Nödintubering

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Jimmy Olsson

Nödintubering

Inlägg av Jimmy Olsson » 26/10 2005 21:15

Hur gör man om man måste nödintubera en patient, och om personalen på platts inte har utbildning/deligering för det?

Om vi säger att det vid en trafikolycka uppstår ett läge då en patient måste intuberas, och ambulansen har är där först om 20 minuter.
På platts platts finns bara den den närmaste stadens deltidsbrandkår (räddningstjänsten)

Om det är ett krisläge, får räddningstjänsten som är först på platts göra en intuberingsinsatts av något slag, fast dom egentligen inte får? Dom kan ju inte bara låta personen dö i fall det är ett krisläge - samtidigt som det är så lång tid kvar tills ambulans och narkosläkare anländer?

:?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 26/10 2005 22:53

Räddningstjänsten har varken utrustning eller kunskap för att intubera men de kan hålla fria luftvägar och ventilera patienten med mun till mask andning (pocketmask) tills ambulansen kommer.

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/10 2005 23:10

Det var väldigt PC av dig.
Men tänkt dig följande. Du hamnar ensam vid en person som du sett blivit eldhärjad i ansiktet och nu är djupt medvetslös. Bredvid dig ligger ett laryngoskop och en lämplig ET-tub. Vad gör du då?

Märkligt att det alltid skall vara skillnad på vad man får göra och vad man kan göra... :P

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 26/10 2005 23:28

Jag skulle nog försöka intubera men frågan är vad räddningstjänsten skulle göra :roll: Jag har trots allt intuberat ett antal patienter tidigare även om det håller på att vara ganska länge sedan sist...

Eirik

Inlägg av Eirik » 27/10 2005 0:33

Litt på siden: Er ET intubering gullstandard i Sverige, eller har man begynt å se litt på andre metoder for luftveishåndtering? Intuberer ambulansepersonell pasienter med feks hodeskader eller multitraume?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 27/10 2005 9:46

Eirik skrev:Litt på siden: Er ET intubering gullstandard i Sverige, eller har man begynt å se litt på andre metoder for luftveishåndtering? Intuberer ambulansepersonell pasienter med feks hodeskader eller multitraume?
Trakeal intubation är fortfarande det som rekommenderas i Skandinavien. I Sverige är det framförallt anestesisjuksköterskor som har anestesierfarenhet och generella direktiv, t.ex. på Ketalar och/eller propofol och Celocurin, som kan intubera prehospitalt när så krävs. Dock inte i alla landsting.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/10 2005 11:34

Om all utrustning bara råkar ligga där så kan man ju alltid hävda att det var en nödåtgärd fär att direkt rädda liv. Men så bara är det ju inte att intubera en patient om man aldrig har gjort det och inte har utbildning för det. Vore jag dom hade inte jag gett mig på det utan någon kunskap eller utbildning.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 27/10 2005 20:20

Wernvik skrev:Om all utrustning bara råkar ligga där så kan man ju alltid hävda att det var en nödåtgärd fär att direkt rädda liv. Men så bara är det ju inte att intubera en patient om man aldrig har gjort det och inte har utbildning för det. Vore jag dom hade inte jag gett mig på det utan någon kunskap eller utbildning.
Så om det var den lösningen som krävdes vid detta nödläge, skulle man bara låta patienten invänta ambulans, och försöka ta hand om pat på bästa sätt tills ambulansen anländer?
Är det så man gör? Det är väl inte helt ovanligt att det blir långa sträckor för en ambulans att färdas. Vist kan man använda helikopter vid långa sträckor, men det kan ju ändå ta upp mot 30+ min innan intuberingskunnig personal anländer. :?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/10 2005 21:16

Jimmy Olsson skrev: Så om det var den lösningen som krävdes vid detta nödläge, skulle man bara låta patienten invänta ambulans, och försöka ta hand om pat på bästa sätt tills ambulansen anländer?
Är det så man gör? Det är väl inte helt ovanligt att det blir långa sträckor för en ambulans att färdas. Vist kan man använda helikopter vid långa sträckor, men det kan ju ändå ta upp mot 30+ min innan intuberingskunnig personal anländer. :?
Jag vill se det fall som kräver omedelba intubation och där lekmän har möjlighet att genomföra detta. Varför skulle du inte kunna ventilera patienten med pocketmask?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 27/10 2005 22:12

Jag studerar fortfarande. Jobbar inte inom ambulansen ännu. Så jag är rätt frågvis i stället. = )
Ber om ursäkt för om någon fråga kan verka konstig, eftersom att jag inte känner till vissa saker som kanske är en bättre lösning. (Som t,ex i detta fall, pocketmasklösning.)

Jag har fortfarande mycket kvar att lära.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/10 2005 22:23

Jimmy Olsson skrev:Jag studerar fortfarande. Jobbar inte inom ambulansen ännu. Så jag är rätt frågvis i stället. = )
Ber om ursäkt för om någon fråga kan verka konstig, eftersom att jag inte känner till vissa saker som kanske är en bättre lösning. (Som t,ex i detta fall, pocketmasklösning.)

Jag har fortfarande mycket kvar att lära.
Finns inga dåliga frågor, bara dåliga svar.

Fråga på bara.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/10 2005 22:33

Wernvik: Patienten har ju inandats heta gaser och luftvägarna kommer ju svullna igen på honom! Stod ju tre meter höga eldkvastar i ljusblå färg från hela hans huvud... :shock:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/10 2005 22:40

Lipton skrev:Wernvik: Patienten har ju inandats heta gaser och luftvägarna kommer ju svullna igen på honom! Stod ju tre meter höga eldkvastar i ljusblå färg från hela hans huvud... :shock:
Leta upp en spade och börja gräva....


Gör en nödkonjotomi med en grov venflon i stället. Frågan är om inte det är lättare för en lekman än att intubera ovannämnda patient.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/10 2005 22:45

Visst jetinsufflation är ett alternativ. Men eftersom jag är allsmäktig gud i denna fallbeskrivning så finns forfarande endast en tub och ett laryngoskop liggande bredvid patienten. Om du är snäll kan jag bjussa på en spruta att kuffa med också... :P

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/10 2005 22:48

Lipton skrev:Visst jetinsufflation är ett alternativ. Men eftersom jag är allsmäktig gud i denna fallbeskrivning så finns forfarande endast en tub och ett laryngoskop liggande bredvid patienten. Om du är snäll kan jag bjussa på en spruta att kuffa med också... :P
In your dreams. Nedan nämnda deltidsbrandman hade stulit ett grovt venfoln av ambulanspersonalen vid senaste trafikolyckan.... :twisted:

Men allvarligt talat. Tror ni verkligen det vore lättare för den totalt okunnigr deltidsbrandmannen att intubera denna patient än att göra en nålkonjotomi.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar