Blivande sjuksköterskor!

Här prata vi om allt möjligt, även sådant som inte har med prehospital sjukvård att göra. Här kan ingen tråd gå Off Topic och låses inte.

Moderator: ambus

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 15/1 2011 22:03

Jag börjar nu VT2011 och ska läsa i Dalarna. Som jag ser fram emot min utbildning. Jag hoppas det finns fler där ute.

Varmt välkomna in och tjattra i tråden!

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av cornelis » 16/1 2011 10:15

En till här, börjar termin 2 nästa vecka. Inte så mycket att tillägga just nu... mitt uppe i tentaplugg. :)

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 16/1 2011 18:00

Härligt. Hur var T1 tycker du? Fullt upp? Kommer ni har någon VUB nu i T2?

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av cornelis » 17/1 2011 6:59

blivandessk skrev:Härligt. Hur var T1 tycker du? Fullt upp? Kommer ni har någon VUB nu i T2?
Jag tycker T1 har varit rolig, visst slet man sitt hår emellanåt under omvårdnadsdelen, men samtidigt så är det ju faktiskt huvudämnet på utbildningen. Men emellanåt så blir man ganska mätt på det... låt oss kalla det för det abstrakta tänkandet. :mrgreen: Under omvårdnadsdelen så var det mycket att läsa med ett tämligen lugnt tempo, under fysiologin så var det klart mer att trycka in. Men på det hela så har jag inte behövt lägga ner så jättemycket tid ärligt talat. Går man på alla föreläsningar så har man väldigt mycket gratis.

Under T2 så ska vi ha praktik på geriatriken, trots att jag har jobbat ett tag inom vården tidigare så ska det bli kul att komma ut.

Hur ser det ut för er, har ni nån praktik redan första terminen?

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 17/1 2011 10:48

cornelis skrev:
blivandessk skrev:Härligt. Hur var T1 tycker du? Fullt upp? Kommer ni har någon VUB nu i T2?
Jag tycker T1 har varit rolig, visst slet man sitt hår emellanåt under omvårdnadsdelen, men samtidigt så är det ju faktiskt huvudämnet på utbildningen. Men emellanåt så blir man ganska mätt på det... låt oss kalla det för det abstrakta tänkandet. :mrgreen: Under omvårdnadsdelen så var det mycket att läsa med ett tämligen lugnt tempo, under fysiologin så var det klart mer att trycka in. Men på det hela så har jag inte behövt lägga ner så jättemycket tid ärligt talat. Går man på alla föreläsningar så har man väldigt mycket gratis.

Under T2 så ska vi ha praktik på geriatriken, trots att jag har jobbat ett tag inom vården tidigare så ska det bli kul att komma ut.

Hur ser det ut för er, har ni nån praktik redan första terminen?
Jag har kikat lite i "Omvårdnadens grunder" och jag måste säga att det var en del ordbajs i boken och att jag, efter att ha läst kap.1, kunde konstatera att allt kunde sammanfattas i några få rader bara. Men lite repitition har ingen dött av och det behöver jag, så ordbajs eller inte, I need IT :D

Jag har tänkt att plugga mån-fre och försöka undvika helgplugg eftersom jag har barnen på förskolan under veckan, jag hoppas det räcker till och att jag inte får för mig att göra massor med annat. Jag kommer att läsa på distans. Iof så är vi mycket på skolan iaf. Första kursen är 50/50 tror jag läraren sa, vi kommer alltså vara mycket på skolan iaf.

Jag tror inte vi har någon praktik under T1 utan det kommer först i T2 som för er. Jag tror dock man får välja lite själv hur man vill lägga upp sin praktik, har ni fått det?

Geriatriken låter inte alls så dumt, hur länge kommer du att vara där, vet du det?

Vad har du jobbat med inom våden?
Själv jobbar jag på demensavdelningar nu och har jobbat på hemtjänsten tidigare. Annars är jag rätt grön :)

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av cornelis » 18/1 2011 11:35

blivandessk skrev: Jag har kikat lite i "Omvårdnadens grunder" och jag måste säga att det var en del ordbajs i boken och att jag, efter att ha läst kap.1, kunde konstatera att allt kunde sammanfattas i några få rader bara. Men lite repitition har ingen dött av och det behöver jag, så ordbajs eller inte, I need IT :D

Jag har tänkt att plugga mån-fre och försöka undvika helgplugg eftersom jag har barnen på förskolan under veckan, jag hoppas det räcker till och att jag inte får för mig att göra massor med annat. Jag kommer att läsa på distans. Iof så är vi mycket på skolan iaf. Första kursen är 50/50 tror jag läraren sa, vi kommer alltså vara mycket på skolan iaf.

Jag tror inte vi har någon praktik under T1 utan det kommer först i T2 som för er. Jag tror dock man får välja lite själv hur man vill lägga upp sin praktik, har ni fått det?

Geriatriken låter inte alls så dumt, hur länge kommer du att vara där, vet du det?

Vad har du jobbat med inom våden?
Själv jobbar jag på demensavdelningar nu och har jobbat på hemtjänsten tidigare. Annars är jag rätt grön :)
Låter som att det kommer gå bra för dig. Tyvärr så är det väl ofta rätt ordbajseri som ser bra ut, använd rätt ord på rätt ställe så blir lärarna glada, lite den uppfattningen jag har fått hittills iallafall, får se om det utvecklar sig. Fast jag ska erkänna att trots att det ofta känns tungt så tycker jag ändå att omvårdnadsbiten är mycket intressant.

I T2 så tror jag inte vi har så mycket möjlighet att påverka, vi kan lämna önskemål om placering men annars är det nog inte så mycket. I T4 så får vi välja mellan lite olika placeringar beroende på intresse, tror det är akut, ambulans, anestesi och op som man ska välja två av. Sen så i T5 så får man välja en två-veckorsplacering (tror det var två) också i princip helt fritt efter intresse, även utomlands. Så det verkar som att ju längre utbildningen går ju mer valmöjligheter har vi. Även T6 kan vi åka utomlands om intresse finns. T3 har vi också praktik, men kommer inte ihåg vart det skulle vara just nu. Oj, detdär blev snurrigt, men nåt sånt har jag för mig att det är, haha.

Jag har jobbat på en njuravdelning i lite över ett år som timanställd, så jag är också väldigt grön inom detta. Men på den korta tiden har jag lärt mig fruktansvärt mycket som jag har nytta av nu märker jag. :)

Har du några tankar vad du vill jobba med när du är klar?

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 18/1 2011 18:49

Vet du hur många veckor praktik ni har totalt? Vi har 20 veckor, inte alls så dumt.

Något av följande lockar:
Amb.
Akuten.
eller Barnmorska.

Men det finns så väldigt mycket att göra så man kanske får upp ögonen för någonting annat under utbildningen.
Du själv då? eller går du tillbaka till din timanställning sedan?

Jag tycker grunderna i omvårdnad är lite intressant, det är säkert som du säger, att lärarna vill att man ska kunna uttrycka sig väl och därför gillar ordbajseriet :D Det är säkert därför man upprepar samma sak i boken om och om igen. ELLER så kanske det är jag som inte fattar någonting :mrgreen:

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av cornelis » 19/1 2011 12:41

blivandessk skrev:Vet du hur många veckor praktik ni har totalt? Vi har 20 veckor, inte alls så dumt.

Något av följande lockar:
Amb.
Akuten.
eller Barnmorska.

Men det finns så väldigt mycket att göra så man kanske får upp ögonen för någonting annat under utbildningen.
Du själv då? eller går du tillbaka till din timanställning sedan?

Jag tycker grunderna i omvårdnad är lite intressant, det är säkert som du säger, att lärarna vill att man ska kunna uttrycka sig väl och därför gillar ordbajseriet :D Det är säkert därför man upprepar samma sak i boken om och om igen. ELLER så kanske det är jag som inte fattar någonting :mrgreen:
Vi har nånstans kring 38 veckor praktik har jag för mig.

Jo, det finns verkligen jättemycket som man kan jobba med, kommer bli spännande. :)

Jag kommer med stor sannolikhet att läsa anestesispec. när jag jobbat några år för att någon gång förhoppningsvis jobba på ambulanshelikopter, sjukt lång väg dit men det är väl nåt slags mål jag har. Men som du säger, får väl se hur det blir när utbildningen är färdig. Följer väl klyschan som kille rätt bra annars, akut, ambulans och sådant lockar mycket också. :mrgreen:

Nehe, tillbaks till tentaplugget!

Ivan

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Ivan » 19/1 2011 15:19

Tjena T1´or först trode jag ni hade börjat vubb men det var det ej

Skiljer det sig så mycket idag mellan skolorna ? 20 veckor och sedan nästa 40 veckor det är ju pinsamt ?
Varför sätter man sig i den sitsen själv som student ? Någon ni kommer lära er under utbildningen är att vara källkritiska.

Jag måste fråga varför valde ni inte den bästa skolan/orna ? Jag hör Dalarna och annat lite halvfrämmande som inte har fått några vidare betyg av HSV/SOS ? Hur kommer detta sig ren lathet ? Eller är det betygen högskoleprovet som ej är bra ?

När jag gick syrra för 20 års sedan, hade vi halva tiden teori halva praktik och då valde man skola vilken som hade bäst rykte och så och de skolorna är fortfarande bra idagens läge jämfört med de mesta andra är dåligt?

Så varför inte Röda? Sophia? Ersta? Uppsala?



Jag menar det valfärdar ju människor till storstan för en god utbildning så att säga. Jag menar jag har gjort mycket PR för de skolorna som jag har själv läst på och själv gått fristående kurser osv, sedan har jag varit på många andra skolor i Sverige som inte ens är värda att utbilda ssk.

Tips, om ni vill ha bra praktik gå med barnmorskorna sök till förlossningen likande det ger väldigt mycket när ni står i grönställ om 5-10 år framåt i tiden.

Gör praktik på platser där ni naturligt inte skulle söka osv det ger absolut bäst, de bryts en och annan fördom med om personalen och patienterna som hamnar där.

När ni gör geratrik blocket/gerontologi så sök er till akut geratriken. Eftersom 95%+ består i folk över 60+ i ambulansen.

När ni gör psyk praktik gör det på beroende/avgiftning

Medicin på HIA liknande hjärta överlagag, njurar. Stroke etc, de patienter man oftast tar hand om.

Kirurg är alltid bra med en bred avdelning som har mycket inte rena AP avdelningar som det finns i Stockholm. Men om man ska välja kirug någon mag och tarm är bra. För mycket buk ar blir det.

Primärvård gör ni det i en kommun som har det socioekonomiskt dåligt eftersom det är sådana personer ni kommer få möta på senare i livet, missbruk, missär, övergrepp osv, lika bra se Sverige hur det kan se ut redan ifrån början så det inte blir något i stil med "medan svensson åt plankstek" så hände detta.

Barn gör ni det på barnakut eller likande.

Den palliativa delen gör ni på någon bra ASIH enhet eller avdelning så ni kan rondera 2 veckor eller 3 veckor på bilenheten och resterade på avdelning.

När ni gör er central op/ postop den gör ni på ett storts universitetssjukhus så ni hinner träffa och vara med med så mycket som möjligt.

Akutbiten gör ni med IVA/Ane team som åker spark runt på sjukan det är roligt.

När man själv har haft studenter i ambulansen så slår det aldrig fel att det alltid är extra lungt eller så, fast man ringer till SOS innan och säger idag har vi student vi vill ha lite roliga uppdrag. Så det är på gott och ont so ni kommer till amb och gör praktik med egen risk. Jag har haft studenter som har frågat mig rakt ut är det värt att plugga 4-5 år för att jobba inom ambulans efter ett pass som har varit "segt". Då märker man direkt att de inte har stamina att palla jobbet.

Har ni någon mer sorts praktik ?

Sedan tror jag ni har gjort all er praktik som finns att gå idag.

Lycka till mer er alla och byt skola innan det är försent, visst leg ssk som leg ssk men det är ju det i bagaget som är viktigast och utbildningen är bra och uppdaterad.

Ersta syrrona jobbar man gärna med
Sophia systrarna gifter man sig med
Röda systrarna festar man med
Ki systrarna forskar man med (fast den senare versionen när de fick indragen examensrätt) går så här KI systarna är inget värda eller de gör man helst inget med.

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 19/1 2011 16:02

Jag menar naturligtvis 40 veckor, fel av mig, nu har vi löst det :D

Ivan: Rolig du är. Jag tänker inte pendla till Sthlm (där jag ursprungligen är ifrån) när jag har min man och mina två småbarn 3,5 mil från Högskolan Dalarna. Det är alltså den närmaste högskolan från mitt hus. Jag är mycket glad att jag kom in där.

Haha. Min man har jobbat som ambulanssjuksköterska runt 20 år, han har jobbat i Jämtland och på Sirius i Stockholm, just nu jobbar han som Distriksköterska men har fortfarande möjlighet att jobba på Sirius som timmis om han har lust. Dock sa han upp sin heltidsanställning när vi flyttade från Stockholm för 2 år sedan. Han skulle nog bara skratta om han läst det du har skrivit.

Nog om det. Lev du i din lilla drömvärld där inga andra utb. syrror i landet är tillräckligt bra för dig, för du vet ju och kan mest av alla :) Verkar det som iaf.

och du. tack för tipset om de olika praktikerna! Vi kanske syns där ute någon gång, om inte annat så känner jag rätt många inom amb. i Sthlm så jobbar du där kanske vi ses bara därför, vem vet :D

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 19/1 2011 17:34

En sak till Ivan. Du kan lägga till i din lista:

Dalasyrrorna är syrrorna som alla vill ha men som man sällan får!

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av cornelis » 28/1 2011 11:00

Ivan skrev: Ersta syrrona jobbar man gärna med
Sophia systrarna gifter man sig med
Röda systrarna festar man med
Ki systrarna forskar man med (fast den senare versionen när de fick indragen examensrätt) går så här KI systarna är inget värda eller de gör man helst inget med.
Jag är ganska glad att du hellre festar än gifter dig med mig iallafall... :mrgreen:

Kan också meddela blivandessk att delkursen vetenskaplig metodik är seg som attans, men det är ruggigt bra att lära sig, sjuksköterskor måste bli bättre på att kritiskt läsa och granska vetenskapliga artiklar. Om inte för att forska själva så för att kunna förstå och ta till sig nya rön. :)

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 29/1 2011 9:42

Första veckan avklarad. Härligt upplägg och trevliga lärare. Just nu Ssk profession och yrkesakademisering samt omvårdnadens grunder.
Senare i terminen Folkhälsa. Därefter Anatomi och Fysiologi.
Vi kommer vara de första studenterna på Högskolan Dalarna som får ett övningsrum rum på Falu lasarett där man får lära sig mycket praktiskt innan VFU:n, det ska bli skoj.

Sedan är det sommarlov!

winwin
Inlägg: 7
Blev medlem: 27/1 2010 13:13

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av winwin » 29/1 2011 23:03

Hej alla blivande ssk!

Det viktigaste är nog trots allt inte skolan man utbildar sig på hur "duktig" ssk man blir. Handlar mest om eget intresse och var man arbetar efter ssk utbildningen. Utbildningen ger en grund att stå på, men kunskaper får man hela vägen under arbetslivet och egna studier. Lycka till.

Själv arbetar jag på både anestesin och ambulansen.

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 31/1 2011 9:59

Hej alla studenter!

Kul att läsa om er som är nya på utbildningen. Själv går jag T3 i Stockholm och trivs som fisken i vattnet, som en del av er andra hade jag också tänkt fortsätta mot ambulansen efter ett par år på akuten.
Ett tips för er som går T1 är att bita ihop första terminen, som ni redan har skrivit är vissa delar rätt så "flummiga" och abstrakta. Många i min klass hoppade av efter ett par veckor/månader, "vaddå vårdvetenskap? Det handlar väl om sunt förnuft?" ljöd rundgången. Men i T2 var det som att alla bitar föll på plats när vi fick använda teorin i praktiken. Samtalsträning, praktik på äldreoboende och nya frågor som dök upp på pbl är exempel där vårdvetenskapen kom väl till användning.
Lycka till! :D

Skriv svar