CT i ambulans?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

CT i ambulans?

Inlägg av ambus » 10/4 2004 19:02

Behöver vi en (mini-)CT-scanner i ambulansen? Nytta?

Nu när stroke behandling snarast skall genomföras kanske det rentav FINNS en sådan utrustning? Kanske för dyr för ändamålet? Eller väger den positiva effekten upp denna investering?
Är det problem med strömförsörjningen?Strålningen? Annat?
.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

CT

Inlägg av Wernvik » 20/4 2004 10:45

Nej det tycker jag inte. Någon stans får vi dra gränsen. Man kan inte släpa med sig hur mycket material som hellst i bilarna. Dessutom rent praktiskt. En CT drar mycket ström, var får vi den ifrån? Sedan ska ju inte personalen utsättas för en massa strålning.

Teoretiskt sätt kunde vi utrustan en storbilsambulans som en operationssal och åka ut med till olyckor och operera atienter på platts innan vi kör in dom till sjukhus. Men man måste dra gränsen någon stans!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/3 2005 15:49

Hej Ambus..

Jag tycker nog precis som Wernvik att vi måste dra gränsen någonstans, MEN samtidigt måste vi se till vad som är billigast och bäst för både personal och patienter längden.

En mini CT- skulle kunna användas i många fler situationer än i bara en misstänkt cvi situation, urakuta buksmärtor eller andra situationer då radiologisk diagnos kunde vara behjälplig för såväl prioritering som behandling och val av sjukhus (om sådan möjlighet finnes.) Detta skulle frigöra resurser inne på sjukhusen och patienten skulle kunna få en adekvat behandling redan prehospitalt och dessutom leda till kortare vårdtider och minskat lidande.

Ha en fortsatt trevlig påsk!

MVH,

Daniel

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

GLAD PÅSK!!!!

Inlägg av ambus » 27/3 2005 18:06

TACK... Daniel, för ett mycket bra inlägg, jag väntar med spänning på flera... GLAD PÅSK, glöm ej att titta in det påsk-kackel som finns på startsidan, Vänner!!

//ambus
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 31/3 2005 2:58

En liten portabel ultraljuds maskin ar nog det som ar mest realistiskt att man kan lasta ombord en ambulans. Skulle kunna anvandas for gravida kvinnor och trauma patienter.

Jonas

Anonymous

Ultraljud i ambulans...

Inlägg av Anonymous » 31/3 2005 9:44

Mycket bra ide jonas!

Är definitivt ingen expert på ultraljud men man borde i princip kunna utrusta en portabel ultraljudsapparat med programvara för olika undersökningar/diagnoser... Tex buk, obstetriska undersökningar, kärlundersökningar med doppler och inte minst...tänk vad ett akut UKG kan göra om det analyseras korrekt telemedicinskt av en kompetent kardiolog. Ultraljud behöver inte dra alltför mycket ström och är ej heller skrymmande (det finns redan idag portabla apparater) och ej heller någon strålning. Samitidigt har ju ultraljud som diagnostiskt hjälpmedel idag en stor användning inom ett antal olika specialiteter.

Anonymous

Bra ide jonas..

Inlägg av Anonymous » 4/6 2005 22:49

Hej alla, jag tycker vi skall fortsætta med den hær diskussionen, ær på jobbet i danmark så dærfør blir det danska æ och ø. En mycket bra portabel ultraljudsmaskin finns beskriven på primedic.de som också har deffar och defi-monitor som verkar intressanta.

Ha en trevlig helg,

MVh,

Daniel

Anonymous

Bra ide jonas..

Inlägg av Anonymous » 4/6 2005 22:50

Hej alla, jag tycker vi skall fortsætta med den hær diskussionen, ær på jobbet i danmark så dærfør blir det danska æ och ø. En mycket bra portabel ultraljudsmaskin finns beskriven på www.primedic.de som också har deffar och defi-monitor som verkar intressanta.

Ha en trevlig helg,

MVh,

Daniel :wink:

Anonymous

prover

Inlägg av Anonymous » 5/6 2005 15:09

Vi har nog mer nytta av fler blodprover som CRP, Troponin-T, HB, mf.l Kanske ta några rör i ambulansen som sedan lämnas på akuten? I framtiden kan de kanske analyseras under färd via "rymden" så svaren finns på akuten eller mottagningen när patienten kommer dit. Eller så slipper patienten åka till sjukhus. Ultraljud är väldigt svårt att ta så man får bra bilder, men tekniken kanske blir bättre eller så får man göra några veckors praktik på röntgen under VUB ambssk?

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 8/6 2005 2:08

Nar jag jobbade i London, sa hade man ett forsok pa sjukhuset som jag jobbade pa, ett test som gav dig ett Toponin resultat pa ett par minuter. Det fungerade nastan som ett graviditets test. Ar det nagon annan som har hort talas om detta.
Ha en trevlig sommar allihopa

Skriv svar