sprider ljus över vad det egentligen är. Vad jag tycker är sorgligt är att man gör organisationen till någon slags kriminell verksamhet. Hoppas att några frågetecken har blivit uträtade i varje fall.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 13/5 2009 7:41

Danko903-> Var väl i början av tråden där man påstod att polisen var intreserade..

Det som skrivs på detta forum ska du nog även ta med en räjäl näve salt tills du själv kontrollerat uppgifterna.

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

Inlägg av dollar » 13/5 2009 9:09

Vad menar du 1005 med mina konkurrenter? Jag har inget med någon form av evenemangssjukvård att göra. Jag har blivit erbjuden svart ersättning från ett av de nämnda bolagen så det är inget förtal. Jag har dock aldrig varit anställd av något av dom.

Jag kan hälso och sjukvårdslagen och den är ju som du skriver klar. Det jag menar är om ett av bolagen väljer att transportera in en patient till sjukhus och något går fel och det visar sig att landstinget gör en anmälan mot bolaget då landstinget anser att man skulle ringt en av landstinget kontrakterad ambulans då SLL klart har sagt att det inte är tillåtet att bedriva ambulanssjukvård i länet om man inte är kontrakterad entrepenör. Detta vare sig man har eller inte har utryckningstillstånd från transportstyrelsen.

Som sign Göran skriver så verkar det vara en infekterad bransch men det varkar vara ett krig mellan olika aktörer med anonyma tips hit och dit. Att 1005 verkar vara en av ägarna till ett av bolagen som han själv skönmålar här är ju intressant. Ska bli roligt att följa vidare debatt, och givetvis ska man ju kunna få en alvedon på en av stockhols största turist mål utan att bli anklagad för massa saker.

Ang tillåtelse att transportera patienter så hänvisar jag till info som vi fick på samaritens hemsida där landstinget KLART informerade om vad som gäller för ambulanser i Stockholm.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 13/5 2009 11:17

Det var värdefullt att få ta del av Görans öppna brev - all heder för det -.

När jag sätter mig in i saken ser jag dels att "Star Of Life" symbolen flitigt nyttjas på hemsidor, bilar och kläder. Kanske är detta till viss del ett bekymmer då jag lever i föreställningen att "Star Of Life" kopplas till en mer avancerad form av sjukvård (se stjärnans betydelse) och detta ger i de fall jag undersöker en missvisande bild. När jag ser "Star Of Life" symbol förväntar jag mig en viss standard och en viss beredskap. Genom att smycka ut en personbil med denna viktiga och ärofulla symbol dvs "Star Of Life" anser jag att man ger många en falsk förhoppning. Enligt mig skall man vara försiktig med att nyttja symboler om man inte har kraft att leva upp till dess betydelse. Således är mitt råd att ta bort "Star Of Life" märket om man inte uppfyller samtliga de kriterier som symbolen vilar på. I fallet med en personbil med en första förbandslåda förefaller saken helt självklar - ta bort livets stjärna - skriv istället "första hjälpen" eller liknande.

När jag tar del av de priser som förekommer hos de olika företagen begriper jag att ambulanssjukvården i Stockholmsområdet devalverats. Med dessa priser är sunt företagande omöjligt. Hur skall överhuvudtaget någon aktör med rättvisa löner, stabil vagnpark, sund avkastning och fullgoda försäkingar kunna konkurrera med dessa priser? Redan i priset flaggar företagen för att de egentligen uppfyller status som ett ideellt arbetande frivilligsällskap av Röda Korset modell. Detta vore ju närmast en fråga för konkurrensverket. Det finns inte en möjlighet att avlöna en sjukvårdsgrupp + ambulans för de pengar som nu nämns. En mer rimlig summa för ett team om läkare, sjuksyrra och ambulanssjukvårdare bör ligga kring 7700 - 11000SKr per timme (minimum 3 timmar). Tanken måste ju ändå vara att det även skall ge ett litet teckningsbidrag (vinst) på varje insatt krona (bilköp, rekrytering och marknadsföring). Löneberäkningen är hyggligt enkel: Läkare = 490-780Skr per timme + sociala avgifter och särskil ansvarsförsäkring. SSK 370-590Skr + sociala avgifter och en kollektiv försäkring. Amb.sjkv. 340-550Skr + sociala avgifter och en kollektiv försäkring. Ambulans med försäkring och utrustning bör ligga kring 1200Skr/timme + km avgift om ca 10 kr (100kr per mil) i hyra.

Det ekonomiska särdrag jag ser hos de nu aktuella företagen är att de inte tar betalt för tjänsterna, vilket aldrig håller i längden. Därför är det mer att betrakta som välgörenhet och bör därför inte bedrivas i näringsform. Jag tror att försäkringsbolagen kommer säga STOPP om detta fortgår.

Till de som köper in tjänster för någon tesenlapp per timme vill jag bara mana till rim och reson.

Erbjuder ni bra tjänster måste ni se till att ta betalt för uppdragen.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: First Aid Rescue

Inlägg av AMBASS » 13/5 2009 11:51

Den internationell organisationen Movimiento sonrisa är till skillnad mot den nu aktuella frivillig gruppen First Aid Rescue verksamma i Bolivia, ett land lång ifrån den välfärd som finns i Sverige. Kanske vore en idé att ge pengar till Movimiento sonrisa istället för att smycka upp en bil med den livsviktiga och ärofulla "Star of Life" symbolen och LED-lampor. Problemet är att bilen ser ut som en akutbil och man förväntar sig då att det skall finnas kompetens och medicinsk utrustning inklusive läkemedel för adekvat PHTLS behandling på olycksplats.

I bilen finns förband, plåster och bandage, vilket inte motsvarar min syn på "Star of Life" symbolen. Att de som färdas i bilen har utbildning i första hjälpen oc kunskap för att kunna larma 112 borde ju egentligen höra till många människrs allmänbildning och det kräver vare sig LED-ramp eller "Star of Life" symboler. Varför använder First Aid Rescue en bil som ser ut som en akutbil? Varför är "Star of Life" uppsatta på bilen och varför har gruppen Wenaas 112 arbetsbyxa? I mina ögon är det för att föreställa akutbil eller på något sätt vara en resurs för samhället. Då måste samhället också kunna ställa tydliga krav och känna till skillnaden mellan en akutbil från SLL och den bil som First Aid Rescue färdas i. En medmänniska behöver inte LED-belysning eller symboler som utstrålar en god beredskap. "Star of Life" är ett "kvitto" på avancerad prehospital sjukvård.

Fisrt Aid Rescue har inte ens alvedon att tillhanda, men av bilen att döma ser det ut som svenska landslaget i kardiologi är i beredskap. Om uppgiften är att ge psykosocialt stöd och första hjälpen till nödställda människor så måste det finnas bättre sätt än att iklä sig rollen av amblanspersonal (se kläder och bilen). Polisen och räddningstjänsten har utbildning och rutiner för att säkerställa vägvisning mm. Jag anser att bara symbolen "Star of Life" är att betrakta som ett tydligt hälso- och sjukvårdsåtagande. För att bära "Star of Life" krävs av hävd och hög moral både utbildning och erfarenhet.

Jobba gärna med ideell verksamhet, men iklä er inte rollen av att kunna undsätta personer i behov av adekvat vård på skadeplats. Mitt råd är att ni OMG tar bort "Star of Life" symbolen och "LED-rampen". Läs på om historien bakom Star of Life. Vore lika illa om jag som fritidsflygare med A-cert började spöka ut mig i SAS uniform med glimmande grader - det föder naturliga förväntningar - som man måste kunna leva upp till.

I övrigt önskar jag er lycka till med er ideella verksamhet och stödet till Movimiento sonrisa.

AMBASS
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/5 2009 19:15

Grundproblemet borde vara enkelt att lösa. Samhällsresurser som ex. ambulans och akutbil ska vara de enda som får bedriva sjukvård "what so ever" på allmän plats. Eventföretag och liknande ska givetvis få utföra enklare sjukvård på olika tilställningar. Det ska då vara extremt tydligt att dessa inte företräder samhällets resurser..

På samma sätt är det med ordningshållning. Det OLAGLIGT att bedriva ordningshållning på allmän plats om man inte är utbildad polis. Det finns däremot undantag när det gäller vissa lokaler och festområden där ordningsvakter bedriver ordningshållning. MEN det är ALLTID en polis som är personens HUVUDMAN. På samma sätt borde det vara inom sjukvården..

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 15/5 2009 23:22

Tråd låst
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst