SSK utan sjukhuserfarenhet

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

SSK utan sjukhuserfarenhet

Inlägg av Anonymous » 2/5 2005 21:53

Alla ambsjv som läser till ssk, och sedan går tillbaka till sina tjänster på ambulansstationen. Hur trovärdiga är ni som ssk, utan sjukhustjg ????

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/5 2005 23:16

I vad skulle problemet ligga? Är man mindre trovärdig efter man studerat än innan? Därmed inte sagt att det är ogivande att arbeta på andra ställen oxå.

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 3/5 2005 0:28

Ni kanske skulle gora som vi gor har i USA. Nar en paramedic har last till ssk, sa kravs det att de har minst 3 ars tjanstgoring som ssk pa en akutmottagning eller en intensivvards avdelning, innan de ar tillatna att jobba som ssk pa en helikopter.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 4/5 2005 15:39

Vårt landsting låter ingen person arbeta som ssk i ambulans utan minst 6 mån som ssk på sjukhus eller vårdcentral. Alla gillar inte systemet, men ingen har sluppit undan än.

AuF

Inlägg av AuF » 5/5 2005 0:29

Tobbe:

Får man fråga vilket landsting du jobbar för ? Låter faktist rätt logiskt, även om man fårstår att inte alla gillar det.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 5/5 2005 0:35

Örebro

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/5 2005 10:35

Värmland och Stockholm tror jag har 1 år. Tror att det är bra för verksamheten med personal som sätt andra delar av vården. Kan få oss att inte vara så insnöade.......

AuF

Inlägg av AuF » 5/5 2005 13:38

Absolut... och som ssk får man ett helt annat ansvar att bära på, därför kan det vara skönt att få sina första måndader på huset där man i större utsträckning kan få hjälp med handledning i stressade situationer.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/5 2005 14:09

Och att du får en mer genuin medicinsk plattform att stå på.......

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 5/5 2005 15:40

Novisen skrev:Värmland och Stockholm tror jag har 1 år. Tror att det är bra för verksamheten med personal som sätt andra delar av vården. Kan få oss att inte vara så insnöade.......
Inte numera tyvärr.. Nu får man dispens från det tidigare kravet på erfarenhet av slutenvård som ssk med motiveringen personalbrist!

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 6/5 2005 19:38

Hur kan man göra så?

Jag har egentligen inte velat tro på påståenden om att landsting anställer ssk utan vårderfarenhet, men det verkar ju stämma. Märkligt att man kan tumma på en sån sak...

Mitt landsting har varit förutseende nog att börja med ssk-rekrytering för många år sedan. Med förbehållet att personen har erfarenhet av slutenvård. Det har fallit väl ut så vi har bra på fötterna till hösten.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 7/5 2005 16:16

Tobbe skrev:Hur kan man göra så?

Jag har egentligen inte velat tro på påståenden om att landsting anställer ssk utan vårderfarenhet, men det verkar ju stämma. Märkligt att man kan tumma på en sån sak...

Mitt landsting har varit förutseende nog att börja med ssk-rekrytering för många år sedan. Med förbehållet att personen har erfarenhet av slutenvård. Det har fallit väl ut så vi har bra på fötterna till hösten.
Ja, det är en mkt bra fråga Tobbe. Tyvärr verkar kvalité inte spela någon roll längre. Det enda som verkar betyda något är att en lucka på schemat täcks. Håller på att tappa hoppet om en utveckling inom ambulanssjukvården i vårt län.

Kan bara gratulera ditt landsting över att ha varit förutseende.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/5 2005 0:40

Jag tror att många landsting frångått anställningskraven för att hinna anställa sjuksköterskor. Så går det om man har dålig framförhållning. I framtiden tror jag att det kommer att bli omöjligt att få jobb inom ambulans om man inte har jobbat i slutenvården eller har tidigare erfarenhet av ambulansjobb som undersköterska. I förlängningen tror jag också att grundutbildade sjuksköterskor kommer att få svårt att få jobb i Sverige på ambulans. Kollade upp hur många sjuksköterskor som antas till sjuksköterskeprogrammet idag jämfört med för 10 år sedan. Ca 3000/år då och ca 3700/år nu. Behovet av ambulanssköterskor är ca 2500 i Sverige om jag inte har fel. Nu är så gott som alla redan anställda men det är otroligt klantigt av arbetsgivare som inte hunnit med i rekryteringen då de haft 10 år på sig.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 8/5 2005 11:30

Novisen skrev:Jag tror att många landsting frångått anställningskraven för att hinna anställa sjuksköterskor. Så går det om man har dålig framförhållning. I framtiden tror jag att det kommer att bli omöjligt att få jobb inom ambulans om man inte har jobbat i slutenvården eller har tidigare erfarenhet av ambulansjobb som undersköterska. I förlängningen tror jag också att grundutbildade sjuksköterskor kommer att få svårt att få jobb i Sverige på ambulans. Kollade upp hur många sjuksköterskor som antas till sjuksköterskeprogrammet idag jämfört med för 10 år sedan. Ca 3000/år då och ca 3700/år nu. Behovet av ambulanssköterskor är ca 2500 i Sverige om jag inte har fel. Nu är så gott som alla redan anställda men det är otroligt klantigt av arbetsgivare som inte hunnit med i rekryteringen då de haft 10 år på sig.
Kan bara hålla med dig Novisen. Om man hade börjat i tid och redan för 10 år sedan och vidareutbildat ambsjv som ville det samt rekryterat ssk:or, skulle "chocken" inom organisationen ej vara så stor idag och förmodligen hade många sluppit bli illa behandlade såsom sker idag.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/5 2005 19:29

Tobbe skrev:Vårt landsting låter ingen person arbeta som ssk i ambulans utan minst 6 mån som ssk på sjukhus eller vårdcentral. Alla gillar inte systemet, men ingen har sluppit undan än.
Vad jag vet har alla detta krav i Tyskland. Fragan ar om alla som fungerar pa avdelning fungerar i ambulans. En ssk borde via sin praktik kunna anses fullt dugliga i ambulans om de kan klara kraven (i Sverige = INGA KRAV ALLS)

Skriv svar