Lämna patienter på olycksplats?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/6 2005 13:00

Det finns andra grupper som åker på IVPA-larm än räddningstjänst. I Nordmaling åkte Distriktsköterskorna på IVPA-larm. Projektet är nedlagt nu. I Norbotten finns det räddningsvärn som åker på larm.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 29/6 2005 13:12

Bra att det finns varianter. Vet du varför detta inte fortsatte?

Är ute och utbildar i LABC, HLR mm på företag, skolor, myndigheter och även personal på räddningstjänst. Då jag ibland har frågat hur de ser på min ide är oftast svaret att det inte går. Skälen kan vara olika t ex arbetet är så svårt att bara räddningstjänsten klarar det, att fordonen är så speciella att väldigt få klarar av att köra dem, att man inte vet vem som kör iväg(?), att problemen att rekrytera till de vakanta tjänsterna beror på andra saker och så vidare.

Anser att IVPA är en bra och viktig resurs som bör utvecklas. De som fått den hjälpen är genomgående mycket nöjda med det stödet från samhället i en svår situation.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 29/6 2005 14:07

Jag håller med om att IVPA bör utvecklas. Där vinner man mycket framförallt vid långa transporttider. T.ex. HLR, defibrillering, syrgas, chockförebyggande åtgärder, allmän omvårdnad och trygghet för patienterna "att det kommer någon".

Någonstans i Värmland var det ju en IVPA-grupp som när de använde sin defibrillator för första gången fick igång patienten. Och han/hon överlevde. (Givetvis finns det fler hjärtstoppspatienter som överlvet tack vare IVPA) Då måste man väl säga att IVPA är väl använda pengar för självklart så kostar det ju en del men driftskostnaden/år brukar ändå inte vara oöverstiglig. Det mesta handlar om att vilja satsa från kommunens sida (oftast är det väl kommunen som står för driftskostnaden om det är deltidskårer som åker på IVPA. Men på en del ställen vet jag att kostnaden delas med landstinget)

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/6 2005 16:07

lukas1: Det enda som inte går är det man inte har intresse att genomföra. Tanken att exempelvis kunna larma ut en distriktssköterska på IVPA-larm är ju god, men jag tror att i de flesta fall så är det så att om man har intresse av att jobba med prehospital akutsjukvård så skulle man jobba på ambulans och inte på distrikt. Därmed finns inte intresset helt enkelt.

När det gäller driftskostnaden bör det ju vara så enkelt att en kommun som tycker det finns för lite ambulanser skulle kunna bidra med IVPA-resurs, exempelvis en deltidskår. När resursen inte används kostar den ju inte något. Och de gånger den larmas ut så beror det ju faktiskt på att landstinget inte haft någon ambulans tillgänglig tillräckligt snabbt och då bör ju de rimligtvis stå för kostanden eftersom kommunen varit så snäll och ställt upp med att rädda ett liv som egentligen var landstingets uppgift att rädda.
Alltså bör ju kommunen kunna skicka en faktura i efterhand, det blir ju troligtvis rimligare än att bygga ny ambulansstation (skulle det bli dyrare så vet man ju att stationen kommer behövas...) :lol:

kommunens sida (oftast är det väl kommunen som står för driftskostnaden om det är deltidskårer som åker på IVPA. Men på en del ställen vet jag att kostnaden delas med landstinget)[/quote]

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 29/6 2005 17:01

Intresset varierar säkert liksom förmågan utan tvekan. Men steget för distriktssköterskan till att bli ambulanspersonal är nog stort. Att köra IVPA är kanske inte lika stort? Kan också tro att duktiga ambulanssjukvårdare som inte orkar (av fysiska skäl) ha ambulanstjänst längre skulle vara ypperliga i IVPA. Kravet på bär och lyftförmåga, liksom att antalet utryckningar på obekväma tider minskar drastiskt.

Det finns säkert duktig sjukvårdspersonal som skulle kunna ta denna funktion utanför sin ordinarie arbetstid. Kanske inte all tid från räddningstjänsten, men en del.

Vet också att det förekommit kontakter från vårdpersonal till olika räddningstjänster i ämnet. Dock har kontakten ofta mötts av ointresse eller i något fall av misstänksmhet. Världen är ju tyvärr inte svart eller vit.

Kanske lämpligt att utifrån nuvarande erfarenheter göra en "kravspecifikation" för personal i IVPA-tjänst som underlag för vidare diskussion?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/6 2005 19:03

Steget för räddningstjänstpersonal är nog större än för distriktsköterskan vid medicinska tillstånd. De larm med sjukvårdsinsatser vid trauma är larm som räddningstjänsten ändå åker på i egenskap av räddningstjänst.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 29/6 2005 21:48

Varfør inte starta "ambulansværn" prehospitalt intresserade som kan tænka sig gøra en insats før mænskligheten. I Australien har de frivilliga som rycker ut med ambulans på landsbygden.
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/6 2005 22:36

Tomas: Tanken är ju god Tomas! Men hur tror du SOS ställer sig till det när det är tveksamt om ens amb.sjv. kommer få administrera syrgas till hösten...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/6 2005 23:27

För kännedom så får ambulanssjuvårdare administrera syrgas även efter 1/10 05, enligt min verksamhetschef så kommer SoS med information inom den närmaste tiden.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 30/6 2005 2:53

Härligt Rogga! Hoppas bara att det stämmer!

manne

Inlägg av manne » 30/6 2005 14:27

Rogga skrev:För kännedom så får ambulanssjuvårdare administrera syrgas även efter 1/10 05, enligt min verksamhetschef så kommer SoS med information inom den närmaste tiden.
Visst men ingen kommer att göra det..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/6 2005 19:36

Ojdå trampade visst på en öm tå, men manne jag menar att om ambulanssjukvårdare får administrera syrgas så kanske räddningstjänst personal också i fortsättningen kan ge syrgas till behövande patienter vid IVPA larm.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 30/6 2005 20:00

Lipton, jag tror och hoppas att ambulanssjukvårdarna och rædningstjænsten får fortsættningsvis administrera O2. Så om eventuella "ambulansværn" kommer att finnas i framtiden så tror jag det kommer att løsa sig med syrgasen. Att administrera O2 eller inte ær nog det minsta problem.
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/6 2005 20:48

Tomas: Det med syrgasen var ett exempel bara. Jag menade att om man inte får administrera det enda läkemedlet som också går att använda för att skära plåt så är ju risken mindre att man får stoppa i patienter tabletter och suppar, låta dem inhalera aerosoler eller ge injektioner. Och faktum är ju att om man skall göra någon större nytta på medicinska IVPA-larm så behöver man nog få ge lite läkemedel.
Hålla handen räcker ju långt men knappast ända fram! :wink:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/7 2005 7:41

Men syrgas är väl det enda läkemedel en ambulanssjukvårdare eller brandman i framtiden kan tänkas få administrera, inte kommer SoS att backa i den frågan. För att administrera andra läkemedel måste man väl vara minst Leg Ssk eller liknande, det har väl varit klart sedan 1997.

Skriv svar