Ett databaserat feedbacksystem

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

dyrham

Ett databaserat feedbacksystem

Inlägg av dyrham » 14/11 2005 21:02

Hej alla glada.
Undertecknad har en längre tid funderat på hur kvalitetssäkringen ser ut i AmbulansSverige. Finns det någon där ute som har sett ett feedbacksystem där man enkelt via nätverk kan gå in och läsa hur det gick för patienten? Jag tror det finns en stor utbildningspotential i detta plus en möjlighet för verksamheten att bygga en yrkespraxis.

Ha det, Dyrham.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 14/11 2005 23:34

Det vore kanske en bra ide, och jag tror man kan lära sig mycket på det, men det blir lite svårt att kringgå sekretessen.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 15/11 2005 10:59

Vet att det på vissa ställen finns någon ansvarig som man går till med sina frågeställningar om hur det gick för ens patienter. Denne ansvarige får sedan gå in i Journalen och titta och meddela hur det gick.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/11 2005 16:41

Wernvik skrev:Vet att det på vissa ställen finns någon ansvarig som man går till med sina frågeställningar om hur det gick för ens patienter. Denne ansvarige får sedan gå in i Journalen och titta och meddela hur det gick.
Tror att man häromkring klickar i när man skriver in ambulinkjournalen att man önskar uppföljning på pat. och då får man epikrisen skickad till sig. Vet dock inte hur det fungerar rent praktiskt. :)

I övrigt så borde det ju gå att ordna något automatiskt system så länge hela vårdkedjan använder datajournaler, men så är ju inte de flesta fall idag.

dyrham

Inlägg av dyrham » 15/11 2005 22:45

Sekretessen är så klart krånglig och byråkratisk, varför inte avpersonifiera journalen och få ett specifikt nummer för "din" pat. Logga sedan in med det numret och läs om resultatet för pat.
Vi har i Uddevalla länge haft möjlighet till uppföljning men efter hand tröttnar man, ingen feedback alls på ikryssade rutor. Tråkigt men sant. Jag anser att det rent generellt är för dåligt med feedback på vår verksamhet. Feedback är viktigt för motivationen.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/11 2005 10:45

Det låter ju som om det är ett icke fungerande system i så fall. Det är u aldrig bra.

Feedback anser jag är viktigt både för motivationen och även rent kunskapsmässigt. Det är ju det ända sättet och veta om man har gjort ett optimalt omhändertagande.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/11 2005 16:57

Wernvik: Man kan råka springa på patienten på stan några veckor senare också... :P

Eirik

Inlägg av Eirik » 20/11 2005 3:20

Enkelte steder hos oss legger vi bare kopi av den aktuelle journalen i en spesiell postkasse, så sjekker medisinsk ansvarlig lege opp i saken for oss.

dyrham

Inlägg av dyrham » 20/11 2005 12:19

Eirik skrev:Enkelte steder hos oss legger vi bare kopi av den aktuelle journalen i en spesiell postkasse, så sjekker medisinsk ansvarlig lege opp i saken for oss.
Trevligt med ett norskt svar, tack för det.
Sker det någon uppföljning på ev nya kunskaper?
Har ledningen någon strategi kring detta?

Eirik

Inlägg av Eirik » 20/11 2005 18:48

dyrham skrev:
Eirik skrev:Enkelte steder hos oss legger vi bare kopi av den aktuelle journalen i en spesiell postkasse, så sjekker medisinsk ansvarlig lege opp i saken for oss.
Trevligt med ett norskt svar, tack för det.
Sker det någon uppföljning på ev nya kunskaper?
Har ledningen någon strategi kring detta?
Typisk på steder der dette systemet fungerer er det gjennomgang ved medisinsk systemansvarlig lege én gang i måneden, der spesielle oppdrag eller hendelser blir diskutert, nye ting innen akuttmedisin blir omtalt og man utveksler erfaringer og er med i prosessen rundt feks nye prosedyrer.

dyrham

Inlägg av dyrham » 22/11 2005 22:41

Återigen ett tack till vårt grannland. Intressant med denna lösning, jag har aldrig tidigare hört om ett sådant system, positivt. Finns det någon i Sverige som jobbar som de gör i Norge?

Eirik

Inlägg av Eirik » 29/11 2005 1:20

Selvfølgelig er det jo slik at man må ha en medisinsk systemansvarlig som er langt fremme i utviklingen og har tillit til personalet slik at feks system med personlige delegeringer fungerer optimalt.

Skriv svar