Ambulanssjukvårdare till Paramedic hur?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

_OJ_

Ambulanssjukvårdare till Paramedic hur?

Inlägg av _OJ_ » 3/8 2009 11:12

Jag har en lite undran som jag hoppas någon kan svara på.
Arbetar som USK/amb sjukvårdare idag, men har planer på att flytta till USA med familjen. Frågan är nu hur man går tillväga. Måste man börja från botten eller kan man validera eller göra teoretiska/praktiska test?

Om någon vet eller bättre gjort någor sådant så blir jag glad om ni skriver en rad hur ni gjorde.
// OJ

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 3/8 2009 21:34

Jag vet inte vad som gäller när man läser till paramedic, men flera andra utblidningar i USA validerar man på följande sätt:

Oavsett bakgrund, ansöker man till utbildningen på universitetet eller colleget på helt vanligt sätt. Om/när man kommit in tittar skolan på vilka kurser man kan tillgodoräkna sig.
Låt säga att du kan tillgodoräkna dig samtliga kurser på utbildningen... då behöver du inte läsa några kurser, men kommer ändå att få utbildningsbevis på en paramedicutbildning från den skolan. Alternativt, så måste du läsa vissa eller samtliga kurser.

Sen tror jag det finns ett nationellt prov som alla paramedics måste skriva, men det är jag inte helt säker på....

Jag skulle bli förvånad om du inte utan vidareutbildning skulle kunna bli EMT med din bakgrund. Paramedic blir du nog inte.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 4/8 2009 0:44

Se information på sidan länkad till nedan. Där står allt du behöver veta.
Hälsningar,
Gösta

http://www.nremt.org/Content/NREMT_Home.nremt
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 4/8 2009 11:53

Man tackar å bockar då är det bara att börja planera flytten!!!
Kanske någon gång nästa år!
// Ola

j

Inlägg av j » 4/8 2009 20:56

Antingen kan du försöka få din USK validerad till RN och sedan gå en bridgekurs, eller så kan du satsa på en distansutbildning (det är bara teorin som är distans så några månaders praktik på plats blir det iaf) som du borde kunna diska av relativt fort tack vare förhandskunskaper. Nu kan jag inte det svenska systemet så jag hoppas inte jag förolämpar någon men jag har fått för mig att man lär sig tex intubering på anestesi syrre nivån i Sverige, jag kan som sagt vara helt ute och cykla men här är en gissning på saker som kanske inte ingår i en USK utb men som ingår i paramedickursplanen (ursäkta om det är svengelska):
Intubering (laryngoskop/bougie/nasal/digital) med/utan paralysering/sedatering(?), typ sux/etomidate + vec/midazolam eller annan kombination samt nål och "kirurgisk" cricothyrotomi
12-lead EKG och manuell defib/transkutan "pacing"/synchroniserad cardioversion

Hej hopp
j

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 4/8 2009 23:58

Tack J
Vad är RN? Det jag funderat mest på är om det finns en yrkesgrupp i USA som kan likställas med usk. Jag får väl översätta mina betyg/kurser/arbetsgivarintygo ch skicka iväg dom så får man se hur det blir, och var i stegen man står. När jag varit inne på hemsidan som ni rekommenderade så verkar det ju som om man kan göra teori via internet.

Praktik måste man nog räkna med. Tyvärr måste man ha ett social sec numer för att bli medlem, får skriva ett mail och fråga...Det är mycket meck innan detta kan bli verklighet....:)

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 5/8 2009 4:17

RN betyder Registered Nurse.
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 5/8 2009 12:13

Jag hoppas inte att det är som du säger för då är det trist..
Om man nu kan säga att man är RN + alla möjliga vidarutbildningar typ phtls taktisk losstagning m.m m.m och 13 års erfarenhet vore det tråkigt om man skall börja om från början längst ner. Jag menar att en hjärtinfarkt skiljer sig nog inte så mycket åt inte en trafik oly heller... den som lever får se...hoppas dock att jag kam komma ett par pinnar upp...
//O

j

Inlägg av j » 5/8 2009 21:14

Om du har förkunskaper, gott läshuvud och bra självdisciplin kan du nog klara av från ingen EMT certifiering till Paramedic på 6-8 månader, det finns en del EMT-B intensiv kurser på 2-3 veckor men jag misstänker att de inte är sådär jättesolida i teoribiten dock. EMT-B planen innehåller, enligt mitt tycke, rätt djupgående teori i förhållande till de ingrepp en EMT-B får göra (O2, oro/nasopharyngeal airways, spine immob, epi IM, CPR/AED, activated charcoal, oral glucose), sedan vet jag att det iaf har funnits 4 månaders intensiv paramedic kurser (vet dock ej om den obligatoriska ambulans/akutmottagnings-praktiken ingår i den tidsrymden)..

Annars är "distanskurserna" (det finns några stycken, du gör teorin i eget tempo och sen kommer du till skolan för färdighetsbiten och sedan ambulans och akutpraktik) ett alternativ som är görbart på ett år eller strax under..

j

Filibastis

Inlägg av Filibastis » 7/8 2009 20:04

När jag läste EMT-B och EMT-I för en del år sedan, kom stadens ambulanskår och försökte värva oss för anställning. Då skulle de ha bekostat vidareutbildningen till EMT-P (paramedic).

Idag är det väl högre arbetslöshet och kanske inte lika lätt att få en sådan anställning, jag vet inte.

Lycka till i USA (även om Sverige är ett bättre land att leva i)!

Mikael Lundgren

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 9/8 2009 19:16

Tack Filibastias!
Du som gått utbildningen kanske vet om man tex läser EMT-B hur lång är kursen! När man gått färdigt den måste man då arbeta ett visst antal timmar innan man kan påbörja EMT-I utbildningen eller kan man hoppa på den direkt om man kan visa att man arbetat med detta innan?
// Oj

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

efter ssk eller anestesi

Inlägg av 112paramedic » 11/8 2009 0:48

jag vet inte... sen tror jag... du skulle... kolla att...

detta forum skulle vinna mycket på att TÄNKA efter först och SVARA sedan! inte tvärtom.

Varför gör inte moderatorn något åt detta?

Gör detta till det mest kvalitativa och proffessionella forum för prehospital vård! Utveckling av tankar och ideer som vi kan dela med oss! utan prestige om vilken vub eller läkare som är mest gångbar!! Här finns många kvalitativa yrkesutövare i detta land som både kan ge och ta. Men håll det på en kvalitativ nivå!

Många kunskaper och erfarenheter som vi kan delge varandra oavsett vad det står på bröstkorgen.

Sluta med nedvärderande inlägg om, läkare, anestesi, ssk,ambulanssjukvårdare, e.t.c.

Vi vinner som diskuterar utifrån ett helhetsperspektiv och proffession!
carpe diem

AuF

Inlägg av AuF » 11/8 2009 1:09

Förstår egentligen inte så mycket av dina inlägg men räcker det inte att posta i en tråd ?

Skriv svar