Uttryckning med privatbil

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Coltimoor

Uttryckning med privatbil

Inlägg av Coltimoor » 25/1 2006 22:40

Jag arbetar inom ambulanssjukvården i Västerbotten. Vid larm är anspänningstiden 5 minuter och då kör man till ambulansen med sin egen personbil, och har mig veteligen rätt att bryta mot t.ex. hastighetsbegränsningarna. Det är ju en stor riskfaktor att med privatbilen skyndsamt köra till ambulansen genom samhället utan blåljus.

Är det någon som vet vilka regler som gäller för vilka fordon som får utrustas med blåljus och eventuellt siren? Vår önskan är att ha blåljus med magnetfäste.

Per

Eirik

Inlägg av Eirik » 25/1 2006 22:58

Har dere rett til å bryte trafikkreglene med personbil, uten særskilt varslingsanlegg? Høres utrolig trafikkfarlig ut...

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 25/1 2006 23:13

Ursäkta, men jag är lite seg i huvudet...Varför ska man köra för fort till stationen?

För det är väl så att alla som har beredskap bor inom 5 min från stationen för att man inte ska behöva bryta mot trafikregler när man får larm under beredskapen.

Och hinner man då inte på 5 minuter, då är det ju fel någonstans.
Eller har jag fel?

Coltimoor

Inlägg av Coltimoor » 25/1 2006 23:28

Helt klart är det rimligt som du säger Tobbe, men får man larm om en brådskande prio 1:a vill man ju komma fram så fort som möjligt och således köra fortare än 50. Dessutom kan det ju uppstå situationer som förslöar, såsom trafikstockning, dåligt väglag osv... och hur ska folk då förstå att man har bråttom?

Per

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 25/1 2006 23:53

Per!

Det är inte vad du vill som avgör det utan lagen. Att du sedan inte skulle bli stoppad av polisen eftersom de vet vem du är, är en helt annan fråga. Hastighetsbestämmelserna måste följas. Att sjukvårdshuvudmannen valt att ha 5 minuters anspänningstid beror troligtvis på två saker.
1. Inga anbud där snabbare insatstid varit en konkurensfördel har kommit in under anbudsförfarandet.
2. Kostnaderna har blivit för dyra då det gäller att korta insatstiderna.

Det betyder att huvudmannen valt 5 minuters insatstid och inte 2.5 minut. Falck försökte slå sig in i Västerbotten för ett antal år sedan. De ville ha 60 sekunders insatstid till ganska exakt dubbla kostnaden mot vad en privat enbilsstation med 5 minuters insatstid kostar.

För att få använda blåljus med magnet så måste fordonet vara registrerat som utryckningsfordon. Du måste också vara polis under polisutryckning(+ ev Tull?).

Lobba hellre för att få högre jourersättning, jourrum på stationen och 60 sekunders anspänningstid som Robertsfors, Vännäs, Nordmaling.

Novisen//

Larmoperatör

Deltidsbrandmän

Inlägg av Larmoperatör » 26/1 2006 13:33

Denna frågan har varit uppe till diskussion många gånger bland deltidsbrandmän, inte minst i Räddningsverkets tidning Sirenen. Det har varit många bud i ämnet, någon säger att utryckningen räknas från det att larmet går vilket då skulle göra att man lagligt kan överskrida hastighetsgränserna vid behov. Det finns ju andra yrkeskategorier som får "köra för fort" utan att de har registrerade utryckningsfordon tex. veterinärer och distriktssköterskor så nog verkar det märkligt om inte ambulanspersonal eller brandmän också skulle få göra det? Det bästa vore ju om dessa yrkeskategorier skrev in i lagtexten. Det förefaller dock som att rättsläget är något oklart.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/1 2006 14:40

...barnmorskor hör till listan också

manne

Re: Uttryckning med privatbil

Inlägg av manne » 26/1 2006 14:43

Coltimoor skrev:Jag arbetar inom ambulanssjukvården i Västerbotten. Vid larm är anspänningstiden 5 minuter och då kör man till ambulansen med sin egen personbil, och har mig veteligen rätt att bryta mot t.ex. hastighetsbegränsningarna. Det är ju en stor riskfaktor att med privatbilen skyndsamt köra till ambulansen genom samhället utan blåljus.

Är det någon som vet vilka regler som gäller för vilka fordon som får utrustas med blåljus och eventuellt siren? Vår önskan är att ha blåljus med magnetfäste.

Per
Reglerna gäller som för vanlig privatperson, alltså får du inte bryta mot hastighet/trafikregler etc.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 26/1 2006 15:32

lyckligtvis så finns de regler som säger att man får köra över hastighetsbegränsningen. Regeln heter brådskande yrkesutövning. dock har vi en på jobbet som fått böter för att han inte var ssk. Ambulanssjukvårdare finns inte med i regeln, däremot ssk och räddningstjänst.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 26/1 2006 16:12

Trafikförordning, 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.,

6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 26/1 2006 19:10

Det finns mig veterligen inget prövat rättsfall i detta ärendet men deltidsbrandmän får inte bryta mot trafikbestämmelserna vid inryck till station vid larm. Skulle tro att det även gäller ambulanspersonalen. Det handlar helt enkelt om hur man tolkar lagtexten. I och med att inte saken har prövats vet vi inte hur det ska tolkas.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/1 2006 20:26

frågan är väl om det är yrkesutövning på vägen till jobbet?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 26/1 2006 20:33

Kanske på tiden att någon skickar i väg ett brev till de högre makterna för att få ett svar?...

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/1 2006 21:02

Niklas Karlsson skrev:frågan är väl om det är yrkesutövning på vägen till jobbet?
Får deltidarna betalt från att larmet gått eller från att de lämnar station?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/1 2006 22:09

Ingen aning. Får väl fråga nån brandman när jag kommer till jobbet. Men jag tror inte det är intressent egentligen i själva sakfrågan.

Ämnet är helt klart värt att ta upp med "de som vet"..

Skriv svar