Deltidsambulanser

Här diskuteras allt som rör samverkan med andra "blåljusorganisationer".

Moderator: ambus

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Utökad rekryteringsbas för IVPA

Inlägg av lukas1 » 7/7 2005 9:11

Låt oss hoppas att IVPA-verksamheten består och kanske också utvecklas. Finns ju en viss fara i utveckling givetvis - att det blir mer kvalificerat ökar ju också såväl initialkostnd som driftskostnad. Risken är ju att det blir mer och mer kvalificerad vård för färre, istället för livräddande hjälp för de flesta. Någonstans går ju brytpunkten för "konflikten" kvalitet (kostnad) och tillgänglighet.

Tror att det i varje kommun finns vårdpersonal som skulle kunna ta IVPA som ett komplementarbete på sin fritid. Det finns ju också hemvärnssjukvårdare med 120-timmars utbildnig i akutvård och som med komplettering i D-HLR skulle kunna bli ett bra alternativ. Dessa personer, kanske i par med någon från räddningstjänsten, skulle kunna göra en bra insats. Det är väl dessutom så att en del av dem som får hjälp skulle kunna ta sig till sjukhus via taxi eller i något fall med IVPA-bilen. Båda fordonen betydligt billigare per mil än en ambulans? Det är ju idag problem på många håll att rekrytera deltidsbrandmän på grund av att det blir så många fler larm än tidigare. Enligt statistik så är tre gånger så många IVPA-larm som de traditionella räddningstjänstlarmen. Många arbetsgivare uppskattar inte den ökade frånvaron från det ordinarie arbetet. Dessutom nöter det ner deltidarna hårdare.

Går nog att hitta "nya" lösningar på bemanningsproblemet om vi tänker utanför ramarna.

Lipton

Re: Utökad rekryteringsbas för IVPA

Inlägg av Lipton » 7/7 2005 10:31

Hur fungerar det med IVPA-larmen. Åker hela styrkan? Jag tycker att det borde räcka med bara två personer, kanske tre om förmannen skall med. Då borde ju dessa kunna cirkuleras och det bör ju då rimligtvis bli en godtagbar nivå på larm för arbetsgivaren.

lukas1: Ditt förslag på hemvärnssjukvårdare är en bra tanke. Men jag tror att dessa skulle behöva en större kompleterande utbildning än bara D-HLR. Nu vet jag inte hur utbildning till hemvärnssjukvårdare ser ut men jag gissar att det är lika mycket krigskirurgi som i FMs övriga sjv.utbildningar.
Därmed är det också väldigt lite bröstsmärtor, EP, allvarliga allergier osv eftersom dessa gallras bort av pliktverkets läkare vid mönstring. En soldat skall helt enkelt inte dö i hjärtinfarkt, den skall bli skjuten eller söndersprängd (lite märkligt sätt att tänka med tanke på hur en del officerare ser ut... :P ).

Ett alternativ i städer med mindre sjukhus tycker jag skulle kunna vara ett resursteam som hjälper till där de behövs. Exempelvis en SSK och en USK som utgår från akutmottagningen. Är det då lagom belastning där men det finns en överbelagd avdelning med jättedåliga patienter så hjälper de till där, ofta räcker det ju med ett extra par händer för att minska arbetsbördan på ordinarie personal. Skulle staden sedan vara tom på ambulanser kan de ju åka på Prio1-larm som någon blandning av akutbil/IVPA. Blir det en större trafikolycka så ingår ju de också självklart om det skickas ut en sjukvårdsgrupp. På det viset löser man även bekymret på mindre sjukhus huruvida man skall skicka personal till skadeplatsen eller ha dem kvar på huset så att någon kan ta emot patienterna när det kommer in.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/7 2005 14:17

Vilka larm IVPA åker på skiljer sig från plats till plats. Vi har IVPA på en ort som ligger 6 mil från närmsta ambulans. De åker 2 man på alla prio 1 uppdrag utom på kommunala boenden där sjuksköterskan får avgöra om IVPA behövs. Patienten får också avgöra om det behövs IVPA. Alla som åker på IVPA-larm har sjukvårdsutbildning(dels den utbildning som ingår då man blir deltidsbrandman + ca 40 timmars utbildning internt från landstingets sida), D-HLR, B-HLR, Syrgasdelegation. D-HLR repeteras 2 ggr år/ B-HLR 1 gång/år, Delegationsskrivning för syrgas 1 gång/år.

Utrustning som IVPA har med sig är: Defibrillator, HLRmask, Syrgas med möjlighet att ge syrgas via Traumamask eller grimma, Handsug, Pulsoximeter, Vacuumsplintar, Qvicksplint, Nackkragar, Förband och brännskadeförband. De åker på ca 50 - 60 larm per år och det är frivilligt om man vill vara med. Som mabulanspersonal är det perfekt att få en återkoppling på vägen till patienten för att få en bekräftekse om sjukdomens eller skadans art.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 7/7 2005 15:20

Vad gäller hemvärnssjukvårdarnas utrustning skiljer det inte så mycket i den lista du räknar upp. Ingen vakumutrustning utan de primitivare pappskenorna eller avancerad pulsmätare. Syrgasdelegation givetvis med tillhörande utrustning dock inte grimman då den ändå har mycket effekt. D-HLR förutsätter att du har B-HLR som hemvärnsjukvårdren har, och där får det kompletteras med 4 timmars utbildning på defibrillator.

Naturligtvis är väl inte alla hemvärnssjukvårdre intresserade av IVPA. Alla är väl inte heller lämpliga liksom det finns olämpliga inom andra skrån också. Det sker väl lämpliga uttagningar till denna tjänst för alla intresserade.Men jag skulle kunna tänka mig att försvaret skulle kunna diskutera ett ekonomiskt stöd för dem som tar på sig uppgiften. Idag skall de öva minst 20 timmar per år i sin uppgift, och detta skulle väl kunna ses som en resurshöjande verksamhet.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/7 2005 15:24

Lukas 1, jag tror att själva fordonsbiten är rätt lätt att lösa. Idag går en Ambulans 30-40 000 mil innan den plockas ur tjänst. Den sälj ofta vidare till privatpersoner , företag, utlandet etc. Dessa ambulansen är oftast väldigt slitna. Om man plockar dem ur tjänst 5 000 mil före pension så duger de gått som deltidsvagnar. Räddningsbilarna som deltidarna har kommer oftast från någon heltidsstation.
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/7 2005 22:05

Tomas: En hyfsat rostfri 740/940 duger väl annars. Bara att stripa om och köra. Transportmöjligheten behövs ju ändå inte det hörs ju på namnet "I-Väntan-På-Ambulans"... :lol:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/7 2005 22:45

B-HLR=Barn HLR. Som du Lukas påpekar måste man ha Basal HLR utbildning senaste halvåret för att gå D-HLR kurs. Annars måste det repeteras samma dag.

Vad gäller fordon så tycker jag att brandbilarna fungerar bra. Har larmanordning och går i normala fall bara en 100 mil/år. Onödig kostnad att köpa nytt. Jag vet att Tomas vill att man med dåliga patienter ska påbörja transport till sjukhus eller möte med ambulans. Ingen dålig ide men långt ifrån vad gäller ansvar, kostnad, attityder mm. Däremot finns inga lagar som talar mot att deltidare får transportera patienter om de bara följer de regler som ställs på utbildning och ambulansens utrustning.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 8/7 2005 10:20

En annan aspekt är väl också bristen på personal för räddningstjänsten på sina håll och under vissa tider. Kan tänka mig att vid större händelser som skogsbränder od är det svårta ha nog mycket personal i initialskedet såväl som för uthållighet. Att då låta välutbildad personal inom brand agera sjukvårdpersonal och fylla deras platser med outbildade via räddningstjänstlagen verkar verkar inte för mig optimalt. Det kan ju t o m bli så att brandmannen hanterar sjukvården och sjuksköterskan agerar brandman vid extrema lägen?

Om IVPA-personal ska köra patienten eller ej i sin bil kan ju diskuteras. Att möta upp en ambulans då patientens tillstånd så medger kan ju bli väldigt resursbesparande. Kan vi frigöra en ambulans 30-60 minuter snabbare är det ju en stor samhällsvinst. T ex i Stockholms län där planer att lägga ned akuten i Norrtälje och Södertälje vilket skulle innebära ökad transporttid med upp till 1,5-2 timmar jämfört med från Rosslagen för en redan hårt pressad verksamhet.Det är ju en hel del fall där det krävs mer snabbhet till avancerad vård än särskilt mycket vård under resans gång. Att ha patienten under uppsikt ger ju möjlighet att starta vård på befintlig plats.

Att låta IVPA disponera en ambulans som sådan verkar för mig däremot mer tveksamt. Den kapacitet en ambulans besitter med sin utrustning hanteras nog bäst med särskild personal. Fordonskostnaden som sådan blir nog så hög att IVPA-verksamheten äventyras. Kanske, om pengarna finns, vore det bättre möjligen med en militär bandvagn för större framkomlighet?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/7 2005 10:36

Räddningstjänst-larmen går före IVPA-larmen även om båda larmen är Prio 1, dvs då blir det ingen från räddningstjänsten som åker på IVPA-larmet.
Om räddningstjänsten är ute på ett IVPA-larm och det kommer ett IVPA-larm till så kallas det inte ut mer personal (de har ändå bara en bil att åka med... och den är ju redan ute) utan patient nr 2 blir utan IVPA.
Men jag vet inte vad händer om de är ute på ett IVPA-larm och under tiden får ett räddningstjänstlarm. Är det någon som vet?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 8/7 2005 11:06

Samma problem brottas de med här i Sthlm också. Det startade projektet SALSA. Saving Livs In Stockholm Area. Det är ju brand som åker på hjärtlarm med halvautomatisk deff. Skall de avbryta och åka när de får räddningslarm eller?

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/7 2005 11:59

lukas1: Att låna militära fordon som ändå blir över nu när snart bara ÖB är ensam kvar är en tanke jag gillar. Men jag tror ändå att det kommer bli vanliga bilar då de terränggående fordonen som ambulansbandvagnen och 1314-bilar är begränsade till 55 km/h på alla vägar som inte är mötesfria. Då är ju frågan om man hinner fram och påbörja behandling innan ambulansen redan är där.

manne

Inlägg av manne » 8/7 2005 13:59

Ska ambulansen rycka ensamma ut på bränder tills brandkåren kommer?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/7 2005 14:05

IVPA:s viktigaste funktion är inte att ge syrgas eller att få igång en massa hjärtstopp. Självklart är det detta som utvärderas bland politiker och bland allmännheten men det jag uppskattar mest med IVPA som ambulanspersonal är de insatser som IVPA gör för ambulanspersonalen. Min upplevelse är att patienterna är lugna och har fått ett bra bemötande, som ambulanspersonal kan man dra ner på takten under utkörningen om patienten visar sig vara stabil, patienten är klar för transport(medicinlistor och patientbrickor framplockat mm.), anhöriga har fått värdefull avlastning innan vår ankomst..... Fördelarna går att rada upp.

Räddningstjänstlarm går före IVPA-larm. Om 2 personer redan är på IVPA-larm så är det sagt att dessa ska avbryta för räddningstjänstlarm om detta sker. Har inte hänt under de 2 år som IVPA har funnits i vår kommun så det är svårt att veta hur det skulle se ut i verkligheten. Brandbilen som används till IVPA har viktig funktion vid trafikolyckor b.la. Jag kan tänka mig att det blir SOS-alarm som får avgörandet på sitt bord i slutändan......

Vad gäller terrängfordon så har räddningstjänsten redan ett ansvar för patienttransporterna utanför farbar väg men inget krav på hur fort de ska kunna ordna med den transporten.

AEG
Inlägg: 29
Blev medlem: 10/10 2004 12:34

HUr var det förr?

Inlägg av AEG » 8/7 2005 16:17

En fråga till er som har inblick i detta ämne:

När ambulanserna låg ute på brandstationerna (ca 20år tebax) och bemannades av brands egen personal med fungerade ambulanssjukvården. Självklart var det en del pat. som inte överlevde pga bristande resurser i bilarna samt utbildning för att klara av vissa sjukdomstillstånd frågan är då Hur advancerad var deras sjukvårdsutbildning och vad fanns i bilarna i utrustnings väg?

Om några brandmän på varje station i orter där det är glesare med ambulanser, gavs en lättare sjukvårdsutbildning liknade paramedic, skulle inte det då vara mer effektivt än IVPA. Man får patienten snabbare till akuten än om ambulansen ska åka och hämta gamla Agda som sitter med IVPA-personalen i sitt torp.

Eller??

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/7 2005 0:39

Akuta medicinska tillstånd kräver snabb behandling med bland annat läkemedel. Det viktigaste är att patienten snabbt får behandling. Ibland är kanske snabbaste sättet att få patienten under behandling snabb transport till akuten men om ambulans finns i närheten ska patienten ha ambulans. I ambulans ges snabbare vård än vad patienterna får på akutmottagningar. Det Tomas skrev då ämnet startade var hur man snabbare skulle kunna få traumapatienterna under defenitiv behandling(operation). En tidig och snabb vård anses ha väldigt stor betydelse för utfallet för denna patientgrupp. Därför kom frågan upp om deltidsambulanser = brandmännen kör en transportambulans och möter den "riktiga ambulansen" eller transporterar patienten hela vägen till akuten. I USA finns massor med sådana ambulanser som ett komplement till "paramedic units".

Att ambulansverksamheten bedrevs i kommunal regi var vanligare för 20 år sedan men de flesta som jobbade på ambulans då hade sin fasta placering på ambulansen. De var med andra ord inte med i brandbilarna på räddningstjänstuppdrag. Man får gå tillbaka ännu längre i tiden innan man hittar att "rotationstjänster" mellan brand och ambulans.

För 20 år sedan fanns inte mkt mer än syrgas och lustgas i medicinväg i ambulanserna. Ungefär vid denna tid startade dock den explosion av utveckling som vi än idag ser i ambulanserna även om det har stannat upp något sista åren. För 15 år sedan gavs i.v läkemedel, alla ambulanser hade defibrillator, CPAP kom o.s.v. Dödligheten sjunker i våra ambulanser hela tiden. Detta beror på viss del i behandlingsmöjligheterna men torde bero i ännu högre grad på tex trafiksäkerhetsutveckling och ACE-hämmare. För 20 år sedan hade de flesta 3 eller 7 veckors ambulansutbildning. Undersköterskekravet för jobb i ambulans kom ungefär vid den här tiden. För 30år sedan fanns i stort sätt ingen ambulansutbildning för personalen. För 40 år sedan var man oftast ensam i ambulansen. För 10 år sedan började kravet på minst 1 sjuksköterska i varje bil att komma. Idag börjar krav på vidareutbildade sjuksköterskor komma för jobb i ambulans. Utvecklingen går framåt.

En paramedic går att jämnföra med en ambulanssjuksköterska vad gäller befogenhet.

Skriv svar