Hastigheter vid prio 1

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/11 2005 17:37

manne: Anser du alltså att det är de två sjukvårdarna som under säkerhetskontrollen vid passets början upptäckt att däcken inte är godkända utan att gjort något åt det som är helt och hållet skyldiga till vad som hänt, trots att det utan tvekan är ledningens ansvar att rutiner finns för att fordonen alltid skall vara kördugliga?

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 3/11 2005 18:42

Vet man om att ett fordon har brister och trots det framför det i en hastighet det inte klarar av med dessa brister är man skyldig.

Skulle du själv fortsätta att köra med full fart även om båda strålkastarna slocknar på kvällen??? :roll:

Arbetsgivaren skall se till att tillhandahålla ett fordon som är kördugligt.
Men det är faktiskt inget lagbrott att inte göra det..... Tyvärr....

Tar man, som det tydligen handlade om i detta fall, ut en bil som man vet har dåliga däck MÅSTE man anpassa körningen efter detta!
Bara för att man slår på blåljusen förvandlas faktiskt inte bilen till någon "Batmobil". Den lyder under precis samma fysiska lagar som alla andra bilar. Dåliga däck = uruselt väggrepp!
Och att då inte anpassa hastigheten är ett lagbrott, utryckningsfordon eller ej!!!!!!!

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/11 2005 19:57

242tic: Självklart. Men faktum är ju att om det inte var du som körde fordonet ifråga så vet du inte hur fort det gick. Jag menar att de två sjukvårdarna gjort exakt samma sak som Martin (se artikeln). De tog ut bilen på morgonen som de visste hade brister som gjorde den olaglig att framföra i trafik (anledningen att den var oduglig kan ju diskuteras) med samma intentioner som Martin i artikeln. De ville rädda liv. Kanske inte lika konkret som Martin. Men faktum är ju att om de istället ställt av bilen så kanske området blivit tomt på ambulanser och då är ju en ambulans med dåliga däck bättre än ingen alls.

Den enda skillnaden mellan de två händelserna är att Martin hade turen att slippa köra ihjäl någon, i övrigt så har ju båda handlat lika rätt, eller fel beroende på hur man ser på saken (detta förutsätter ju dock det jag tycker man har rätt att förutsätta, nämligen att de kört normal prio-1-körning med hänsyn till både väglag och däck på bilen).

Jag tycker bara att det finns risk att föraren döms för något som egentligen är ledningens ansvar. Jag menar var är framförhållningen när en ambulans däck helt plötsligt är utslitet så att det inte är godkänt?
Tycker det är lite samma sak som när en avdelningssköterska på grund av överbelastning blandar ihop doser. Har för mig att vårdfacket skrev något om liknande fall och hur det ofta är SSKan som döms medan det egentligen beror på fel i arbetsplatsens rutiner, hittar inte artikeln tyvärr.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 4/11 2005 0:48

Kör man så fort att man får sladd har man nog kört för fort.....

Fått lära mig att det är EN hastighetsgräns inte ens utryckningsfordon ska överträda. Det är den relativa hastighetsgränsen!
Den grundas inte på någon skyltad hastighet utan är beroende på just väglag, väder och trafik!

Kör man över sina egna och/eller bilens begränsningar går det åt skogen, förr eller senare!
Även jag har gjort mina misstag i yngre dar och fått sladd på utryckning.... :oops: Dock tack och lov utan andra skador än (välbehövlig) punktering av uppblåst ego. :roll: Fort kör jag fortfarande men måste nog påstå att jag använder hjärncellerna lite mera numera....

Visst går en bil att köra även med bristfälliga däck. MEN INTE I SAMMA FART SOM NORMALT! Man MÅSTE anpassa hastigheten efter förutsättningarna.

Visst är dåliga däck en bra förklaring till varför det gick som det gjorde men det ursäktar på inget sätt förarens beteende!

Att lära sig skilja på förklaring och ursäkt är ett måste!
Finns många fall i en daglig tidning där folk försöker använda det som egentligen bara är en förklaring till en händelse som ursäkt för sina egna misstag. Exempel: Två helrör förklarar direkt varför en bilist körde käpprätt åt skogen på en raksträcka men ursäktar inte hans beteende. Han borde inte kört berusad.... Men själv anser han troligtvis att eftersom han var berusad var det inte hans fel att han körde av.
Känns logiken igen? :wink:

Återigen, arbetsgivaren HAR ett stort ansvar med att se till att bilen är körduglig. Men när det kommer till kritan är det föraren som har ansvaret för hur fordonet framförs vid en exakt tidpunkt!
Besk medicin men så är det!

Och Martin i artikeln höll sig nog på rätt sida av den relativa hastighetsbegränsningen eftersom han inte orsakade någon olycka på vägen?
Har för mig att jag läste mera om det där någonstans och att det där stod att han hade tagit det extra försiktigt på vägen eftersom han var väl medveten om att han var berusad.

Hoppas nån förstår mitt budskap???? :?

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/11 2005 10:23

242tic: Jag förstår precis och håller med dig om allt du säger. Bortsett från meningen där du hävdar att om man kör av vägen så har man kört för fort.
Eftersom ingen av oss var med (eller?) så kan ju ingen av oss veta hur fort det egentligen gick. Mitt resonemang grundar ju sig på att de kört med hjärncellerna, men av någon anledning ändå fått sladd. För allt vi vet kan de ju ha väjt för ett rådjur, eller hur?

Men som sagt jag håller med. Men jag vet också att vare sig mamma eller morfar kör för fort men båda har ju hamnat i diket. Hur förklara du det? :twisted:

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 4/11 2005 11:17

Lipton skrev:242tic: Jag förstår precis och håller med dig om allt du säger. Bortsett från meningen där du hävdar att om man kör av vägen så har man kört för fort.
Eftersom ingen av oss var med (eller?) så kan ju ingen av oss veta hur fort det egentligen gick. Mitt resonemang grundar ju sig på att de kört med hjärncellerna, men av någon anledning ändå fått sladd. För allt vi vet kan de ju ha väjt för ett rådjur, eller hur?
Man ska aldrig köra fortare än att man har kontroll på bilen och kan stanna i tid för oväntade hinder som barn, djur och allt annat som kan komma utfarande. Både du och jag vet att det i det närmaste är en omöjlighet men lika förbaskat är det vår skyldighet som bilförare. Och kör man utryckningsfordon har man än större skyldighet för vad som händer då man påkallar fri väg. Man måste hela tiden tänka på vad andra trafikanter kan tänkas göra när man kommer åkande....
Lipton skrev:Men som sagt jag håller med. Men jag vet också att vare sig mamma eller morfar kör för fort men båda har ju hamnat i diket. Hur förklara du det? :twisted:
Bländade av ett UFO? :lol:
Återigen kan "inte för fort enligt skyltarna" ändå vara för fort enligt den relativa hastigheten.
Jag var garanterat inte med då dom åkte av så det blir bara teorier....
Men håller man sig på rätt sida av den relativa hastighetsgränsen som är HELT individuell ska man i princip inte kunna åka av. För då håller man en hastighet som gör att man har absolut kontroll i förhållande till isfläckar och sånt, man kör inte fortare än att man kan stanna för alla hinder med god marginal......

Men nu är ju en gång för alla teori och verklighet inte alltid samma sak....
Ibland går det åt skogen oavsett hur rätt man gör.
Men tyvärr finns det många som inte försöker tillräckligt........
Och att medvetet pressa en bil med dåliga däck hårt i dåligt väglag (oavsett syfte) kan nog tyvärr aldrig bli annat än dumdristigt. Frågan är inte OM det händer något utan snarare NÄR det händer.
Ingen av oss vet tillräckligt om den aktuella händelsen för att kunna ge ett exakt svar men med tanke på hur mycket jag vet om vissa kollegors framfart kan man lätt räkna ut med statistikens hjälp att förhållandet mellan mycket duktiga och inte riktigt lika duktiga förare nog torde vara ungefär lika på de flesta arbetsplatser!

Kan man genom diskussion få åtminstone någon att börja ifrågasätta sitt eget beteende är mycket vunnet! :wink:

manne

Inlägg av manne » 4/11 2005 15:17

Att skylla på dåliga däck kan man glömma hur illa dom än ser ut.

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/11 2005 1:54

242tic: Håller med dig helt och hållet. Som du säger så vet vi ju inte något och i teorin är det helt omöjligt att köra av vägen om man gör allt rätt och ibland går teori och praktik inte hand i hand. I vilket fall som helst så tycker jag att vi inte skall kritisera personalen ifråga allt för mycket då vi inte var med och de säkert mår dåligt nog utan vår kritik.
Dessutom brukar det väl vara så att när man är tillräckligt självgod och pratar om hur bra man kör så kör man rakt på något... :wink:
242tic skrev:Bländade av ett UFO? :lol:
I morsans fall kanske hon t.o.m. blev bortrövad. Skulle förklara mycket... :mrgreen:

Kalbl

Re: Hastigheter vid prio 1

Inlägg av Kalbl » 13/11 2005 18:30

Nilsson skrev:
goozer skrev:Finns det någon station ute i landet som via arbetsgivaren har en rekomenderad max hastighet vid prio 1?
:?:
Hej
I Luleå har vi under ett antal år diskuterat detta och bestämt att inga utryckningar bör gå fortare än 130-140 och absolut aldrig över 150 km/h. Och då ska det vara bra väglag/sikt. Detta är vedertaget på stationen och den som inte respekterar detta blir av med sitt förarbevis.
Hej Nilsson!

Det är ändå två saker jag förundrar i ditt inlägg även om det var länge sedan. Jag måste erkänna att jag har kört över 170 kM/h på E6:an ner till Göteborg (Sahlgrenska) när det gällde livet på en ung människa, naturligtvis bara bitvis då jag haft innerfälltet fritt och synbar blick flera kilometer. Därför tror jag inte man kan förutsäga alla situationer man kan råka ut för som ambulanspersonal. Det finns heller ingen lag som stöder dina tankar. Jag har kämpat flera år för att få myndigheterna att förstå att det behövs en gemensam standard för hela Sverige där utbildning och krav ska vara samma vart man än bor eller kommer ifrån. Förarbevis som du skriver om, finns inte nationellt som lagkrav (än!) Det är i nuläget en "papperslapp" som ingen trafikpolis kan dra in eller riva, bara begrunda och se glad ut.

Hälsningar!

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

fyllechaffis

Inlägg av johnjohn » 15/4 2006 16:51

Man ska aldrig köra på fyllan ALDRIG!!

Skriv svar