Hastigheter vid prio 1

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Hastigheter vid prio 1

Inlägg av goozer » 4/4 2005 10:29

Finns det någon station ute i landet som via arbetsgivaren har en rekomenderad max hastighet vid prio 1?
:?:

AuF

Inlägg av AuF » 4/4 2005 11:27

Precis som vid vanlig körning så skall farten anpassas till väglag och sikt. Man kör så fort man kan utan att på något sätt ta några risker, man får tänka på att ofta skall man kunna vårda i hytten oxå. Inte alltid det lättaste i 140. 8)

Att det skulle finnas nån rekommenderad max hastighet har jag väldigt svårt att tänka mig, sunt förnuft gäller! :?: :roll:

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 5/4 2005 13:30

Vår arbetsgivare har planer på att införa en rekomenderad max hastighet vid prio 1 körningar vilket vi på "golvet" anser vara lite lustigt. Som sagt så är det patientens tillstånd, vårat omdömme o.s.v som spelar in så min undran var om någon station i landet har infört eller ens har haft frågan på tal om rekomenderad max hastighet vid prio 1.

//Tycker att idén är lite konstig :shock:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/4 2005 17:32

Kanske det skulle vara dax med färdskrivare? dels för arbetstiden och framförallt få buckt med den del som kör med adrenalin och testostoron, men ingen hjärna.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/4 2005 21:55

Se även inlägg under körning för ny personal:

viewtopic.php?t=51&postdays=0&postorder=asc&&start=0

Anonymous

så här gör jag ...

Inlägg av Anonymous » 27/5 2005 12:22

Visst man kan tolka lagtexten på precis hur många sätt som helst, har läst det mesta som skrivits här nu. Man har ju skrivit lagtext för att det skall kunna vara användbar på en mängd olika fall inte bara polis,ambulans och räddningstjänst. Så det är svårt att förstå precis hur man skall tillämpa den i ambulansärenderna.
Tycker det är dåligt med fingertopps känsla på forumet. Jobbar själv i Gbg och inte drar jag på sirenerna för att jag ligger på en prio 1 genom staden kl 0430 på en vardag. Kanske kör jag 20 km/tim för fort men jag ser bra framför mig och kommer det en korsning så sätter jag på blåljusen i god tid, blåljusen ja, de är ofta mycket bättre att använda än sirenen speciellt när det är mörkt ute. Ni i Norrland, kör ni alltid med sirener och blåljus i 10 mil på landsväg och inte en bil ute ? Själv tycker att det är ett stressmoment, samt att det är svårt att kommunicera med både kompisen och om man pratar i telefon. Sedan skall man tänka på medtrafikanterna, hur många gånger har man inte sett bilister som kastar sig undan för att de ser oss med blåljus. Jag brukar blinka lite försiktigt med helljusen på avstånd om de inte ser mig när jag kommer i hög hastighet.

Jag tolkar det som att det är alltid upp till chauffören att bestämma vad det är för larmanordningar som gäller. Skall väl påpeka att det från ledningen är väldigt noga med att vi alltid skall köra med blåljus och sirener när vi kör prio1.

Anonymous

Re: Hastigheter vid prio 1

Inlägg av Anonymous » 30/10 2005 22:43

goozer skrev:Finns det någon station ute i landet som via arbetsgivaren har en rekomenderad max hastighet vid prio 1?
:?:
Hej
I Luleå har vi under ett antal år diskuterat detta och bestämt att inga utryckningar bör gå fortare än 130-140 och absolut aldrig över 150 km/h. Och då ska det vara bra väglag/sikt. Detta är vedertaget på stationen och den som inte respekterar detta blir av med sitt förarbevis.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 31/10 2005 10:14

anders skrev:Borde man inte kunna strypa bilarna vid 150? Bara en tanke... :?:
Säkert möjligt rent tekniskt. Men varför. Tänk dig att klockan är 2:45 på onsdag morgon på sommaren. Du är på väg med en mycket svår brännskada till Universitetsjukhuset. Det är 16 mil motorväg dit. Det är god sikt och inga bilar. Då kan det vara ok att gasa på lite till.

Lär istället folket att köra med hjärnan.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 31/10 2005 13:26

Fordonen framförs av välutbildade personer med rutin av sina fordon och körvana, inte autopiloter. Då förutsätter jag att personalen själva har förmåga att fatta kloka beslut om lämplig fart i förhållande till fordon, väglag, egen förmåga och patientens behov. Kan tänka mig att även "kölistan" om kommande körningar påverkar.

Vad gäller maxfart kan det nog vara farligare att köra 60-70 i en tätort än 160-170 på en motorväg. Likaså att 80 km kan vara för fort på halt vägval i jämförelse med 150 km på en torr juniväg. Det är ju inte bara farten i sig som är risken.

Viktigt är också att ingen pressas mot sin vilja att köra över sin förmåga, och att beslutet om maxfart fattas i samråd mellan fordonets hela personalgrupp. Det ska inte vara en skräckupplevelse i skåpet heller!

peps

Inlägg av peps » 3/11 2005 13:28

En ambulansförare som krockade med en bil där två personer omkom åtalas för vårdslöshet och vållandet till annans död. Ambulansen hade en utryckning i mars i fjol och körde fort trots att det var mycket både vatten och hagel på vägen. På riksväg 46 norr om Ulricehamn fick ambulansen sladd och krockade med en mötande bil. Två personer i den bilen omkom.
Först lades åtalet ned då åklagaren Stefan Johansson inte ansåg sig kunna styrka brottsmisstankarna om vållande och vårdslöshet.

Utredningen togs emellertid upp igen sedan en sambo till en av de män som omkom överklagat beslutet. Grunden för åtalet nu, enligt den nye åklagaren Ove Svensson, är att föraren körde för fort med hänsyn till väglaget, vädret och trafiken. Dessutom visste föraren att ambulansen hade ett slitet däck, uppger Borås Tidnings nätupplaga.

Utredningen, som kompletterats med bland annat nya förhör med det vittne som var först på olycksplatsen, visar också att ena bakdäcket på ambulansen var så slitet att det inte uppfyllde kravet på vinterdäck i vinterväglag.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 08,00.html

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 3/11 2005 13:38

men dock.. hade den olyckan kunnat undvikas genom att strypa hastigheten till 150? Finns det dokumenterat någon olycka i hastigheter över 150km/h ? Tror inte problemet ligger i höga hastigheter utan i att man kör över sin förmåga, och de förutsättningar som råder tex väglag.

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/11 2005 13:38

Som privatperson är det alltså okey att köra onykter för att "rädda liv". Men som ambulanspersonal kan man alltså bli åtalad för att man, trots att ledningen inte anser sig ha råd att köpa nya vinterdäck, gör sitt jobb?
Det är ju mycket möjligt att personen ifråga körde fort bara för skojs skull och då borde den ju bli åtalad. Men det är ju med dagens ekonomiska klimat inom landstingen mycket möjligt att personalen än en gång blir straffad på grund av att de gjort sitt jobb efter bästa förmåga. Det är ju lättare att åtala en fysisk person än att åtala en arbetsgivare där det inte går att komma fram till vems fel det egentligen var att ett däck var slitet.

Visst kan man tycka att det var oansvarigt att trots det slitna däcket åka ut med den ambulansen den dagen. Men i mina ögon är det lika oansvarigt att sätta sig onykter bakom ratten för att rädda livet på någon (orkar inte leta reda på den artikeln). Skillnaden mellan fallen är ju att den onyktre killen inte råkade köra ihjäl någon. Båda bör ju ha handlat i intresset att rädda liv.
ÅSIKTER?

manne

Inlägg av manne » 3/11 2005 14:41

Lipton skrev:ÅSIKTER?
Att skylla på dåliga däck håller inte ,även om dom är blankslitna.

Skriv svar