Erfarenhet innan prehospital vård??

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Christopherh
Inlägg: 13
Blev medlem: 27/2 2010 21:15

Erfarenhet innan prehospital vård??

Inlägg av Christopherh » 27/2 2010 21:29

Hej, är ny på forumet och har lite tankar och funderingar kring jobb inom den prehospitala sjukvården alt akutvård. Är i nuläget ssk student i termin 6 och har till sommaren ordnat mig ett vik på en hjärtavdelning. Fick dock även jobb på en akutmottagning och en kirurgisk akutavdelning.

Mina funderingar gäller då erfarenhet innan man skall börja jobba med akutsjukvård, jag trodde för min egen del att börja som nyexad ssk på en ganska intensiv akutmottagning var för "tufft", jag är 28 år och har en tioårig erfarenhet som usk:a på en medicinsk akutvårdsavdelning men "fegade" ändå ur för att jobba på en akutmott. Tänkte däremot att en avdelning för hjärtsjukdomar kan ge en god erfarenhet inom framtida jobb inom akutvården, hur resonerar ni som jobbat ett tag..är det egentligen rimligt att kasta sig ut i ren akutvård när man är nyutbildad ssk ?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Re: Erfarenhet innan prehospital vård??

Inlägg av Akuten » 28/2 2010 20:31

Jag tycker du gör rätt i att börja på en hjärtavdelning. Du kommer att få mycket och bra erfarenheter inför om du senare vill söka jobb på akutmott.
Att komma till akutmott som nyutexaminerad kan vara tufft. En del klarar det bra medan andra kan uppleva det övermäktigt. Men givetvis är det en stor fördel om man har hunnit jobba på någon akutavdelning och jobba in sig i ssk-rollen en tid innan man börjar på en akutmott.

PÅ avdelningen har du fördelen av att alla patienter som ligger där är bedömda av läkare - och fått en trolig inläggningsorsak. På akutmott tar du emot patienter där ingen är bedömd av läkare. Dom kommer givetvis att bedömas av läkare medan dom är där - och få en trolig diagnos - men det är trots allt din (och dina kollegors på akutmott/i ambulans) bedömning av patientens tillstånd som är den första. Förhoppningsvis har dom Triage på "din" akutmott för det är till mycket stor hjälp i bedömningen om hur bråttom det är för patienten att träffa läkare. Det är till stor hjälp både när man är ny och när man - som jag - har jobbat på akutmott i många år.

Men jobbet på akutmott är fantastiskt roligt! Man lär sig nya saker hela tiden. Det blir aldrig långtråkigt för det kommer ständigt nya patienter - även om man har träffat en del av dom vid tidigare tillfällen.
Det som sporrar mig mest när vi ställs inför riktigt dåliga patienter och med en gemensam, intensiv arbetsinsats lyckas stabilisera patienten för vidare vård.

Och att ha erfarenhet av arbete på akutmott innan man börjar jobba på ambulansen kan inte vara annat än bra!

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Erfarenhet innan prehospital vård??

Inlägg av Rookie. » 1/3 2010 0:29

Självinsikt är den viktigaste egenskapen man kan ha inom akutsjukvård enl mig. Finns för många som varit mindre lyckade hos oss på ambulansen. Men frågar man dom själva så funkade den första sommaren kanon.

Du verkar ha en sunt inställning. Stressa inte, du har ju nästan 30år kvar som ssk =). Ett år på avd kommer bara göra ditt framtida jobb på akuten bli så mycket roligare och framför allt så kommer du vara en betydligt bättre syrra...

Lycka till

Christopherh
Inlägg: 13
Blev medlem: 27/2 2010 21:15

Re: Erfarenhet innan prehospital vård??

Inlägg av Christopherh » 1/3 2010 19:29

Tack för era råd, var väl ungefär så som jag själv tänkt. Man vill ju ej utsätta sig för situationer som man knappt behärskar i onödan, har ju som tidigare angivet erfarenhet som usk på medicinsk akut avdelning och har observerat att även gamla "garvade" sjuksköterskor haft det riktigt svettigt ibland under olika situationer.
Ser nu framförallt emot att få jobba som ssk i sommar, känns skönt att få komma ut i arbetslivet igen efter tre års studier sen får man hoppas att man kan komma ut och jobba inom mer ren akutvård såsmåningom.

Skriv svar