Erfarenhet innan akutsjukvård/prehospital vård ?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Christopherh
Inlägg: 13
Blev medlem: 27/2 2010 21:15

Erfarenhet innan akutsjukvård/prehospital vård ?

Inlägg av Christopherh » 27/2 2010 22:03

Hej, är ny på forumet och har lite tankar och funderingar kring jobb inom den prehospitala sjukvården alt akutvård. Är i nuläget ssk student i termin 6 och har till sommaren ordnat mig ett vik på en hjärtavdelning. Fick dock även jobb på en akutmottagning och en kirurgisk akutavdelning.

Mina funderingar gäller då erfarenhet innan man skall börja jobba med akutsjukvård, jag trodde för min egen del att börja som nyexad ssk på en ganska intensiv akutmottagning var för "tufft", jag är 28 år och har en tioårig erfarenhet som usk:a varav 6 år på en medicinsk akutvårdsavdelning men "fegade" ändå ur för att jobba på en akutmott. Tänkte däremot att en avdelning för hjärtsjukdomar kan ge en god erfarenhet inom framtida jobb inom akutvården, hur resonerar ni som jobbat ett tag..är det egentligen rimligt att kasta sig ut i ren akutvård när man är nyutbildad ssk ?

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Erfarenhet innan akutsjukvård/prehospital vård ?

Inlägg av amb.nisse » 1/3 2010 18:00

Det är högst individuellt, har med mognad och tidigare erfarenhet att göra. Är du helt färsk ssk. och har nada i vårderfarenhet gör du nog en otjänst mot dig själv genom att börja på en akutmott med högt tempo.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Erfarenhet innan akutsjukvård/prehospital vård ?

Inlägg av Isidor » 5/5 2010 12:21

Tror inte att det är några problem alls... Att arbeta på akuten är egentligen inget avancerat och inte alls så märkvärdigt som man kanske tror. Har du arbetat 10 år innan som usk så har du ju mycket vunnet i patientkontakten och säkert en annan mognad som gör dig mer trygg. lycka till!

Skriv svar