Ambulans personal tabbade sig, glömde sätta nackkrage!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

Inlägg av 112paramedic » 11/8 2009 0:10

Ursäkta mig men är inte detta ett diskussionsforum för proffessionella yrkesutövare inom prehospital vård?

det känns inte relevant att svara på frågor från patienter eller personer som kan få sina frågor besvarade på högskolorna.

Känns som att visa bara provocerar här med sina frågor, eller rent av är riktigt dumma!

Tillbaks till proffessionella frågor och relevanta diskussioner eller lägg ner!

Tack!
carpe diem

Nord

Inlägg av Nord » 11/8 2009 1:46

oscar_hbg skrev:Nu har jag bara haft praktik på ambulans, så kan inte svara från en ''ambulansare'', men under Helsingborgs festivalen, tog jag hand om en tjej, ''jobba som första hjälpare med röda korset då'', som satt på en killes axlar under en konsert, vi flyttade henne, sen stabiliserade jag nacken, så länge mina kollegor larma ambulans, ambulansarna satte nackkrage i stort sett direkt när dom kom. Blev även utbildad av både ambulans sjuksköteterskor och ambulanssjukvårdare under min gymnasieutbildning, dom lärde oss när det är en olycka där men misstänker nackskada, ska nackkrage på. Whiplash skador kan redan uppstå vid kollisioner i 7 km/timmen, så enligt mitt tycke skulle nackkrage på.
//Oscar
Flyttade ni henne innan du stabiliserade nacken?, tvärtemot skulle vara att föredra.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 11/8 2009 9:03

dollar skrev:Man skall ju immobilisera när patienten har palpationsömhet över kotpelaren. Har patienten muskelsmärtor hjälper ju inte nackkragen och inget behov finns av immobilisering. I ditt fall vet jag inte om du hade smärta över muskler eller kotpelare. Av din beskrivning att döma så har inte din skada förvärrats av att du ej fick nackkrage på plats.

Jag hoppas att vi inte är i USA snart när man skall immobilsera allt bara för att slippa bli stämd, vi är bättre än så.
Hej Dollar,
Jo, du har rätt i att det inte är bra med överbehandling och ett system där alla immobiliseras utan hänsyn till klinisk bedömning. Även USAarna har väl börjat inse det på senare år.
När du säger att indikation för immobilisering av C spine är palpationsömhet åver kotpelaren så stämmer ju det också. Jag skulle vilja tillägga att det i trauma fall kanske är bättre att tänka på vilka indikationerna är för att inte immobilisera. Där jag arbetat är detta (alltså spinal injury clearance) när pat är vid fullt medvetande, ej har några smärtor i spinalområdet, ej har några andra smärtor som kan distrahera, och ej är påverkad av droger. Sedan har man ju skademekanismen att tänka på också.

Kommentar till 112 Paramedic: :wink:
Detta är enligt vad jag förstår ett öppet forum. Jag kan förstås ha fel. Att svara på patientfrågor, om det görs på ett positivt sätt och ej så att specifika fall diskuteras är bra tycker jag. Har inte sett några provikationer här.
Den ursprungliga frågan har besvarats delvis. Svar har endast beskrivit den erbjudna situationen, som ju lika väl kunde vara hypotetisk, och endast beskrev en patienterfarenhet och inte mer.

Ett forum för professionella yrkesutövare är det väl samtidigt, även om de flesta håller sig annonyma.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Inlägg av Rookie. » 11/8 2009 12:59

Så om ni har en vaken, nykter och oskadad patient utan smärtor efter en bilolycka så finns det egentligen ingen indikation för immobilisering oavsett kinematik. Har jag förstått de rätt då ?

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 11/8 2009 14:15

Rookie. skrev:Så om ni har en vaken, nykter och oskadad patient utan smärtor efter en bilolycka så finns det egentligen ingen indikation för immobilisering oavsett kinematik. Har jag förstått de rätt då ?
Hej Rookie,
Det som jag beskrev var indikationer för "clearance of spinal injury" eller för att inte misstänka spinalskador. Jag menar alltså att man måste kunna argumentera kliniskt varför man inte behandlat med mistanke av spinalskador. Ibland är det lämpligt att inte immobilisera, men då måste man ha grund för sitt beslut, vilket man naturligtvis också skall ha för behandling.
Indikationer att behandla kan du se i bilagan som jag bifogade tidigare i denna tråd. Kinematik anses som indikator i sig självt. Med just spinalskador eller mmisstanke av spinalskador så argumenterar jag att det oftast är bäst att ta det säkra före det osäkra, och immobilisera, så länge det alternativet finns tillgängligt vid behandlingstillfället.

Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

Inlägg av oscar_hbg » 11/8 2009 15:45

Nord skrev:
oscar_hbg skrev:Nu har jag bara haft praktik på ambulans, så kan inte svara från en ''ambulansare'', men under Helsingborgs festivalen, tog jag hand om en tjej, ''jobba som första hjälpare med röda korset då'', som satt på en killes axlar under en konsert, vi flyttade henne, sen stabiliserade jag nacken, så länge mina kollegor larma ambulans, ambulansarna satte nackkrage i stort sett direkt när dom kom. Blev även utbildad av både ambulans sjuksköteterskor och ambulanssjukvårdare under min gymnasieutbildning, dom lärde oss när det är en olycka där men misstänker nackskada, ska nackkrage på. Whiplash skador kan redan uppstå vid kollisioner i 7 km/timmen, så enligt mitt tycke skulle nackkrage på.
//Oscar
Flyttade ni henne innan du stabiliserade nacken?, tvärtemot skulle vara att föredra.
Vi följde L-abc och ansåg att vara inne i publik havet är livsfarligt speciellt hon som ligger ner och folk lägger inte märke till det. Om läget inte varit som det varit så skulle jag ju självklart lagt mig stabiliserat nacken.
Usk och första hjälpare i röda korset

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 12/8 2009 0:54

Behövde hon nackkrage för att hon satt på någons axlar? :wink:
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

Inlägg av oscar_hbg » 12/8 2009 12:56

Glock 18C skrev:Behövde hon nackkrage för att hon satt på någons axlar? :wink:
Tja, han var nästan 2 meter och hon var 170 så det var en bit ner :P dessutom klagade hon på nacksmärtor. Men visst skulle oxå tyckt att det lät löjligt.
Usk och första hjälpare i röda korset

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 12/8 2009 16:36

Jo, men vad hände då? Du har inte skrivit vad som hände mer än att hon satt på hans axlar, och det är knappast nån indikation på att sätta krage. :wink:
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

Inlägg av oscar_hbg » 12/8 2009 20:28

Glock 18C skrev:Jo, men vad hände då? Du har inte skrivit vad som hände mer än att hon satt på hans axlar, och det är knappast nån indikation på att sätta krage. :wink:
Ber om ursäkt för det :P Killen blir tillknuffad baklänges. Han tappar balansen och trillar och hon följer ju då med ner. Hon hinner inte att i med armarna utan slår direkt i bakhuvudet i kullerstenen. Lyckligtvis utan att skallen sprack. Men vi misstänkte nackskada och självfallet hjärnskakning. Men det var ambulanslarna som satte krage när dom kom, jag bara stabiliserade manuellt. För det har vi inte nackkrage med oss ut på uppdragen. Hon las ju såklart även på spineboard och så när ambulans kom.
Usk och första hjälpare i röda korset

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Ambulans personal tabbade sig, glömde sätta nackkrage!

Inlägg av Isidor » 25/8 2009 0:13

Som vanligt så spårar även denna tråd ur... Men för att svara Malin på hennes fråga. Om en person blir påkörd av en bil i 50 km/h så skulle jag välja att immobilisera med tanke på det våld personen blivit utsatt för.

Sen måste jag ju säga att alla trådar blir fruktansvärt jobbiga att läsa när folk envisas med att citera inlägget precis ovanför när de svarar.

skåneSSK
Inlägg: 21
Blev medlem: 22/2 2006 19:44

Re: Ambulans personal tabbade sig, glömde sätta nackkrage!

Inlägg av skåneSSK » 25/8 2009 14:10

Enligt Region Skånes vårdprogram losstagning går det att läsa på sidan 10 om hur man bedömer en patient med misstänkt kotpelarskada, http://www.skane.se/upload/Webbplatser/ ... 050523.pdf
Citat nedan är hämtat från detta vårdprogram;
"Spinal immobilisering
Spinal immobilisering skall alltid göras vid misstanke om kotpelarskador,
penetrerande skador där anamnes, symtom och undersöknings
fynd om immobiliseringskrävande tillstånd anses föreligga.
Spinala skador
• Smärta i nacke eller rygg i vila eller rörelse
• Smärta vid palpation av rygg eller nacke
• Deformitet i rygg eller nacke
• Muskelkramp i nacke eller rygg
• Förlamning, svaghet, domning eller stickning i armar eller ben
någon gång efter skadan
• Tecken på neurogen chock (förlamningar, hypotension, bradykardi,
varm och torr hud nedanför skadan)
• Erektion
Ovanstående immobiliseringshandläggning kan underlåtas om patienten:
1. dels är lugn, samarbetsvillig och nykter,
2. dels inte har någon skada som stör patientens upplevelse av smärta
3. dels inte har kommunikationsproblem pga språksvårigheter, förståndshandikapp
eller liknande
4. samt saknar symtom på spinal skada och/eller skallskada."

Och för de som känner osäkerhet kring när halskrage ska appliceras så är ju prioriteringsordningen följande: LAcBCDE. Där lilla "c" anvisar immobilisering av nackkotpelare (nackkragen kan iofs komma i ett senare skede).
Om jag förstod det rätt, med tanke på att hon åkte till vårdcentral, fanns det inte misstanke om hot mot varken andningen eller cirkulationen, inte heller verkar det som om skadeutfallet varit så stort att medicinskt ansvarig fattat M-BIS om att inte immobilisera... Diskussionen om det med facit i hand varit korrekt eller inte att avstå från att följa fastställt vårdprogram är irrelevant. Att detta bara rörde sig om en muskelskada kunde ju ambulanspersonalen omöjligt ha konstaterat prehospitalt. Kinematiken i sig talar för total immobilisering

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

Re: Ambulans personal tabbade sig, glömde sätta nackkrage!

Inlägg av dollar » 26/8 2009 11:37

Gosta, du har ju rätt i det du säger. Personen skall vara gcs 15, ej påverkad och givetvis immobiliserar man när man har minsta misstanke. Det jag kan tycka är konstigt är den slentrianmässiga immobilisering som pågick ett tag. Minsta bilkrock så fick man en nackkrage medan en misshandlad människa som var full bara fick ett förband och en transport. Fokus har alltid legat på fordonsolyckor, vilket jag tycker är fel. Har en kollega som var i USA för bara 5 år sedan. Alla som kom in med någon form av trauma ex kniv i låret var immobiliserade. Då gör man det bara för rädsla att bli stämd. Vi är bättre än så.

Jag tycker givetvis att vi kan diskutera frågor från allmänheten här. Vi vet inte hela sidan men det blir roliga och givande diskussioner

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Ambulans personal tabbade sig, glömde sätta nackkrage!

Inlägg av amb.nisse » 21/9 2009 15:40

Hej hej

Tror inte ambulanspersonalen "glömde". Tror snarare de gjorde en bedömning utifrån rådande situation och rådande riktlinjer som finns i ditt landsting.
Vad som är rätt eller fel bedömning i denna unika situation kan bara de som var på plats säga.

Men skulle jag kommit fram till en olycka där en person blivit påkörd i 50 km/h, sätt en sårskada i skallen.
och även sätt skador på bilen som tyder på kraftig energi mot kroppen, men även fått höra att personen har ont i nacken med strålning/pirrning ut i rygg,arm eller ben skulle jag iallafall sätta nackkrage och även stabilisera hela ryggen som man ska göra om man väl sätter krage, dels för att det är hög energivåld och även att det står i mina riktlinjer att göra så... Sen att de satta nackkrage på sjukan hjälper inte så mycket, skyddar bra 35 %
om jag inte minns fel, tror väl knappast att nån på sjukan stod och höll backom din nacke samtidigt med nackkragen som man ska göra om man nu bara har nackkrage på av någon anledning??? Har sätt både på akuten och på vårdcentral där pat. springer runt med sin nackkrage, röker eller går på toa. Vad är syftet, kan lika gärna vara utan, ser ganska lustigt ut:).


Skriv svar