Vad tillför OLA-ambulansen?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/2 2005 21:28

Intressant med "eliten" i Göteborg. Jag skulle kunna plocka ut 250 stycken i skåne som skulle platsa och piska bort samtliga från OLA skeppen om det är eliten som ni är ute efter.

klappa er inte för mycket på bröstet, det ljudet som ni hörde för 5 årsen det var signalen för omkörning som tutade förbi från några andra ställen.

Ni är säkert duktiga på mycket men bäst på allt det är ni inte. Finns dom som är bättre i vissa saker och sämre i annat.

Lite ödmjukhet och respekt för andra ingår väl i jobbet?????

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 24/2 2005 21:54

Novisen skrev:Det är säkert inte bara i din värld som det förekommer men själv har jag aldrig hört talas om det. Vad är en narkosavdelning? :roll:
Menade givet vis på OP.... 8)
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Re: ola-ambulans

Inlägg av Anonymous » 25/2 2005 9:35

brandtelegrafen skrev:Jodå, ola ambulanspersonalen som finns nu för tiden, är knappt torra bakom öronen, flera har inte arbetat en minut som narkos-ssk. samt ambulansjv är satta till att köra, att denna personal skulle vara specialutbildad, är struntprat. Den gamla rutinerade personalen, flyr denna sjukande skuta, kvar finns bara gröngölingar med ola-hybris.
Hehe känner igen det där. Vi har samma "problem"
Men det ser skitbra ut på pappret :wink:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/2 2005 10:42

akut ambulans kanske är bemanad med eliten med högskole komp
o vanlig ambulans sitter väl ambulanssjukvårdarna som ingen vill ha

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/2 2005 10:45

syjunta skrev:Vad är det för skillnad på akutambulans och ambulans?
jo i akutamb sitter eliten med högskole komp
o i vanlig amb sitter ambulanssjukv som ingen vill ha

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 25/2 2005 11:31

Wernvik, det finns som du antyder narkos undersköterskor på vissa ställen. Hos oss har man dragit in denna kategori för ganska så länge sen. Numera så har vi en undersköterska på salen som både assisterar opsystern och narkossystern vid sövning och väckning.
Novisen narkosavdelning existerar också. På en del ställen så har dessa två olika arbetsplatser, fikarum för att sen mötas i mitten dvs opsalarna, osmidigt tycker jag. Beställning av narkostjänster beställs ofta till narkosavdelningen även om den tillhör operation, framförallt externa narkostjänster som tex tand, rtg, ect mm

För övrigt finns det ingen OLA sköterska som vill svara på dessa frågor som har ställts i denna tråd??

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/2 2005 12:55

ambulansnisse skrev:
syjunta skrev:Vad är det för skillnad på akutambulans och ambulans?
jo i akutamb sitter eliten med högskole komp
o i vanlig amb sitter ambulanssjukv som ingen vill ha
Du menar 3-åriga omvårdnadsprogrammet?

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 25/2 2005 17:41

"jo i akutamb sitter eliten med högskole komp
o i vanlig amb sitter ambulanssjukv som ingen vill ha"

Grattis "ambulansnisse", Tycker att du just kammat hem priset för Dagens Pucko...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Moderering

Inlägg av Wernvik » 25/2 2005 23:03

Vänligen för en saklig debatt utan påhopp på personer.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

narkos undersköterska???

Inlägg av Anonymous » 26/2 2005 13:29

Vad är en narkos undersköterska?? vilken skola har man gått då, finns inget som heter så. påhittad titel enligt min mening.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/2 2005 22:45

[quote="jajo"]Intressant med "eliten" i Göteborg. Jag skulle kunna plocka ut 250 stycken i skåne som skulle platsa och piska bort samtliga från OLA skeppen om det är eliten som ni är ute efter.

klappa er inte för mycket på bröstet, det ljudet som ni hörde för 5 årsen det var signalen för omkörning som tutade förbi från några andra ställen.

Ni är säkert duktiga på mycket men bäst på allt det är ni inte. Finns dom som är bättre i vissa saker och sämre i annat.

Lite ödmjukhet och respekt för andra ingår väl i jobbet?????[/quote]

jajo och syjuntan, ni är kloka människor. Kampen går vidare!!!!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: narkos undersköterska???

Inlägg av Wernvik » 27/2 2005 10:12

suppen skrev:Vad är en narkos undersköterska?? vilken skola har man gått då, finns inget som heter så. påhittad titel enligt min mening.
Som jag har förklarat tidigare så är det en titel man har när man jobbar på narkosen som Undersköterska på vissa ställen. Det är ingen Officiell titel utan en benämning. Vill man dra det till sin spets kan man gämföra det med Ambulanssjuksköterska. Detta är ju inte heller en skyddad titel.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/2 2005 13:39

Ser att räddningstjänsten i Göteborg söker vikarier till OLA ambulansen. Åtminstånde i annonsen så har de som krav att man ska ha haft erfarenhet som narkossköterska.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 28/2 2005 13:45

Läs mer på följande länk: http://www.rsgbg.se

Anonymous

ola ambulansen

Inlägg av Anonymous » 14/3 2005 20:32

Det verkar vara heta känslor i kompetensdebatten! Jag kan rapportera hur det är i stockholm från 1 februari i år: Transportambulanser med två ambulanssjukvårdare. Akutambulanser med en ambulanssjukvårdare och en "sjuksköterska i ambulans" (dvs grundutbildad ssk med 6 månaders arbetslivserfarenhet från sjukhus) eller "ambulanssjuksköterska" (dvs vidareutbildad ssk). Till det finns det 2 akutbilar (en norr och en söder om stan) med en ambulanssjukvårdare med ledningsansvar vid stor skadeplats och en narkossjuksköterska. (Dessutom en helikopter med narkosläkare, narkossjuksköterska och ambulanssjukvårdare).

En del ambulanssjukvårdare är bittra och gör för tillfället ett sämre jobb än de kan på grund av detta, men jag tycker att det är en positiv förändring med legitimerad (och därmed personligt ansvarig) personal i den prehospitala vården, vilket inte behöver betyda att man nedvärderar den kunskap som en erfaren ambulanssjukvårdare har! Revirtänkande har ingen plats där man tänker på patientens bästa.

Sen har införandet av akutambulanser och transportambulanser förlängt framkörningstiderna på prio1 dramatiskt! Ett hjärtstopp i Stockholm - ett grymt ambulanstätt och förhållandevis litet område - fick i förra veckan vänta i 20 minuter på ambulans! Något som troligen inte skulle skett med den gamla organisationen.

Skriv svar