bara leg.läkare och leg.narkos i ambulans

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 13/6 2004 22:19

Man kan absolut klara sig med rubens och återkommande luftvägsövningar. Har själv arbetat många år i ambulans och det ska sägas utan att låta kaxig att det var om inte en aha upplevelse men ett annan synsätt på vad fri luftväg var för någonting i arbetet som narkossköterska jämnfört med ambulansjobbet. Ett problem är just att det är mycket övning och lite praktisk erfarenhet av luftväg i ambulans.Det finns också ett till problem som jag har påtalat tidigare, att inom ambulanssjuksköterskan kompetensområde måste patienten vara kliniskt sätt död för att få hjälp med andningen via trakealtuben. Och inom gråzonen mellan spontan andning och klinisktdöd är spannet stort. Om tex en patient har spontanandning men inadekvata titalvolymer och andningen behöver stöttas. Så vet alla att i en skakig ambulans där man ska maskventilera en patient är det svårt att få ner luft samt att man dessutom blåser upp ventrikel med risk för aspiration och ytterligare försämrad syresättning.

tdiswe

Utbildning i Ambulanssjukvården.

Inlägg av tdiswe » 14/6 2004 15:47

:arrow: Hej tycks vara mycket känslor med i spelet här,
Den bästa kombination borde väl vara
Anestesiläkare och IVA/Anestesisjuksköterska med rotationstjänstgöring på klinik. Speciellt med tanke på nedläggningar av sjukhus som sker på många mindre orter och det med kraftigt förlängda transporttider som följd.
Om det är nödvändigt med spets kompetens eller ej ?
behandling med gaspedal eller vård det är ju inte bara maxhastighet som gäller utan ochså korrekt och snabbt omhändertagande och behandling under transport, till behandlade klinik därav diagnostering av pat vilket endast tillåts göras av läkare.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/7 2004 23:49

Olycksfall med barn och traumafall skulle förmodligen ha en bättre chans med en kompetent narkosläkare i ambulansbesättningen. Hur många barn intuberar, ventilerar, sätter du nål på varje månad ?
Vet inte hur många det blev per månad men på små orter där det inte var så vanligt med "akutfall" (och där även jag jobbade ibland) så var det både en och annan gång som ambulansen blev kallad till akuten för att de hade en patient som de inte fick intuberad, satt nål på. En anestesiläkare sade en gång (när vi diskuterade akutvård över en kopp kaffe) "Om läkarna på mitt sjukhus skulle lära sig ventilera före de tror att de kan intubera så..." Men tyvärr hade han rätt. Häråt var det vanligt att vårdaren, usk,ssk,anest.ssk, eller vad som helst, behärskade olika tekniska utföranden, speciellt akuta sådana, än genomsnittsläkaren. Det trevliga var att läkarna litade så mycket på oss att de lät oss göra saker och ting.

Så ännu till citatet. Vem skall betala en kompetent narkosläkare i ambulansen? Hur länge är han/hon kompetent om 90% (taget ur luften) av allt han/hon inte gäller intubering och nålsättning med barn som patienter? Och nu säger ni väl att det kan vara rotation med vissa veckor på op. Det blev genast lite dyrare, vem betalar? :twisted:

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/7 2004 16:39

Tomas skrev:Vilken grundkompetens en person har måste vara i första hand vilken utbildning denne har. Man måste förutsätta att om man har blivit godkänd i sin utbildning så uppfyller personen en viss kompetens. Det finns säkert många duktiga snickare som skulle bli utmärkta ortopeder.
Jag har hittills inte gått en utblidning som lärt mig det som de som gick den för runt tio år sedan kan. Och det handlar inte det minsta om erfarenhet.
Jag är ju ännu fortfarande USKa men börjar plugga vidare i höst och är övertygad om att jag kommer tycka samma sak om tre år.
För jag vet att omvårdnadsutbildningen på gymnasiet handlade ju inte det minsta om sjukvård. På nått sätt verkar det som att folk tror att man blir intresserad av äldreomsorg bara för att man tvingas plugga det.
Alltså, när jag sedan blev färdig USKa så har ju titeln inte något med min kompetens att göra. Jag kan det jag kan för att jag var intresserad av akutsjukvård. Och jag vet vad jag fick lära mig så därför blir jag ju lite rädd när jag hittar gamla klasskompisar här på sjukhuset.
Jag undrar om det samma kan gälla läkarutbildningen, för i så fall så kanske en snickar ofta kan vara bättre...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 23/7 2004 10:08

Nu tar du väl i kära vän?

Du menar på fullaste allvar att utbildning inte ger kompetens?
Jag skulle vilja se den anestesissk som före sin VUB lyckades söva och hålla sin patient vaken i runt en timme.. Kunde han/hon intubera innan dess?
Jag vill se den läkare som kunde sy eller sätta en cvk på gymnasiet..

Självklart får man kompetens av utbildnin även om man aldrig blir fullärd. Det är som när man tar körkort, när man har kortet kan man grunderna men erfarenheten har man nite fören sefter flera tusen mil..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/7 2004 11:04

Jösses vad titlar det finns. Trodde inte ambulansen tillhörde försvaret..hehe

Denna diskussion tycker jag tillhör utbildning kontra befogenhet. Kom ihåg att en en ssk med vub oavsett vilken, oftast har läst 40p. 20 p av dem är samma. 10p praktik, 5p är uppsats, i vilken ämnet oftast är väldigt begränsat. 5p skiljer sig som spec....5 poäng. Kan vara mycket eller väldigt lite...beror på betraktaren. Vad jag menar är att djupare intern praktisk och teoretisk utbildning skulle kunna ge mer spetskompetens för oss inom ambulansen som oftast har god kompetens oavsett utbildning.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 24/7 2004 23:08

Maxx alarma, det är frågan vad man vill ha för kompetens, visst det är dyrare med narkosläkare men de är mer kompetenta. Ett billigare alternativ är väl som de flesta använder sig av Narkossjuksköterskor med en viss erfarenhet, fungerar förmodligen lika bra. Detta måste bli en bedömning var man vill lägga pengarna.

Lipton du måste ha suttit för mycket runt fika bordet på ambulansstationen och lyssnat på "de gamla rävarna". Självklart så blir man mer kompetent ju mer utbildning man har kombinerat med erfarenhet. Du är i början av din karriär, jag tror du också kommer att ändra uppfattning i många frågor, jag gjorde det i alla fall.

Mattias, jag hänger inte med i din poängräkning men det är av mindre betydelse. Jag håller med om att det är bra med intern utbildning men man kan inte helt tillförlita sig på den. En utbildning som man får en examen av kräver att man har klarat en miniminivå som givit godkänt resultat. På en intern utbilning krävs inget resultat. Sen blir man ingen mästare på att vare sig administrera läkemedel eller hantera luftväg genom att höra en Narkosläkare föreläsa och gå en förmiddag på operation och intubera och ventilera. ( det blev många och)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/7 2004 12:42

Tomas poäng räkningen är ju för vub:en, men ok det kan skilja sig med praktik osv.(bagatell).

Tycker dock att vi prehosp syrror få stå på oss lite. Vub:arna är ju väldigt lika, det var så jag menade. Sedan håller jag ju självklart med om att stor erfarnehet av anestesi ger bättre förutsättningar för fria luftvägar.

Kombinationstjänster? Hur vanligt är det och hur har ni det i era landsting? Återigen: det man gör ofta, blir man bra på (gäller tyvärr inte mitt golf spel)
Ha det/

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/7 2004 10:03

Niklas Karlsson skrev:Jag vill se den läkare som kunde sy eller sätta en cvk på gymnasiet..
Jag kommer ju visserligen troligtvis aldrig att läsa till läkare, men vad är det som är svårt med att sy?

Jag menar ju inte att man blir inkopetent av utbildningen. Jag menar bara att man kunde lärt sig så * mycket mer om det inte varit så att lärarna håller sig till minsta möjliga enligt kursplanen.
Tomas skrev:Lipton du måste ha suttit för mycket runt fika bordet på ambulansstationen och lyssnat på "de gamla rävarna".
Det har inte det minsta med saken att göra. Jag tycker som jag gör eftersom jag samlade på mig ett års studieskulder för att läsa omvårdnadsprogrammet vilket gjorde att jag nu fått jobb som USKa. Jag känner dock att utbildningen endast till någon procent var relevant. Exempelvis så kunde man ju fått lära sig lite EKG-tolkning, assistera vid suturering eller gipsteknik.
Utbildningen skulle ju på så vis varit mycket mer relevant. Detsamma gäller väl mer kompetenta grupper så som sjuksköterskor. Jag menar en färdig syrra har ju inget i ambulans att göra. Utbildningen handlar ju inte om det, den går ju ut på att fösa den stora massan mot äldreomsorgen och att förbereda de som verkligen vill jobba med sjukvård att klara sig fram på en avdelning utan att ha ihjäl någon. Jag menar jag har sett vubbade syrror stå och titta som frågetecken på en B98 och inte haft den blekaste hur den används. Jag tycker ju att det är en stor del av ambulansyrket.
Detsamma gäller ju läkare, de utbildas ju inte heller till att fungera i ambulans. Hela diskussionen är ju jätteknasig. En läkare är ju inte kompetent att arbeta i ambulans bara för att den pluggat i fem år. Tar man ut en läkare på skadeplats så kanske den klarar sig hjälpligt. Har dock träffat på de som anser att när man kallat ut läkare så skall den få en brandman som leder den runt och sköter allting utom vården. Är det såna som vi diskuterar om de skall ta över i ambulansen.
Alltså varför diskuterar vi om läkare skall ta över uppgiften från syrrorna som tog över den från oftast fullt kompetenta amb.sjv. när antagligen ingen på allvar tror på att vi har tillgång till läkare som vill sätta sig i ambulansen.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 27/7 2004 21:31

Sjuksköterskeutbildning är en grundutbildning vill man speciallisera sig får man gå vidareutbildning. En nyutbildad sjuksköterska är lika olämplig vare sig denne börjar som ny på en medicin mottagning eller ambulans men med bra inskollning så klarar sig de flesta bra.

En läkare som gått fem år dvs läst teori ( 11 terminer) gör givetvis ingen större nytta på skadeplats. Det måste förstås vara en erfaren sådan helst då Narkosläkare.

Givetvis så kommer inte läkarna att ta över ambulansen men vi måste lägga bort prestigen och inte tro att det vi gör idag är det bästa vi kan erbjuda patientera, alla yrkeskategorier behövs för att skapa en god vård även prehospitalt, Ambulanssjukvården måste få forsätta att utvecklas. För visst måste du hålla med om att en erfaren Narkosläkare har större kunskap och mer behandlingsmöjligheter än en ambulanssjukvårdare.

micke SSK

Re: Ang bara leg.läkare och leg.narkos i ambulans

Inlägg av micke SSK » 28/7 2004 21:58

Svensson skrev:Nu måste ni ta er en funderare.Skulle ni vilja bli omhädertagna av en undersköterska eller sjuksköterska på akutmottagningen om ni själva fick en livshotande skada???NEJ man vill att en läkare skall behandla.De enda som skall arbeta med akutsjukvård i ambulans bör vara läkare eller narkos eller intensivsköterska.jag träffar dagligen undersköterskor och sjuksköterskor som omöjligt kan klarat ett enkelt akutfall,om det nu finns några enkla fall.Inse era brister och teoretiska svagheter.
Jag är till att börja med nyfiken på vart du jobbar där du dagligen möter undersköterskor och sjuksköterskor med denna brist på kompetens, låter ju ganska skrämmande...Jag förutsätter att du inte syftar på ambulansverksamheten, jag kan med ärlighet säga att de allra flesta av MINA kollegor gör ett fantastiskt jobb, självklart kliar man sig i huvudet efteråt ibland och tänker på vad man kunde gjort bättre, men det anser jag är till fördel för ens kompetensutveckling.
Träffar ofta läkare i jobbet, bla på Vårdcentraler, där jag skräms av bristen på kunskap och ett gott bemötande. Jag är vidare av den uppfattningen att man som sjukvårdpersonal arbetar i team, och ingen kedja är ju starkare än dess svagaste länk!
Du verkar faktiskt inte särskilt insatt i vår verksamhet, eller de som arbetar på akutmottagning.. Vi möter nästan dagligen akutfall, och tillsammans gör vi vårt yttersta för att bibehålla en god kvalitet och patientsäkerhet!!

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

men ge upp...

Inlägg av rayden » 4/11 2004 23:08

måste bara få framföra mina åsikter i ämnet.. Ja blir minst sakt illa berörd av all smutskastning mellan de olika titlarna, det handlar om vilken utbildning man har i grunden, inte vilken kompetens man besitter. Jag hävdar att utbildningen man skaffar i skolbänken endast utgör en liten liten del i det totala kunnandet,grunden. den viktigaste och mesta delen måste man skaffa själv genom erfarenheter och intresse. Därmed har jag inte sakt att jag tycker att utbildning är onödig, det handlar om vilka grunder man har att stå på när man börjar samla erfarenheter. Men dock det jag vill säga med detta är att man inte ska stirra sig blind på vilken utbildning man har, utan vilka erfarenheter och vilket intresse man har, för kunskap handlar till stor del av intresse.

Mina erfarenheter från yrket är att många gånger så jobbar jag hellre tillsammans med en erfaren ambsjukv. än en mindre erfaren ssk/anessk. har varit med om anessk som tror sig kunna allt, osv.. TOTALT LIVSFARLIGT.. det handlar om personen och de personliga egenskaperna inte titel.

lite allmänt svammel från mig / Rayden (snart ssk)

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 5/11 2004 6:03

Har vi hört det förut...?

Formell utbildning är det som gäller. Erfarenhet är naturligtvis ett plus.
Senast redigerad av 1 prehospital, redigerad totalt 22 gånger.

Anonymous

teknik.........

Inlägg av Anonymous » 21/11 2004 11:20

Alla pratar om tekniskutrusning hit och dit. Tyvärr kan jag se att alla gamla ambulanssjukvårdare på min station som har jobbat i 20-30 år har problem att till och med skriva en datajournal, hur skall dessa kunna sköta en ventilator eller någont annat??? Ändå är det ofta inlägg om att ambsjukvårdaren skall sköta det tekniska........teknik och sjukvård= sant!! Jag tror att den nya KY till ambsjuskvårdare blir en flopp, det blir ju tom sämre än idag då man förr var tvungen att vara usk och sedan läsa ambsjukv. De få poängen man kan tillgodoräkna sig kan man både ha och vara utan. Man måste ju ändå har högskolekompetens för att läsa vidare. Vem tror att man kommer att gå bakåt i kompetenskravet efter att man i många län kräver ssk med VUB. Amb/prehosp vub för ssk är något som blir större och större. Är den utbildningen perfekt? nej absolut inte men den blir bättre och bättre. Håller med en tidigare insändare som menade att blir man själv sjuk så vill man ha två med hög kompetens och inte en. Det ökar patientsäkerheten vilket gör att ambläkarna vågar ge mer ansvar till ambulanspersonalen, vilken läkare vågar på en avdelning sätta livsfarliga läkemedel i händerna på undersköterskor, för att på eget bevåg behandla svårt sjuka???

Så ni som går i tankar på ambulansyrket, slösa inte med studelån på en utbildning som inte ger dig något speciellt, läs ssk och du kan jobba med massor av saker och dessutom läsa vub för att få en speciell inriktning.

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 24/11 2004 23:17

Hej!

Eftersom debatten gled ifrån det ursprungliga ämnet så har jag flyttat över till en ny tråd där Yrkeshögskoleutbildning diskuteras:

viewtopic.php?t=243

Skriv svar