Ingen vidare PR

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Ingen vidare PR

Inlägg av Wernvik » 9/10 2005 1:23

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 51,00.html

Detta är ju rent ut sagt för jävligt anser jag. Ska inte vi inom akutsjukvården kunna vara flexibla? För att citera ett gammalt lumparbefäl "Hur svårt kan det vara?"

Om det stämmer som det står i artikeln tycker jag att det är en stor skam. Hur ska vi kunna upprätthålla samhällets förtroende för oss om sådant här sker?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/10 2005 7:57

Det är pinsamt för hela ambulans sverige om det är så här det gick till. Visserlige ska man inte tro allt som skrivs i tidningarna för det vet vi alla hur rätt dem har.
Men som sagt stämmer det så borde Kalmar ambulansen verkligen behöva gå till botten med detta!!!!!

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 9/10 2005 10:12

Visar också hur viktigt det är att fortsätta utbilda allmänheten på alla sätt i första hjälpen, LABC, och HLR. Om hjälparen varit kvar hos patienten och haft tillsyn för att kunna göra en behovsinsats hade det varit bra.

Istället för att springa iväg hade vederbörande då använt sin telefon och ringt via 112. Därifrån kunnat få hjälp och anvisningar för sitt agerande på platsen. Om det räckt till är osäkert, men hjälparen hade nog mått bättre idag.

Det skulle ju kunnat vara så att stationen varit tom pga utryckningar.

Detta är absolut ingen kritik mot en handlingskraftig hjälpare som verkligen mycket aktivt gjorde så gott han kunde! Kritik däremot mot den avvisande person på stationen som inte gav adekvat assistans.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/10 2005 11:51

lukas1 skrev: Det skulle ju kunnat vara så att stationen varit tom pga utryckningar.
Stationen var ju inte tom, någon öppnade ju dörren. Om det sedan bara var en "administrativ personal" så borde ju den ändå besitta större kunskaper i första hjälpen än en rörmokare.
Att bara avvisa personen och stänga dörren finns det ju knappast försvar för. Det är nog som wernvik påpekat en brist på flexibilitet.

Sedan måste jag ställa en fråga nu när det kastats ganska hårda ord. Ponera följande: Ni är på väg ut till en bröstsmärta. Framför er på vägen har det skett en olycka och ni kommer först till platsen. Blåser ni då förbi eller stannar ni?
Det är ju lite samma situation om vi förutsätter att bilarna på just den berörda stationen hade något annat för sig.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Tomt på empati, kunskap eller vilja?

Inlägg av lukas1 » 9/10 2005 14:58

Håller helt med att den som öppnar skulle gett assistans efter bästa förmåga!

Dock vet vi ju inte vilken kompetens den person besatt som öppnade ssk, städare, administratör mm. Det skulle ju också kunnat varit en personellt tom station. Om ännu fler än idag fick basala första hjälpenkunskaper via skolor, arbetsgivare, frivilligrörelser m fl skulle mycket varit vunnet. Något som de flesta seriösa kursledare "tjatar" om är att snarast efter de basala kontrollerna, kontakta 112.

Men om det var en ambulanspersonal som vägrade hjälpa till, inte lånade ut en telefon eller själv ringde 112 , är det djupt tragiskt.

Hoppas verkligen att huvudmannen för denna station ser över situationen!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 9/10 2005 17:38

Man kan ju tycka att dom åtminstonde kunde ha hjälpt honom att ringa 112 så do kunde få åka dit sedan...
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/10 2005 19:49

Kan väl sträcka mig så långt att personal från inhyrd städfirma nödvändigtvis inte måste kunna basal första hjälpen. Men är man anställd av landstinget så bör man ju få sådan utbildning.

Men åandra sidan så tycker jag det samma gäller alla vårdutbildningar också, och jag har snart läst 1,5 år och har ännu inte fått lära mig vad jag skall göra om jag kommer först till en trafikolycka eller om kassatanten på ica ramlar ihop bredvid mig. Så jag håller helt med lukas1.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Vidare i ämnet

Inlägg av lukas1 » 10/10 2005 9:48

Visar väl att värdet av allmän utbildning i första hjälpen är en viktig utmaning. Titta på ett sjukhus i Sverige, det finns många personalgrupper som inte har basal första hjälpen kunskap. Städare, vaktmästare, cafeteriapersonal, kassapersonal m fl, hur ofta övar läkarsekreterare på B-HLR. Och det är ändå dessa grupper som oftast möter patienter först eller på platser där vårdpersonal inte finns nära. T ex i kulvertar på väg till eller från någonstans.

Inom en hel del primärvårdorganisationer bör personalen kunna B-HLR, men det är inte tvingande. Den personal som kör sjukresor har inte så ofta den utbildningen osv.

Vid akutintaget på Akademiska sjukhuset möttes och bedömdes direktsökande patienter tidigare av en läkarsekreterare, men numera av en undersköterska i luckan. Det har varit köer ibland på upp till en halvtimme för att få en första bedömning. Frågan är väl om den bedömningen görs på rätt nivå. Tror att den bedömningen gjordes betydligt bättre och snabbare av de ambulanssjukvårdare som nu blir övertaliga eller behöver en lindrigare tjänst.

Anonymous

bra film!

Inlägg av Anonymous » 10/10 2005 12:37

han/hon/de kollade väl på en bra film och hoppades att sos skulle prioitera detta till en taxiresa....... Borde bli anstängd från sitt jobb. Har hänt hos oss några gånger att folk ringer på, då har vi åkt direkt.

Ambulans = serviceyrke

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 10/10 2005 16:07

Jag har bara så svårt att förstå vad som egentligen var problemet..?
Varför kunde dom bara inte GÅ dit och ta en titt, när det ändå låg hundra meter från stationen.?
Vad sa dom till gubben som hämtade hjälp? Slängde dom bara ut honom eller?

Herregud, det är ju faktisk skamligt att något sådant ska kunna hända! =/

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 10/10 2005 20:50

Det fanns personal på stationen, då en av ambulanserna som kom till platsen kom från just den stationen enligt artikeln.
Finns det ingen här på forumet från det berörda landstinget som vill säga nåt om saken?

Artikeln säger inte nåt om saken ska utredas vidare eller så. Vore intressant att få veta lite mer. Det kan ju inte vara tänkt att det ska vara så här det fungerar. Till och med min mest konservative kollega framstår som ett under av flexibilitet i jämförelse.

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/10 2005 21:03

Tobbe: Enligt artikeln så gick ju rörmokaren runt ett tag och letade hjälp i grannhusen så det kan ju ha tagit ett tag innan han kom tillbaka till sin kund och upptäckte hur dålig denne blivit. Därmed så kan ju en bil kommit tillbaka från en körning under tiden.
Det är ju en rimlig förklaring och jag tycker att i brist på sanningen får man väl försöka se en möjlig förklaring till det märkliga agerandet.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 11/10 2005 9:57

Lipton: Texten lämnar ju mycket lite åt fantasin. Jourhavande hade ju öppnat dörren, vem skulle det då vara om inte en ambulanspersonal?

Man saknar ju ändå någon sorts svar/försvar från den berörda parten.

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/10 2005 15:38

Tobbe: Om någon öppnar dörren på en ambulansstation så är det ju jourhavande i ögonen på en lekman. Kan ju lika gärna ha varit en städerska, administratör, chef eller tillfälligt ditringd elektriker som lagade kaffemaskinen i fikarummet.
Jag menar att vi kanske inte skall döma den berörda personalen för hårt innan vi hört dem försvara sig. Tänk dig själv om du är från IT-enheten och där för att fixa nått fel på datorerna. Då säger du nog också att personen skall ringa 112 om ingen av bilarna är inne. Det är ju det snabbaste sättet.

Jag gissar att det var något sådant och att rörmokaren då tyckte att det inte var så allvarligt att man skulle ringa det fredade nummret och därför sprang runt ett tag och letade efter en granne som kunde skjutsa in mannen till sjukhuset eller eventuellt vårdcentral eftersom han "bara" hade ont i ryggen.

Det har ju brustit lite i kommunikation någonstans, det är väl allt man kan säga säkert.
Är det så att dörren öppnades av en ambulanssköterska som helt enkelt inte orkade gå över gatan och titta till en presumtiv patient däremot så kanske den skall fråga sig varför den över huvudtaget har ett jobb. Kan det månne bero på presumtiva patienter? :oops:

Skriv svar