ANSVARSFALL!!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 17/5 2005 21:49

Tomas skrev:Då får jag önska lycka till med vårdandet av den brännskadade patienten :roll: :wink:
Vore kul att veta varför du anser NSK mer lämpad att vårda en brännskada som inte ska sövas eller intuberas än en ambssk?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 17/5 2005 21:53

Man kan göra allt bra eller bättre, givetvis så menar jag en patient med svåra brännskador, de ska sövas och intuberas, såvida man inte tycker att man ska klara lite smärta.

Martin_Ssk-Amb

Inlägg av Martin_Ssk-Amb » 17/5 2005 21:59

Fattar inte varför en del måste dra allting till sin spets ???

Men hur eller hur så är det ändå Amb.Vub som bär högsta ansvaret ute........inte för intubationen, men för situationen !!!

Som amb.vub:ad kan jag inte intubera (officiellt) därför ber jag min otroligt duktiga och extremt kompetenta An.ssk göra detta för vi TILLSAMMANS ser ett behov hos denne brännskadade pat. !!!

var jag klar nog med att det gäller att prata, men bara för att spets kompetensen att söva behövs, betyder inte att jag tappar ansvaret..........eller behövs det ett exempel här.......???

SAMARBETA och PRATA, MEN FRAMFÖR ALLT VAR GLADA OM NI ÄR 2 SSK PÅ SAMMA BIL !!! Särskilt 2 VUb:ade, för det lär nog aldrig ske i min region !!!

Martin_Ssk-Amb

Inlägg av Martin_Ssk-Amb » 17/5 2005 22:02

Jag tror alla är väldigt överrens om att b-skadade skall sövas........innan de börjar svullna alldeles för mycket !!!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 17/5 2005 22:18

Tomas skrev:Man kan göra allt bra eller bättre, givetvis så menar jag en patient med svåra brännskador, de ska sövas och intuberas, såvida man inte tycker att man ska klara lite smärta.
Helt klart. Håller med till fullo. Och som SoS säger så när det ska sövas eller intuberas så har NSK högsta medicinska kompetens. Precis som jag har skrivit i tidigare inlägg. Dock så är Amb ssk högsta medicinska kompetens i alla fall som inte kräver intubation och/eller sövning.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Martin_Ssk-Amb

Inlägg av Martin_Ssk-Amb » 18/5 2005 3:01

Men fortfarande är det Amb Ssk som är medicinsk ansvarig för hela situationen på plats..........om nu Amb Ssk och Nssk åke i samma bil, då blir det att Nssk typ "konsulterar" och söver !!! men ansvaret ligger ändå kvar på Amb Ssk om de åker i samma bil !!!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 18/5 2005 11:40

Martin, jag tycker inte detta är att dra till sin spets. Detta är ett högst troligt senario. Om det är som du säger att ambulanssköterskan har det medicinska ansvaret. De beslutar sig för att söva, det går åt h-vete, patienten har svullnat man ser ingenting patienten avlider. Vem står ansvarig? lika ansvar? Om ambulanssköterskan inte tycker det finns anledning att söva men den andre överKOMPTENTA narkossystern :wink: tycker att det finns anledning och det går åt samma håll som tidigare, vem bär ansvaret ?

Nej nu gick larmet, jag måste ut och rädda världen och intubera några stycken :lol:

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 18/5 2005 11:55

Hej alla!

Skulle vilja ställa en mycket ärlig fråga: Vad är det som gör att det verkar vara så viktigt att vara högsta medicinska kompetens?

Jag kan bara finna ett enda vettigt svar på den frågan: Jag som vårdare måste veta vilket ansvar jag bär inför lagen.

Jag känner inte till ngn annan verksamhet där man ständigt tjafsar om högsta medicinska kompetensen, såsom man gör inom ambulanssjukvården.

Jag har en känsla av att denna debatt mycket mer handlar om prestige än om patientens bästa.

Har jag fel??

Martin_Ssk-Amb

Inlägg av Martin_Ssk-Amb » 18/5 2005 15:46

Tomas !!!

Ansvaret ligger på Amb.Ssk hela tiden, utom för själv intubationen, men för att den görs........Och frågan är om det verkligen är en kompetent Amb.Ssk om den inte inser att patienten bör intuberas........därför låter den någon av våra otroligt och extremt kompetenta Narkossjuksköt. göra det som de är BÄST på nämligen intubera !!!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 18/5 2005 16:13

Den optimala lösningen på problemet med vem som har högsta medicinska kompetens i ambulansen måste väl vara en person som har BÅDE Ambulans-VUB och Narkos-VUB!? :D

Jag inser att det inte precis är överskott på de här dubbel-VUB:ade sjuksköterskorna (i synnerhet om de dessutom har ett antal års ambulanserfarenhet i bagaget och lyckas upprätthålla sin Narkos-kompetens med rotationstjänstgöring) men håll med om att de skulle vara en värdefull liten skara i den perhospitata vården. :wink:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/5 2005 19:56

Eller varför inte i den prehospitala vården :wink:

Belsebubb
Inlägg: 16
Blev medlem: 14/4 2004 14:31
Ort: Helsingborg

Tynade tillvaro

Inlägg av Belsebubb » 18/5 2005 20:41

Tyvärr så är ju ambsjvårdarna på dekis och det blir vanligare och vanligare med bara ssk i amb. om några år lär vi inte ha några problem om vem som bär det medicinska ansvaret.

Hepp

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 18/5 2005 21:30

Tack Novisen! Det var givetvis den prehospitala vården jag menade.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/5 2005 22:54

------- Meddelande raderat -------
Wernvik
Moderator

Skriv svar