sirius i skåne

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

sirius i skåne

Inlägg av goozer » 12/6 2009 13:07

Gratulerar sirius till upphandlingen i skåne.

Sirius tog över driften i östra östergtland 1 feb 2009.
organisationsmässigt 1 verksamhetschef och 3 drifschefer.
Sedan 1 feb har 2 driftschefer slutat, varför?

Kommer sirius klara ett så stort område som skåne?

Hur går snacket i skåne?

Ambulanssjukvårdare

Re: sirius i skåne

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 12/6 2009 20:28

goozer skrev:Gratulerar sirius till upphandlingen i skåne.

Sirius tog över driften i östra östergtland 1 feb 2009.
organisationsmässigt 1 verksamhetschef och 3 drifschefer.
Sedan 1 feb har 2 driftschefer slutat, varför?

Kommer sirius klara ett så stort område som skåne?

Hur går snacket i skåne?
Vad jag förstår så finns en mycket stor oro. Sirius har inte den solidaste ekonomin :shock: Jag gratulerar dom verkligen inte. Tror det vore bäst med landstinget som utförare. Det här att driva ambulansverksamhet med förlust borde vara förbjudet. Sirius löner är sedan därefter.

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 12/6 2009 22:11

Grattis sirius ska läsas med ironi.... Jag är också för landstinget som arbetsgivare :?

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

Sirius i Skåne

Inlägg av 112paramedic » 16/6 2009 22:39

Vi ser det mycket positivt att få Sirius som ny arbetsgivare i Skåne! Alla vet om spelets regler. Demokratiskt valda politiker som gör vad de tycker är bäst. Nu har det varit en upphandling. Sirius vann och fick tre av fyra distrikt. varför skall vi inte se positivt på detta? inget som vi kan påverka nu.

Vill man vara kvar i verksamheten och kunna påverka, eller stå vid sidan och gnälla? Bara för att det är privat behöver det inte innebära katastrof för verksamheten. Sirius måste väl få en rimlig chans att visa vad de går för i Skåne innan olyckskorparna kraxar?!

Deras press release säger en sak. Kan inte tro att man går ut i Svensk press och talar om för oss vad de tänker. Skickat ut material till stationschefer. Om de nu inte skulle stå för det de gått ut med är en annan historia. Men de måste väl i rimlighetens namn få chansen att bevisa vad de vill utföra?!

Personligen ser jag en fantastisk ny utmaning då allt inom landsting/region inte alltid är kvalitativt eller ekonomiskt!
carpe diem

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 18/6 2009 0:02

Ser lite likhet med Samariten i Danmark (samma region).

Alla vet ju hur det gick där!

Sirius har ju inte råd att underhålla vagnsparken i Sthlm hur ska dom få finans till 80 bilar till?

Hoppas för skåningarnas del att det löser sig.

Annars får ni förlita er på Dansk ambulans!!!!!


112paramedic->>> Pressmeddelandet sade ju inget om dom förutom att man tar gärna över Landstingetspersonal men Falcks FD personal ska det förhandlas om/med. Är detta ett övertagande?

UPP TILL KAMP

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 18/6 2009 8:32

Skåningarna kommer säkert uppleva samma taktik som i stockholm o östergötland.

Initialt hårt uppvaktad personal, rikligt med information, Anställningssamtal på c.a 2h/person där man intervjuas och får tycka till.
Sedan kommer man i god tid få ett väl tilltaget klädpaket med inbroderade namnskyltar. (snyggt)
Alla kommer bli imponerade.... men lugn.... efter 5-8 månader vänder det när smekmånaden är över o sanningen kommer ifatt.

Det finns inte bättre resurser här, trots allt är även sirius ett företag med vinstintresse

Wait and see

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/6 2009 12:07

@läser på KI: Att man inte gör ett automatiskt övertag från Falck har ju rent juridiska förklaringar, det är så det ska gå till.

Att komma med kommentarer som "hur ska det klara 80 bilar till ekonomiskt" är bara trams! De har fått driften av 3 distrikt i skåne, de var inte billigast av intressenterna (rykte). Anbudet de gav ligger ju till grund för deras budget och Du ska ju inte inbilla mig att ett privat företag lägger ett anbud som innebär förlust! Sen kan ju mycket hända längs vägen...

Jag tycker nog att detta ska bli kul och är inte alls orolig. Detta är den generella inställninge på vår station känns det som. Jag har inte hört något gnäll ännu!

Trevlig midsommar!!

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

Sirius i Skåne

Inlägg av 112paramedic » 18/6 2009 17:06

Läsa på KI och ni andra!

För det första undrar jag över din/er erfarenhet av ambulanssjukvård? privat kontra landsting/kommunalt finansierad ambulanssjukvård? I alla verksamheter finns det givetvis brister. Då gäller det att vara med att påverka på ett konstruktivt sätt på sin arbetsplats.

Den personal som är anställd inom Region Skåne, genomgår något som heter verksamhets övergång. Det innebär att den privata entrepenören är tvingad rent lagmässigt att ta över befintlig regionalt anställd personal.

falcks personal är redan anställd av en privat entrepenör och är då inte med i en så kallad verksamhets övergång.

80 ambulanser, ekonomi? ja det pratar för sig själv, vad vet du om Sirius ekonomiska muskler? intentioner?

Region Skåne har genomfört ett anbuds förfarande där varje entrepenör som lagt bud, har prekvalificerats innan de kommit vidare. Det innebär att de måste visa bland annat att det finns soliditet och ekonomi bakom företaget. Dessutom måste det finnas ett kvalitets arbete, ISO certifieras, utveckling av verksamheten. o.s.v.

Det går officiellt att få tag på anbuden, ekonomiska siffror om man är intresserad. Sirius var dyrare på några distrikt. Men man ser till helheten och det har visat sig att det inte bara var billigast som vinner.

Upp Till Kamp? mot vad? för vem?

Människosynen inom ambulanssjukvården idag genomsyras av "jag vet bäst". Det ska påvisas att patienter är odugliga som ringer 112, ambulanssjukvården blir belastad. SOS är inkompetenta som inte kan triagera. Verksamhetschefer, regionchefer, stationschefer, medarbetare är inkompetenta som inte har den eller den kunskap/erfarenhet/utbildning. Läkarbilar är meningslöst. o.s.v.

För du/ni en dialog på arbetsplatserna? jag kan inte se att mina chefer är mina antagonister, då jag arbetar efter samma mål och vill driva ambulanssjukvården framåt som dem.

kommunikation/respekt för alla är ledordet!

Glad midsommar!
carpe diem

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 18/6 2009 18:44

Det enda sätt man kan spara pengar på är personal och bilar.

Sirius i sthlm har (som dom brukar) räknat med att bilarna skall hålla och att personalen skall köra ekonomiskt.

I Sthlm har det varit så att:
Bilarna har inte hållit hela avtalsperioden och står snart mer på verkstad än dom rullar i trafik.

Folk kör som krattor (vilket även är orsaken till att bilarna inte håller).

Nej Ambulansen skall drivas som i Norge där man konkurerar med kvalitet inte med pris.

Sedan kan det ju vara så att Sirius likt Samariten får växtvärk!!

Sedan tycker jag att tar man över ett område tar man över personalen.
Samariten gjorde det som enda bolag i Sthlm och det är vär det bästa dom gjort mot/åt "arbetarna"

Så jag håller med Goozer och vet vad Nina & company går för.

Hoppas det blir bättre i Skåne

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/6 2009 22:19

Det bästa de gjort för arbetarna var att de tog över personalen... Vad är det som inte går in? De KAN/FÅR inte ta över personalen av Falck som man gör av regionen!

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 19/6 2009 6:59

Glad midsommar
Senast redigerad av 1 Läser på KI, redigerad totalt 19 gånger.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 19/6 2009 7:04

De kan och får visst ta över personalen men behöver inte göra det.

Sedan behöver inte personalen gå över utan kan stanna hos falck.

Dock kan det kanske bli lite LAS problem.


Dock kan dom erbjuda alla som vill att gå över


Isidor-> Hör av dig om ett år så får vi se om du fortfarande är lika nöjd med Sirius. Som sagt var första 6 månaderna är smekmånad sedan visar dom sitt rätta ansikte. Du skriver "kommunikation/respekt för alla är ledordet! " ->> Ja dom pratar och du lyssnar.

Företag kan ju ändra sig och behöver ju inte vara lika dåliga över allt.
Hoppas inte ni har några fackliga för dom brukar inte få så roligt.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 25/6 2009 7:08

Läser på KI >>>>>
Och du har bra insikt i hur allt fungerar och drivs på Sirius?
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Skriv svar