Föreningar

Detta är området för föreningar och andra ideella organisationer med anknytning till ambulanssjukvården.
klerty

Föreningar

Inlägg av klerty » 17/5 2004 23:11

Det är jag som har blivit moderator i detta nya ämne här på ambulansforum. Jag känner mig mycket hedrad. Nu tänkte jag höra hur många det är här inne som är medlem i någon organisation eller förening någonstans i Sverige. Är lite nyfiken på hur många föreningar av denna typ det finns i vårt avlånga land. Varsågod och posta ett inlägg här nedan.

Kanske skall berätta att jag själv är medlem i föreningen Team Rescue Karlstad.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Föreningar

Inlägg av AMBASS » 21/5 2004 11:24

klerty skrev:Det är jag som har blivit moderator i detta nya ämne här på ambulansforum. Jag känner mig mycket hedrad. Nu tänkte jag höra hur många det är här inne som är medlem i någon organisation eller förening någonstans i Sverige. Är lite nyfiken på hur många föreningar av denna typ det finns i vårt avlånga land. Varsågod och posta ett inlägg här nedan.

Kanske skall berätta att jag själv är medlem i föreningen Team Rescue Karlstad.
Hej! Låter spännande med denna nya del i forumet. Jag är själv sedan många år både med på den privata och friviliga arenan. Vad jag vet finns det en hel del organisationer av mindre dignitet utspridda i landet. Flera har dock olika inriktningar vilka kan vara:

- Cityberedskap
- Utlandsuppdrag
- Marin livräddning
- Brandförsvar/s.k. friviligkåren
- Ambulanssjukvård
- Fjällräddning
- Spaningsuppdrag

Jag tror att denna volontärverksamhet är mycket betydelsefull och jag tror att vi i framtiden kommer se mycket mer av s.k. frivilga räddningsgrupper. En samordning mellan dessa organisationer vore dock önskvärd i händelse av större olycka eller utlandsuppdrag. Många företag börjar vakna upp och se värdet i att stödja denna typ av organisationer då detta tillför dem "EXPONERING" i ett positivt sammanhang. Det vi inom friviligarbetet måste bli bättre på är att "FÖRSÄKRA" verksamheterna samt försäkra oss om att upprätthålla god kvalité genom att utbyta erfarenheter av varandra. Tyvärr råder på vissa platser viss konkurrens även på denna friviligarena.

Nu skall jag med stor nyfikenhet följa denna del av forumet....
Blood Will Tell

Anonymous

Föreningar

Inlägg av Anonymous » 31/7 2004 4:56

Låter jätte intressant. Själv är jag lärare för en an Röda Korsets första hjälpen grupper och jag måste säga att deras utbildning är mycket bra. Dessa grupper har en gendigen kompentens och ser hela tiden till att vida utbila sig. De har även stora övningar varje år där alla "många" av landes alla grupper träffas i en typ av tävlings form.
Så jag kan varmt rekomendera att ha ett ökat sammarbete med dessa grupper

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Föreningar

Inlägg av AMBASS » 1/8 2004 17:23

stina skrev:Låter jätte intressant. Själv är jag lärare för en an Röda Korsets första hjälpen grupper och jag måste säga att deras utbildning är mycket bra. Dessa grupper har en gendigen kompentens och ser hela tiden till att vida utbila sig. De har även stora övningar varje år där alla "många" av landes alla grupper träffas i en typ av tävlings form.
Så jag kan varmt rekomendera att ha ett ökat sammarbete med dessa grupper
GOTT! Tyvärr råder det viss konkurrens även på denna s.k. ideella arena! Men du har rättt inställning...
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ThomasBe
Inlägg: 16
Blev medlem: 20/7 2004 18:06
Ort: Helsingborg

Ludvika sjukvårdsberedskap

Inlägg av ThomasBe » 25/10 2004 20:35

Sysslar med utbildning inom första hjälpen, HLR och dylikt. Den andra stora biten är sjukvårdsberedskap på olika tävlingar. Har via sammarbete mellan den lokala gymnasieskolan och motorklubbarna i området tillgång till ambulans, som innehåller det mesta i utrustningsväg, förrutom deff och mobimed.

"Jobbat" en del för dem (familjeföretag...) innan jag blev "Skåning".

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 13/12 2004 22:56

Själv börjar jag min utbildning hos Röda Korset i Linköping den 13/1-05 och efter ca 80 h utbildning får jag ett så kallat rött kort och får vara ute och jobba på tävlingar etc.
Idiellt men what the hell älskar vårdjobbet, hjälpa andra människor i nöd och att behandla andra så som jag själv vill bli behandlad så jag ser fram emot detta så mycket att jag gladeligen skuttar fram om dagarna :D

Kankse springer man på någon av er härifrån under våren och sommaren när det är som mest arbete?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Friviligheten....

Inlägg av AMBASS » 14/12 2004 11:02

Linda skrev:Själv börjar jag min utbildning hos Röda Korset i Linköping den 13/1-05 och efter ca 80 h utbildning får jag ett så kallat rött kort och får vara ute och jobba på tävlingar etc.
Idiellt men what the hell älskar vårdjobbet, hjälpa andra människor i nöd och att behandla andra så som jag själv vill bli behandlad så jag ser fram emot detta så mycket att jag gladeligen skuttar fram om dagarna :D

Kankse springer man på någon av er härifrån under våren och sommaren när det är som mest arbete?
Hej Linda!

Jag är sedan länge också engagerad i friviligorganisationer vilket givit och ger mig god kunskap.

Många ideella föreningar har en viktig och bra uppgift i samhället! Utbildningen är ofta bra och jag tycker mig även se att den kommande arbetsgivaren anser det meriterande att man varit ideellt engagerad. Det finns dessutom en verklig vilja att göra något viktigt inom föreningslivet och ofta träffar man personer med gedigen kunskap vilka de gärna delar med sig av. Några som gör ett jättejobb inom arenan ”UTBILDNING & RÄDDNING” är Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS)och Svenska Livräddningssällskapet (SLS). Dessa ideella organisationer fyller många gånger en funktion som borde vara allmän. SSRS täcker den Svenska kusten samt Vänern, Vättern, Hjälmaren och Mälaren med ca. 100 räddningsbåtar. Hela 57 räddningsstationer står redo att rycka ut till havs när larmet från nödställd går. Varje år går över 2000 larm vilket utgör 70% av alla sjöräddningsuppdrag i Sverige. SLS bedriver en viktig utbildningsverksamhet på många platser i landet och har även livräddningsskola på flera platser i landet. SLS utför även på ideell basis bevakning av vissa stränder längst vår kust.

Med tanke på att det dör fler i drunkning än genom bränder så är vattensäkerhetsområdet ett viktigt område att prioritera. Röda korset har också en betydelsefull landburen verksamhet vilket ger mervärde åt både deltagare och uppdragsgivare/arrangör. Jag tycker det är synd att inte vår statsmakt, våra kommuner och landsting ser hur viktig denna verksamhet är.

”Det är nog bara en tidsfråga innan vi som i UK ser ideella ambulanser trafikera vissa områden”.
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/4 2005 18:55

Tjena tjena.
Är första hjälpare i Röda Korsets Första Hjälpen-grupp i Varberg.
Tänkte bara flika in det lite snyggt sådär. ;)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/6 2005 15:40

Club 300!

http://www.club300.se/

Gå med du med!

Till Prehospital, Wernvik, Tomas, Lipton och ni andra som är på väg in i club 200. Skydda er väl........ :lol:

http://www.club200.ca/

Anonymous

Re: Föreningar

Inlägg av Anonymous » 25/6 2005 19:07

AMBASS skrev: GOTT! Tyvärr råder det viss konkurrens även på denna s.k. ideella arena! Men du har rättt inställning...
Beror väl på vad man menar med konkurrens?
Själv sysslar vi med första hjälpen under bland annat helger och kvällar..

Men vore intressant att få veta vilka olika föreningar och organisationer det finns där ute.. och gärna vilka möjligheter till samarbeten det kan finnas emellan dem?

Mvh.
Linus

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Föreningar

Inlägg av Wernvik » 10/7 2005 18:05

cryo skrev: Men vore intressant att få veta vilka olika föreningar och organisationer det finns där ute.. och gärna vilka möjligheter till samarbeten det kan finnas emellan dem?

Mvh.
Linus
Kika gärna in på vår hemsida www.ambulansservice.se eller våra konkurenter www.tmsambulans.se
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Re: Föreningar

Inlägg av Lipton » 11/7 2005 21:37

Jahaja! Om Wernvik tillåts göra såndär smygreklam skall ju inte jag vara sämre... :lol:

http://www.radsando.lvn.se
http://www.raddningsgymnasiet.nu

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 12/7 2005 10:46

Förening i Landskrona med egen ambulans: http://hd.se/ArticlePages/200507/10/200 ... .dbp.shtml

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/9 2005 22:03

ser man på, här var cryo aktiv ja, skall vi inte öka vårat samarbete lite? =)

jag tycker detta verkar vara en bra grogrund för någonting, och jag tror helt klart på en gemensam träff/gemensam paraplyorganisation.

Även detta med utlandsuppdrag någon nämde har jag funderat en hel del på, och jag tror att det finns en enorm frivillig kraft som man borde kunna samordna på något bra sätt.

Som jag nämde i annan tråd så är jag gärna med och hjälper till och
struktrerar upp något.

Skriv svar