Ansvar för värdesaker vid trafikolycka

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Ansvar för värdesaker vid trafikolycka

Inlägg av stexum » 1/12 2009 20:07

För en månad senad körde jag omkull med motorcykeln och kunde inte röra mer än armar och tår. Jag kunde själv larma, och kort därefter kom räddningstjänsten, som hade 3km dit. (25km för ambulansen). Fick ett bra omhändertagande på ambulansen, AKM, och avd.

Det jag är missnöjd över är omhändertagandet av mina prylar.

Uppklippta skyddskläder, telefon, plånbok följde med till AKM.

Väska med böcker, internetbankdosa, hjälm följde med MC:n till skroten.

Nycklar - Spårlöst försvunna.


Som ni ser finns det ingen logisk struktur. Att en nyckelknippa försvinner låter konstigt, men det kan ju hända. Att mina personliga tillhörigheter inte följer med mig tycket jag är oacceptabelt.'

Hur gör ni? Vad säger reglementet?

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Ansvar för värdesaker vid trafikolycka

Inlägg av Rookie. » 1/12 2009 21:47

Om du var så sjuk att du bara kunde röra på tår och armar efter en t-olycka så prioriterar man ju självklart inte dina grejer som ambulanspersonal. I övrigt är det oftast polisen sak att ta hand om div värdesaker på plats.

Finns inget "reglemete" för oss i ambulansen för detta. Vi har inget ansvar gällande div värdesaker på plats. Sedan finns det ju givetvis sunt förnuft som säger att man, vid mindre bråskande fall, hjälper pat att få med sig sina värdesaker. Men att tycka det är oacceptabelt att dina saker inte åker med dig i ambulansen håller jag absolut inte med om. Däremot kunde ju polisen samlat ihop dina grejer som du senare kunde fått hämta ut ?

Hoppas olyckan i övrigt gick bra för dig.

Hälsningar Rookie.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Re: Ansvar för värdesaker vid trafikolycka

Inlägg av johnjohn » 8/12 2009 0:08

Meddelandet raderat

----------------------------
Wernvik
Moderator

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Ansvar för värdesaker vid trafikolycka

Inlägg av Isidor » 9/6 2010 6:26

Värdesakerna är polisens ansvar...

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Re: Ansvar för värdesaker vid trafikolycka

Inlägg av stexum » 29/7 2010 17:34

Slutnotan landade på 4500kr för byte av lås till två lägenheter + nytt mc-lås. Men nu är jag nästan 100% återställd, så jag ska väl inte klaga.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Ansvar för värdesaker vid trafikolycka

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/8 2010 20:48

Låter som att du har ett ganska litet problem i det stora hela.. Låter vidare som att personalen gjort ett fantastiskt jobb som fått dig så pass frisk efter förutsättnignarna. Hade jag varit du så hade ett "tack" legat närmre till hands än att klaga på borttappade värdesaker.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 19/8 2010 19:06

Inte meningen att klaga!
Var nyfiken, och frågar man inte så lär man sig inte.

Jag är tacksam :)

Skriv svar