Är sökarna tillhörande stenåldern?

Här diskuteras alllt som rör utalarmering (Radio vs. Mob. Rakel, tel m m).
Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Är sökarna tillhörande stenåldern?

Inlägg av ambus » 10/4 2004 18:56

Vill veta hur utvecklingen är hos andra ambulansare vad gäller sökare på stationerna- är det bärbara radioapparater som numera "gäller", eller?

Vi har bl a fått veta att våra sökar "går på övertid"- hur är det hos er?

Varför kånka på en kilos tegelsten (bärbar radio) när man kan få samma information via en nätt sökare? Har inte fått svar på det ännu...!
Jag förstår väl i och för sig att sökarna blir gamla men då får man väl köpa nya, eller?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Larmoperatör

Ang. sökare.

Inlägg av Larmoperatör » 22/4 2004 19:34

Jag håller med Ambus. Sökare med tal, s.k. personmottagare, är enligt min uppfattning det snabbaste och smidigaste sättet för alarmering.
Jag tror också att sökare med tal fortfarande är det vanligaste men det finns andra ju varianter, tex. Minicall.
En fördel med de "gamla hederliga" sökarna är ju att man kan få larm via bilen, s.k. vidareutsändning, tex. när man är på akuten.
Det finns ju också moderna varianter av dessa med bla. inspelning.

Den enda fördelen jag kan se med radio är att ambulanspersonalen då skulle kunna kvittera larmet direkt. Rutinerna ska ju dock vara så att om
inte personalen kvitterat inom angiven tid, tex. 90 sek, så ska SOS göra om sökningen eller prova andra vägar så detta är ju inget stort problem.
Vissa förespråkar sökare med text vilket i teorin ska ge snabbare larm men då måste SOS-operatören skriva in informationen och sedan skicka larmet. Jag tvivlar starkt på att detta blir snabbare i praktiken - såtillvida att man inte lyckas rekrytera operatörer som kan stenografera :-)
/Larmoperatör

JOCKE

samband/utalarmering

Inlägg av JOCKE » 22/4 2004 20:57

Tjena! jag jobbar i skåne och där har vi en sökare/radio på cirka ett kilo. Den har en batterikapacitet som inte är värd namnet. Håller den mellan 11 och middag så är det bra. utalarmeringen är med tal och det tycker jag är det bästa. Jag har även jobbat i blekinge lite och där hade vi en betydligt behändigare sökare. Även där var det tal som gällde. Det där med text tror jag inte att det skulle ge en snabbare utalarmering. Det enda skulle vara att man slipper gå ut i bilen för att se all larm info. Det är förvisso färre nyfikna som hör det och det finns ju gott om såna.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 8/6 2004 11:39

Är inte tanken med de bärbara radioapparaterna att vi ska kunna larma om hjälp i nödläge?

Det borde också vara en fördel att alltid bära radion på sig för direkt kommunikation vid t.ex. trafikolyckor m.m. - under förutsättning att bärväska och monofon finnes.

Återutsändning från ambulansen till den bärbara radio borde väl också fungera?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/6 2004 20:29

Vi har alltid haft personsökare (Ericsson tror jag) med tal.
Radio finns i bilarna som som tas med när det behövs.
Men dom små sökarna är ju stenålder nu känns det som..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/6 2004 15:38

Hej!
Kan det inte vara så att man behåller "dom gammla" sökarna, i avvaktan på det nya TETRA systemets igångsättande? Alltså av ekonomiska själ?

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Bra!

Inlägg av ambus » 27/6 2004 2:35

Kan någon berätta mera om detta TETRA-system?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/7 2004 8:51

Klart är i alla fall att Rakel-systemet (som kommer vara baserat på Tetra-teknologin) inte kommer att användas för utalarmering. Varför det är så har jag dock ingen större koll på...

Det "gamla" systemet kommer nog ligga kvar bra länge.

I dagarna lanserades minicalltjänsten Criticall med bland annat företräde, och repeterade sökningar. http://www.minicall.se

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Lite om TETRA-systemet

Inlägg av roadrunner » 1/7 2004 10:33

TETRA är en förkortning för TErrestrial Trunked RAdio. Informationen "trunkeras", dvs förpackas i små databitar som tar olika vägar till målet och sätts ihop i mottagaren till en begriplig signal. Varje radiokanal (som inte måste ha en fast given frekvens) kan bära upp till fyra olika pågående samtal plus ett antal tomma luckor.

De tomma luckorna innebär att man kan sända nödanrop inne i dem trots att det pågår trafik på fyra ställen på en kanal. Ändå kommer nödanrop/gruppsamtal att kopplas fram till de som berörs. Det innebär att trafiken blir helt omöjlig att avlyssna för andra än de legitima mottagarna. Man kan också snabbt koppla upp en "användargrupp" vid behov, bestående av polis/amb/räddningstjänst som då får ett eget nät för internkommunikation, men fortfarande kan nås av sina egna bas-sändare i sina egna nät.

En bonus är att man kan koppla en kanal till tal och de andra till dataöverföring. Du kan alltså sända ett mobilt EKG och samtidigt kommentera det. Mottagaren får rubbet i realtid. Nyttigt för "branschen", men en katastrof för våra trogna gratislyssnare :P

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 2/7 2004 20:50

Intressant...!

Kan man gå in på någon seriös hemsida och läsa mer om man ävill fördjupa sig i detta?

Finns det exempelvis möjlighet att i samma system koppla GPS med plotting funktioner då?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Mer om TETRA

Inlägg av roadrunner » 3/7 2004 14:38

En djupdykning inom olika myndigheter och andra intressenters hemsidor gav följande för den som vill ha mer kött på benen :wink:
http://www.krisberedskapsmyndigheten.se ... stemet.jsp

http://www.teracom.se/?page=607&display=3796:2978

http://system.srsab.se/i/i.nsf/i?OpenFo ... 800571F6F
http://nbf.fhs.mil.se/cimi/pdf/informa ... TETRA.pdf
http://www.nokia.se/operators/pdf/48791 ... _03_RU.pdf

Det verkar som det finns stora tekniska möjligheter, om nu inte utredare och handläggare på alla nivåer fördröjer och urvattnar det hela till en sedvanlig dålig svensk "lagom"lösning, som inte passar någon.

Anonymous

Är Minicall acceptabelt?

Inlägg av Anonymous » 10/7 2004 7:08

Trots modern teknik används tydligen Minicall i ambulanssjukvården.

Har någon som använder det utvärderat hur ofta och hur länge minicall-systemet ligger nere? För planerad service eller felfunktion.

Hur ser Ni (juridiskt, moraliskt) på att information inte på ett systematiskt vis går ut när systemet skall gå ned (service) eller har gått ned (tekniskt fel)? Den som söker kan lätt tro att sökning har gått ut, och det har den alltså inte alltid gjort....

Är detta acceptabelt i en professionell organisation? Speciellt när användarna inte alltid har blivit informerade om problemens omfattning???

Anonymous

Sökare v.s Radio

Inlägg av Anonymous » 27/12 2005 23:46

En sökare finns alltid med, fika kaffe toa m,m ..

Man behöver inte vidaresända från bilen för att få larm, bilen har ett anropsnummer och så även sökaren sos skickar till båda automatiskt.

Bärbar radio är med vid larm eller om man är gripbar, normalt sitter den på laddning i bilen, den bärbara radion används även som larmsändare till mobitexen ÖFL.

Vad jag vet så är det nog inte många som har minicall, all utalarmering hos oss går via länsbasarna.

Larmoperatör

Sökare, RAKEL, SOS mm.

Inlägg av Larmoperatör » 28/12 2005 12:09

Några kommentarer till de senaste inläggen:
RAKEL:
RAKEL-systemet är ett budget system, när man inte fick de ca 6 miljarder som nätet initialt beräknades att kosta så kompromissade man med täckning och kapacitet och helt plötsligt så kostade RAKEL bara drygt 2 miljarder kronor.
Först då blev det beslutat att bygga RAKEL.
Detta medför att man sannolikt kommer att ha mycket dålig täckning på landsbygden, att använda bärbara stationer ska inte ens gå i teorin då det bara blir täckning för handapparater i samhällen med över 2000 invånare. Visserligen kan vissa mobilstationer användas som repeater men det blir ändå en klar försämring mot nuvarande system på många orter.
Dessutom kommer, enligt uppgift, de flesta basstationer bara att klara 4st samtal samtidigt och ska man sända data (ex. EKG) så måste man nyttja samtliga 4 talkanaler då datakapaciteten är mycket begränsad i RAKEL.
Så som en skribent påstod i detta forum att man samtidigt kan sända EKG och tala med Akuten/HIA, eller vad det nu kan vara, är sannolikt bara aktuellt i storstäder där nätet har större kapacitet.
En annan intressant detalj är ju att SOS Alarm inte är en användargrupp i RAKEL. Så antingen måste landstingen bekosta en RAKEL-terminal till sin SOS-central eller så får man fortsätta att använda de gamla systemen för kontakt med SOS.
Man hör ju ofta att "man kan skapa olika talgrupper vid insatser" men vem som ska vara "spindeln i nätet" vet man inte på KBM/RAKEL trots att det bara är några månader tills nätet ska vara operativt i södra Sverige.
Användarna kommer som regel att ha begränsade behörigheter och kan då inte anropa alla tänkbara enheter (som man kan idag) utan måste kopplas ihop med önskad enhet av en larmcentral/motsv. Och vem denna larmcentral är kan alltså inte KBM/RAKEL svara på, skrattretande!
Här är alltså en stor skillnad mot nuvarande, analoga, system där du som ambulanssjukvårdare/motsv. kan anropa polisbilar, vägverkets fordon, helikoptrar, SOS Alarm, SSRS mfl.

BÄRBAR RADIO:
Visst kan man ha en bärbar radio som larmväg, det används tex. i Stockholm. I detta fall är den normalt programmerad med samma anropsnummer som fordonet vilket också ska stå i vidareutsändning av sitt eget nummer vid anrop. Det är ju en fördel att alltid ha med sig en bärbar radio för sin egen säkerhet även om en sökare onekligen är lite smidigare att bära på ex. stationen. Tyvärr finns det landsting som inte tar så allvarligt på säkerhet, på Gotland tex. så har varje ambulans endast 1st radio som dessutom saknar laddningsmöjlighet i bilen. Detta medför att radion ofta är "död" när den behövs. Det finns ju också exempel på landsting som installerat överfallslarm i ambulanser men sedan har man inte råd att teckna avtal med SOS Alarm om att ta emot dessa larm!

SÖKARE:
Man ska inte som "Radiomek" skriver endast sända anrop till en sökare från en länsbas då det blir en mycket osäker larmväg såtillvida att inte länsbasen är granne med stationen. Det normala är här att man antingen använder LMK/motsv. där sändaren sitter på stationen eller i dess närhet. Om man larmar via radio söks normalt bilen som i sin tur sänder vidare ett anrop till sökaren. Här kan man välja om sökaren ska ha samma nummer som sitt fordon eller om man har ett eget nummer på sökaren.
Båda varianterna är vanliga, fördelen med den sistnämnda är att man slipper "tjut" i sökaren vid anrop till bilen när man sitter i den under förutsättning att man slagit av "P" vidareutsändningsfunktionen.
Jag anser att "hederliga talsökare" är det absolut bästa och snabbaste systemet både för ambulansbesättningen och larmoperatören.

MINICALL:
Tyvärr finns inga bestämmelser eller lagar kring detta. Det är helt upp till resp. landsting eller kommun att bestämma utalarmeringssystem.
Jag vet att MINICALL används inom ambulanssjukvården någonstans, dock inte om det är ett primärt system eller om man har det som komplement. MINICALL användes på Gotland under 90-talet både för ambulans och räddningstjänst vilket inte var så lyckat. Det var ofta lång fördröjning från det att SOS gjorde sökningen till att sökaren "pep", normalt var det 1-4 minuters fördröjning men upp till 15 minuters fördröjning uppmättes! Socialstyrelsen tyckte att det var dåligt men kunde inget göra, länsstyrelsen och Räddningsverket tyckte också att det var dåligt men gjorde inte heller något åt saken. I bland fungerade nätet inte alls så om SOS inte fick någon kvittens efter ca 5 minuter så fick man söka på nytt eller försöka få tag på aktuell ambulans via telefon.
Jag avråder bestämt från att använda MINICALL för viktiga funktioner.

God fortsättning!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/12 2005 19:33

[i]SÖKARE:
Man ska inte som "Radiomek" skriver endast sända anrop till en sökare från en länsbas då det blir en mycket osäker larmväg såtillvida att inte länsbasen är granne med stationen. Det normala är här att man antingen använder LMK/motsv. där sändaren sitter på stationen eller i dess närhet.[/i]
OOpss glömde skriva med att alla sökningar går via LMK till sökarna, de flesta delas av RTJ och Anbulans i dag och det finns även några som endast går för respektive.

Alla (våra) sökare har eget id, då huvuddelen av våra kunder är deltidsbrandmän.

Rakel:
Man kan ju undra varför polisen köpt in nya Ericsson C-52 när GUD snart införes i etern, kan inte vara lätt att införa ett nytt system när huvudanvändaren inte ens tror på det. Man räknar med att köra båda systemen flera år vilket innebär att i yttrebefäls bil kommer det att finnas 4 st fast monterade radio S70, S70repeater, S160 eller S80 samt tetra.

Gott nytt år!!!!

Skriv svar