SOSFS 2009:10

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Finns behov av ett nationellt "utryckningskörkort"?

JA!
11
65%
Nej! Problem beror på attityd och kultur. Mer pengar till vården istället!
2
12%
Ja! Men bara om det följs av återkommande tester!
4
24%
 
Antal röster: 17

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

SOSFS 2009:10

Inlägg av Novisen » 12/8 2009 10:11

Det är en stor brist att Socialstyrelsen inte ställer krav på kompetens för de ambulanssjuksköterskor som ska köra omkring patienter i trafiken. Det är beklagligt eftersom det inträffar ambulansolyckor och det idag saknas en nationell förareutbildning för utryckningsförare. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, enheten för kirurgi vid Umeå universitet.</b>

Mitt i högsommaren kom Socialstyrelsen ut med nya föreskrifter för ambulanssjukvården i Sverige (Socialstyrelsen SOSFS 2009:10). I den står att läsa detaljerat vad som gäller för ambulanssjuksköterskors arbete och ambulanssjukvård. Den är bra för att den ställer krav på hur ett ambulansfordon ska vara märkt samt att alla ambulansfordon ska vara gulfärgade. Nu slipper medborgarna att se olika färger på ambulanserna, något som varit fallet under många år. Ett steg i rätt riktning. Men det räcker inte enligt min mening. Socialstyrelsen hade haft möjlighet att skriva något om kompetensen hos de sjuksköterskor som sätter sig bakom ratten också. Om detta står inget i de nya föreskrifterna. Däremot står det klart och tydligt att ”vårdgivaren ska även ansvara för att den hälso- och sjukvårdspersonal som ska framföra en ambulans har den kompetens som krävs för att på ett säkert sätt kunna utföra ett ambulansuppdrag”. Men vad är ett ”säkert sätt”? Och vem ska övervaka detta?

Ambulansolyckor på agendan
Varje år inträffar ett antal olyckor och skadehändelser där ambulanser är inblandade. Hur många dessa är finns det idag ingen som känner till. Det finns nämligen ingen myndighet, försäkringsbolag, organisation eller arbetsgivare under senare som visat sig intresserad av att föra sådan statistik. Det är anmärkningsvärt eftersom det handlar om trafiksäkerhet, arbetsmiljösäkerhet och patientsäkerhet.
Ambulansolyckor finns på agendan och kommer att finns där tills man kan åstadkomma en nationell förareutbildning för sjuksköterskorna som arbetar i ambulansverksamheten. En sådan utbildning kan inte genomföras på frivillig basis utan måste genomföras med nationella direktiv som grund.

Socialstyrelsen viktig
Enligt min uppfattning är Socialstyrelsen en mycket viktig aktör för att en utveckling mot en säkrare ambulanssjukvård ska kunna bli verklighet. Därför är det synd att Socialstyrelsen inte skriver in i sina föreskrifter att säkra ambulanstransporter borde förutsätta en miniminivå för de sjuksköterskor som ska ratta en ambulans. För vad spelar det för roll hur duktig och medicinskt kompetent du är som sjuksköterska i ambulansen om du är rädd och osäker när du rattar det tunga ambulansfordonet i den täta trafiken? Föreskriften från Socialstyrelsen som utkom nu i sommar kom ut för snabbt. Vi kan inte vänta oss någon större utveckling med säkra transporter enligt min mening.

Umeå den 5 augusti 2009

JÖRGEN LUNDÄLV

Jörgen Lundälv
Docent i trafikmedicin
Enheten för kirurgi
Umeå universitet
Senast redigerad av 1 Novisen, redigerad totalt 12 gånger.
Specialist anestesi och ambulans

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 12/8 2009 10:29

Tyckte att det fanns ett behov kanske att kommentera Jörgens brev. Nu får vi tänka på att Jörgens brev är skrivet i ett annat sammanhang och att han faktiskt inte själv kanske har möjlighet att kommentera inlägg som skapas på ambulansforum. Jag förstår tanken som Jörgen har gällande kompetens för utryckningskörning. Socialstyrelsen kanske är den myndighet som ska ställa krav på detta då de har störst inflytande på yrket. Hur socialstyrelsen tänker får vi inte veta men känslan är ändå den att de anser frågan ligga hos Transportstyrelsen eller möjligtvis Vägverket. Framförallt är det dålig respekt mot de som jobbar inom utryckningsverksamhet att inte problemet tas på allvar av berörda myndigheter.

http://www.sos.se/sosfs/2009_10/2009_10.htm
Specialist anestesi och ambulans

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/8 2009 12:43

Jag tycker det är minst lika viktigt att soc skriver vad vi ska kunna teoretiskt. Vilken vubb ska gälla? vilka tilläggsutbildnar ska vi ha? Personlig utrustning? Skor?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 12/8 2009 16:39

Tror inte att alla olyckor med ambulanser kommer att kunna undvikas ändå. Finns ju andra idioter på vägarna... det är ju enklast att som vanligt sätta dit vårdpersonal...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 12/8 2009 22:43

Glock 18C skrev:Tror inte att alla olyckor med ambulanser kommer att kunna undvikas ändå. Finns ju andra idioter på vägarna... det är ju enklast att som vanligt sätta dit vårdpersonal...
Bra inlägg Glock! Genomtänkt som alltid!
Specialist anestesi och ambulans

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 12/8 2009 23:17

Socialstyrelsen har såvitt jag kan se möjlighet att genom direktiv och föreskrifter påverka ambulansers utrustning, klassning och viss materiel ombord, De har även möjlighet att ställa krav på den medicinska kompetensen. Som jag lyckas tolka lagtexten har de däremot ingen möjlighet att gå längre avseende körkunskap som det ser ut idag än att ställa kravet på vårdgivaren enligt ovan. De skulle alltså kunna ställa krav på ABS eller fyrhjulsdrift (materiel), krav på legitimerad ssk amb el anestesi, men det ligger inte inom deras område att styra körutbildning eller träning eftersom det inte är strikt medicinska indikationer.

Så vitt jag förstår har alltså SoS gått så långt de kunnat avseende detta problem, de har helt enkelt inte stöd för mer.

Mvh

Akutläkare
Senast redigerad av 2 Akutläkare, redigerad totalt 7 gång.
Tänk istället för tyck.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 12/8 2009 23:32

Tyvärr så har körutb inte högsta prioritet hos de privata entreprenörena som bedriver ambulanssjukvård. De som skulle kunna ställa krav på ordentlig körutb för personlen är huvudmannen som ställer kraven i upphandlingarna.
To whom much is given, much is expected.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 13/8 2009 0:05

varför skulle de privata ha körutbildning som någon hög prioritet? Det finns väl ingen privat som har högre krav på vårdkompetens än vad som kravspecifikationen kräver? Detta är ingen fråga som är angelägen för de privata, förutom möjligen att man kan spara pengar genom att folk inte kör och krockar.

Och det är också det som är problemet, Det finns många olika entreprenörer och landsting som bedriver ambulanssjukvård, och dessa med olika förutsättningar. Problemet är nationellt och därför borde det regleras nationellt.

Det finns många röster som vill ha ett nationellt utryckningscertifikat. Även i frågan mycket starka röster. Det är få ur utryckningsorganisationerna som säger nej till detta. ÄNDA införs inte detta!! Vad är argumenten emot??? Vem är det som för talan för de som ej vill att det ska bli så?

Det är även röster som driver frågan om utryckningskörning skulle räknas som yrkestrafik. Vem är emot detta och vad är argumenten?
Senast redigerad av 1 peder, redigerad totalt 13 gånger.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 13/8 2009 0:07

Akutläkare skrev:Socialstrylesen har såvitt jag kan se möjlihget att genom direktiv och föreskrifter påverka ambulansers utrustning, klassning och viss materiel ombord, De har öven möjlighet att ställa krav på den medidinska kompetensen,Som jag lyckas toka lagtextern har de döremot ingen möjlighet att gå längre avseende körkunskap som det ser ut idag än att ställa kravet på vårdgivaren enligt ovan. De skulla alltså kunna ställa krav på abs eller fyrhjulsdrift (materiel), krav på legitimerad ssk amb el anestsi, men det ligger inte inom deras område att styra körutbildning eller träning eftersom det inte är strikt medicinska indikationer

Så vitt jag förstår har alltså SoS gått så långt de kunnat avseende detta problem, de har helt enkelt inte stöd för mer.

Mvh

Akutläkare

Hej Akutläkare.
Själv skulle jag argumentera att både beslut att transportera en patient och sättet på vilket man hanterar körningen, med hastighet, inbromsningar, kurvtagningar, kommunikationer mellan förare och behandlare, accelerering, sirener, eller inga sirener, med mera, är ganska direkt medicinskt indikerat, och del av behandlingen. Därför blir blir jag lite orolig när man separerar denna del av patientens behandling från medicinsk kontroll.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 13/8 2009 0:14

Har SOS mandat i vilken märkning en ambulans har, borde körkunskaperna ligga inom ramen för vad de kan besluta om.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 13/8 2009 13:20

Novisen skrev:
Glock 18C skrev:Tror inte att alla olyckor med ambulanser kommer att kunna undvikas ändå. Finns ju andra idioter på vägarna... det är ju enklast att som vanligt sätta dit vårdpersonal...
Bra inlägg Glock! Genomtänkt som alltid!
Tack! :wink:

Jag anser att det vore bra med nationella riktlinjer och utryckningskörkort. Körutbildning är aldrig fel. Men att tro att det skulle få ner olycksstatistiken till 0 är ju löjligt! Och det är ju vi som utryckningsförare som åker dit även om vi inte är orsak till olyckan när vi kör blått och det skulle smälla. Ofta är ju övriga trafikanter skrämmande dåliga på uppmärksamhet och trafikvett.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/8 2009 16:20

Glock 18C skrev:
Novisen skrev:
Glock 18C skrev:Tror inte att alla olyckor med ambulanser kommer att kunna undvikas ändå. Finns ju andra idioter på vägarna... det är ju enklast att som vanligt sätta dit vårdpersonal...
Bra inlägg Glock! Genomtänkt som alltid!
Tack! :wink:

Jag anser att det vore bra med nationella riktlinjer och utryckningskörkort. Körutbildning är aldrig fel. Men att tro att det skulle få ner olycksstatistiken till 0 är ju löjligt! Och det är ju vi som utryckningsförare som åker dit även om vi inte är orsak till olyckan när vi kör blått och det skulle smälla. Ofta är ju övriga trafikanter skrämmande dåliga på uppmärksamhet och trafikvett.
Kan du ge ett exempel där en ambulanspersonal inte varit orsak till en olycka men ändå varit den som fått ta skulden? Eftersom ambulanspersonal inte kör bättre bil än gemene man så borde väl vi ha lika dåligt trafikvett och dålig uppmärksamhet i trafiken som våra medtrafikanter?
Specialist anestesi och ambulans

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 13/8 2009 21:39

Kan du ge ett exempel där en ambulanspersonal inte varit orsak till en olycka men ändå varit den som fått ta skulden? Eftersom ambulanspersonal inte kör bättre bil än gemene man så borde väl vi ha lika dåligt trafikvett och dålig uppmärksamhet i trafiken som våra medtrafikanter?[/quote]


vad säger reglerna om hastighet när man kör mot rött med blåljus och siren, har läst max 30km/h och ändå har jag sett flera gånger att det går betydligt fortare, har en bekant till mig som krockade med en utryckande ambulans, bekanten hadde grönt ljus, amb föraren höll ca 110 km/h

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 14/8 2009 1:10

Att det inte har blivit ett "utryckningsförararkörkort" beror efter senaste remissomgången på Sveriges Kommuner som anser att det skulle vara för dyrt att utbilda alla deltidsbrandmän. Så återigen handlar det om pengar. Ingen förnekar behovet, det handlar enbart om att någon skall betala kalaset.

Skriv svar