Friviligträff!!!

Detta är området för föreningar och andra ideella organisationer med anknytning till ambulanssjukvården.
Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Friviligträff!!!

Inlägg av AMBASS » 26/5 2004 10:39

Vad tror ni om att sammankalla eller arbeta för att skapa en årlig träff för intresserade friviliga/ideella organisationer? Då skulle man kunna utbyta erfarenhet och kanske göra upplägg för gemensamma aktiviteter för att förhoppningsvis kunna nå framgångsrik sponsringsfördel. Beslutet att sponsra en praplygrupp som "EXPONERAS" i hela landet borde vara enklare en att bara kunna erbjud lokala aktiviteter. Vid denna typ av träffa skulle man även på sikt kunna köra någon form av sjukvårdstävlingar!

//En av 100 visioner
Blood Will Tell

klerty

Inlägg av klerty » 26/5 2004 11:43

Låter som en mycket god ide. Men hur får man kontakt med alla dessa småorganisationer? Här på forumet verkar jag ju vara ganska ensam.

eugenia

Inlägg av eugenia » 28/5 2004 22:10

Visst är det bra med frivilliga organisationer.
Tyvärr tror jag att de fungerar bättre ute i landet än i storstad.
Låt istället arrangörer av evenemang få lära sig att sjukvård kostar.
Ge de som jobbar en ordentlig lön och på det sättet skapa en konkurrenskraftig sjukvård.

Varför skall alltid sjukvård vara frivillig?
Säg det vaktbolag eller den ambulansentreprenör som jobbar ideellt?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Bra

Inlägg av AMBASS » 29/5 2004 11:46

klerty skrev:Låter som en mycket god ide. Men hur får man kontakt med alla dessa småorganisationer? Här på forumet verkar jag ju vara ganska ensam.
Detta är ett bra forum till att börja med. Jag tror vi kommer se en ökad aktivitet på sikt. Det tar alltid lite tid att skapa en plattform. Annars så tror jag att några av oss skulle kunna tända lyktan och samla till en första träff! Vore roligt att höra mer om er verksamhet vilken jag tycker ser meningsfull ut[
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Bra inlägg!

Inlägg av AMBASS » 29/5 2004 11:58

eugenia skrev:Visst är det bra med frivilliga organisationer.
Tyvärr tror jag att de fungerar bättre ute i landet än i storstad.
Låt istället arrangörer av evenemang få lära sig att sjukvård kostar.
Ge de som jobbar en ordentlig lön och på det sättet skapa en konkurrenskraftig sjukvård.

Varför skall alltid sjukvård vara frivillig?
Säg det vaktbolag eller den ambulansentreprenör som jobbar ideellt?
Den ideella arenan är inte helt frivilig i meningen att de inte kan ta betalt! Många av de idella sällskapen får in nödvändiga pengar till sin övriga verksamhet genom olika uppdrag och sponsring. I Sverige har vi tyvärr ingen solklar lag gällande sjukvårdsberedskap vid publika evenemang varför detta är ett ganska nytt fenomen. Visst finns många exempell på Landsting som jobbat gratis eller mer rätt beskrivet för allmänna skattepengar på lokala evenemang vilket givit små förutsättningar för de privata alternativen att komma fram.

Det finns idag ett antal duktiga företag som jobbar med dessa frågor. Nog tror jag att vi kommer se en ökad handel även på detta område. Vi får inte heller glömma att Sverige är ett land med en tradition av överstatlighet där sjukvård & räddning många gånger är sammanbundet med myndighetsutövning. Vi ser dock en ny fri marknad växa fram även på denna arena.

De friviliga kommer dock alltid att fylla en viktig funktion och jag hoppas att den presumtive sjukvårdsköparen väger in alla faktorer i sitt beslut.

FRI FÖRETAGSVERKSAMHET ÄR BRA FÖR SVERIGE OCH DEN IDEELLA VERKSAMHETEN ÄR VIKTIG FÖR HELA VÅRT SAMHÄLLE.
Blood Will Tell

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 10/1 2005 17:57

Det här låter jätteroligt och trevligt.
Någon som vet om det kommer bli något av detta eller var det bara en "dröm" ?

Ser en chans att knyta bra kontakter och ev. vänskap med personer runt min egen ålder för en liten ensam själ som mig...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/4 2005 18:58

klerty skrev:Låter som en mycket god ide. Men hur får man kontakt med alla dessa småorganisationer? Här på forumet verkar jag ju vara ganska ensam.
Du är inte ensam.. här är en till frivillig inom sjukvårdsbiten.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/9 2005 21:54

och här en till! :P

www.sfas.se vi är i en uppstartfas och söker kontakter med andra för idé och erfarenhetsutbyte m.m.!

Jag tror på någon form av paraplyorganisation helt klart, hjälper gärna till med att starta upp en sådan i samband med andra intresserade av detta.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 8/9 2005 13:22

Låter som ett bra förslag med en träff är själv gruppledare för RödaKorsets förstahjälpen grupp

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 21/9 2005 11:39

Är uppdragsledare i Örebros förstahjälpen grupp (Röda Korset såklart).
Tycker det låter väldigt intressant med denna idé.

Kan man inte nå de små organisationerna med hjälp av dagstidningen eller något?

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Håller med eugenia

Inlägg av 1005 » 21/9 2005 16:52

Man måste ha någon som tar ansvar också och även har färsäkringar som gäller om något går fel.

Man kan inte helt förlita sig på frivilliga för att sedan själv kunna sko sig.

Arrangörer måste lära sig att sjukvård kostar (detta gäller även stat och kommun).

Det hade varit en annan sak om man hjälpte "agda" som inte kan komma till affären pga kommunen inte ordnat Hemtjänst men man kan inte förutsätta att allt ska vara gratis.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Re: Håller med eugenia

Inlägg av agentanka » 21/9 2005 18:04

1005 skrev:Man måste ha någon som tar ansvar också och även har färsäkringar som gäller om något går fel.

Man kan inte helt förlita sig på frivilliga för att sedan själv kunna sko sig.

Arrangörer måste lära sig att sjukvård kostar (detta gäller även stat och kommun).

Det hade varit en annan sak om man hjälpte "agda" som inte kan komma till affären pga kommunen inte ordnat Hemtjänst men man kan inte förutsätta att allt ska vara gratis.
Det är rätt. Någon/några måste vara ansvarig för gruppen/organisationen. Det är väl även dessa som får hålla i huvudansvaret för försäkringar (kolla kostnader etc) så att man får tag i pengar till det genom sponsring eller av betalningen för arrangemang.

Vet av erfarenhet (tyvärr) att arrangörer gärna väntar att betala en slant för sjukvårdare (förstahjälpare) och att det krävs ett ordentligt olycksfall innan de inser vikten av detta.

Därför tror jag på en verksamhet som aktivt jobbar med detta och har kvalitetsäkrad, ideel personal att erbjuda för en liten slant.

Låter dock som förstahjälpen grupperna inom Röda Korset.
Finns även i Röda korsets verksamhetsplan för 2006-2008 att skapa nya grupper för att kunna erbjuda samtliga kommuner i landet stöd vid kriser, katastrofer och olyckor.

kanske är detta något av en paraplyorganisation?

Skriv svar