Bokrecensioner

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Bokrecensioner

Inlägg av Wernvik » 11/2 2006 14:51

I denna tråd så recenserar vi böcker med anknytning till prehospital sjukvård.

Alla är välkomna!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 12/2 2006 12:43

Då börjar jag då :D

Titel: Ambulanssjukvård (neongrön bok)
Författare: Leif Isaksson och Åsa Ljungquist
Bokförlag: Liber
ISBN: 91-47-04867-0

Boken består av tre delar: Den första är en allmän del som bl.a. behandlar bemötande och kommunikation, delegeringsförfarande, samverkan i räddningsarbetet och ergonomi.
Bokens andra del består av 15 kapitel som beskriver omvårdnadssituationer vid olika tillstånd.
Den avslutande delen tar upp körkunskaper samt kommunikations - och navigationsutrustning.

Jag tycker boken är kanonbra, den täcker det mesta ( i mina ögon i alla fall)
Lätt att slå upp i om man söker efter något specifikt men tycker även att den är lättförstålig.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 12/2 2006 12:57

Titel: Akutsjukvård på skadeplats
Författare: Curt L Malmsten
Bokförlag: Nordiska Räddningsförlaget
ISBN: 91-88388-07-7

Bokens 14 kapitel innehåller följande:
Samverkande organ vid större räddningsinsats
Direkt livräddande åtgärder
Thoraxskador
Arm - och benskador
Sårskador och skottskador
Skall - och ryggskador
Bukskador
Bränn, - kyl och frätskador
Övriga skador
Skador vid joniserande strålning
Lyft - och bärteknik
Psykiska reaktioner
Några akuta sjukdomar och tillstånd av betydelse för sjukvårdsarbete inom skadeområde
och sist men inte minst en ordlista

Tycker att även denna bok täcker alla områden man kan tänkas hamna på vid prehospital vård. Lätt att slå upp i om man söker nått specifikt men även väldigt lätt att läsa kapitel till kapitel

AuF

Inlägg av AuF » 12/2 2006 14:58

Hej Linda.

På vilken nivå ligger Akutsjukvård på skadeplats ? Är den mer av en introducerande del, eller innehåller den även lite mer ingående info. ?

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/2 2006 15:53

AuF skrev:Hej Linda.

På vilken nivå ligger Akutsjukvård på skadeplats ? Är den mer av en introducerande del, eller innehåller den även lite mer ingående info. ?
Hoppas ingen har något emot att jag svarar.
Boken håller en lämplig nivå för alla som vanligtvis inte finns i det medicinska arbetet på skadeplats. Som jag minns den så är den dels som en introduktion till en hel massa möjliga behandlingsalternativ som kommer kännas väldigt basala för någon som har några års erfarenhet av praktisk ambulanssjukvård. Dels är den en informationsbeskrivning av de olika organisationernas uppgifter och ansvar och hur en skadeplats organiseras.

Det som jag gillar med den är dock att den är lättläst och förklarar allting på ett bra och överskådligt sätt med många välgjorda illustrationer och fotografier. Därmed kan man använda den som en ypperlig uppslagsbok då man funderar över olika behandlingars exakta utförande.

Något som jag inte riktigt tycker att den tidigare nämnda boken Ambulanssjukvård är faktiskt (överskådlig alltså).

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 12/2 2006 19:52

Lipton skrev:
AuF skrev:Hej Linda.

På vilken nivå ligger Akutsjukvård på skadeplats ? Är den mer av en introducerande del, eller innehåller den även lite mer ingående info. ?
Hoppas ingen har något emot att jag svarar.
Boken håller en lämplig nivå för alla som vanligtvis inte finns i det medicinska arbetet på skadeplats. Som jag minns den så är den dels som en introduktion till en hel massa möjliga behandlingsalternativ som kommer kännas väldigt basala för någon som har några års erfarenhet av praktisk ambulanssjukvård. Dels är den en informationsbeskrivning av de olika organisationernas uppgifter och ansvar och hur en skadeplats organiseras.

Det som jag gillar med den är dock att den är lättläst och förklarar allting på ett bra och överskådligt sätt med många välgjorda illustrationer och fotografier. Därmed kan man använda den som en ypperlig uppslagsbok då man funderar över olika behandlingars exakta utförande.

Något som jag inte riktigt tycker att den tidigare nämnda boken Ambulanssjukvård är faktiskt (överskådlig alltså).
Instämmer med Lipton, bortsett från det du skrev om ambulanssjukvårdsboken men alla är vi olika 8)

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 12/2 2006 20:02

Titel: Katastrofmedicin
Författare: Sten Lennquist
Bokförlag: Liber
ISBN:47-04856-5

Boken är ett oumbärligt läromedel vid grund,-vidare och efterutbildning av sjukvårdspersonal.Den är också en värdefull handbok både för sjukvårdspersonal och för den som arbetar inom samhällets olika räddningsorganisationer. En ordlista förklarar den medicinska terminologin.
För att citera bokens baksida :)

personligen tycker jag att denna boken är suverän. Bland dom bättre födelsedagspresenterna jag fått :D

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 12/2 2006 21:11

Jag tycker att Katastrofmedicin är något lite för tung för gemena man som inte återfinns i sjukvårdsarbetet normalt men för sjukvårdspersonal är det en mycket bra uppslagsbok i ämnet!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 12/2 2006 23:09

Titel: Prehospitalt akut omhändertagande enligt principen L-ABCDE
Författare: Charlotta Jande-Waldau och Birgitta Winarve
Bokförlag: Räddningsverket
ISBN: 91-7253-210-6

Citat från bokens baksida:
" Det är viktigt att alla som arbetar på en olycksplats har kunskap om skador som de inblandade på olycksplatsen kan ha drabbats av och om de åtgärder dessa skador föranleder. Preshospitalt akut omhändertagande beskriver därför även avancerad prehospital akutsjukvård, utanför räddningstjänstens ansvarsområde, som ska utföras av hälso- och sjukvårdspersonal.Boken visar på en fungerande arbetsgång och utvecklas gemensamma begrepp som kan skapa förståelse och underlätta samarbetet mellan de olika aktörerna på skadeplatsen"

Boken är indelad i olika kapitel som tar upp:
Livsfarlig läge, fri luftväg, cirkulation, medvetandegrad, exponering och skydd mot omgivning, kinematik, skadechock, HLR, Typskador, olyckor i vatten, kemisk olycka, skadeplats och krishantering.

Jag tycker boken är mycket lättläst, bra text och många bilder. Finns även ett antal olika scenario i boken som man kan jobba med själv eller i grupp.
kanonbra bok !

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/2 2006 14:18

vart får man tag på den?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/2 2006 15:05

Niklas Karlsson skrev:vart får man tag på den?
http://www.raddningsverket.se/templates ... _5427.aspx

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 17/2 2006 5:28

Tycker att även böcker om krishantering bör hamna här så....

Titel: Krishantering , en handbok för vanligt fölk!
Författare:Gerry Larsson och Lars Österdahl
Bokförlag: Räddningsverket
ISBN: 91-972023-3-9

Indelad i kapitel om:
traumatiska händelser och våra reaktioner
Hjälptrappan
Samhällets beredskap
Planering - utbildning- övning

Eftersom boken är som författarna själva skriver, skriven för vanligt fölk så tycker jag den är väldigt lättförstålig och har ett bra innehåll.
Även denna går att beställa via räddningsverkets hemsida som angivits ovan.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 17/2 2006 5:32

Titel: När livet går sönder - en bok om kriser och hur vi möter dem
Författare: Cecilia Wikström
Bokförlag: Uppsala Publishing House
ISBN: 91-7005-271-9

Den här boken tar upp konkreta frågor och beskriver på ett klart och tydligt sätt hur krisens förlopp ser ut, vad som händer när en anhörig, vän eller kollega dör, hur man kan förbereda sig inför det allra svåraste och hur man trots allt kan gå vidare i livet.
Den innehåller många exempel från verkligheten, övningar för att vara förberedd på det värsta samt checklistor för hur man kan agera.
Den vänder sig till dig som enskild person och till dig som i ett företag eller i en organisation har som uppgift att agera i krissituationer, som chef eller som personalansvarig eller helt enkelt som kollega och medmänniska.

Boken får tummen upp från mig :D

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 24/2 2006 20:50

Titel: Innan bakjouren kommit
Författare: Åke Andrén - Sandberg
Bokförlag: Studentlitteratur
ISBN: 91-44-39471-3

"Boken beskriver omhändertagandet av de svårast skadade då de kommer till akutmottagningen.
Uppläggningen följer de principer som hävdas av de amerikanska traumatologerna i deras ATLS-kurs (Advanced Trauma Life Support) vilket krävs tenterad för att man i USA ska få vara jourhavande på en akutmottagning klassad som Kategori 1 ("traumacentrum")

Boken vänder sig till alla som tar han om akut svårt skadade. I först hand riktar den sig till läkare och sköterskor på akutmottagningar, men även de som arbetar i primärvård måste kunna ge ett adekvat första omhändertagande.
Även personal inom operations - och intensivvård har nytta av att förstå grunderna för den första givna vården vid svåra trauma, liksom de personer som arbetar inom den prehospitala vården."

Möjligen lite "tung" läsning men den har en bra sammanfattning av det viktigaste av de svåra trauman någon kan råka ut för.
Men håller med författaren om att den i första hand riktar sig till läkare och sköterskor då jag är undersköterska men förstod mycket iallafall :D

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 26/2 2006 11:12

Titel: Bearbetande samtal
Författare: Claes - Otto Hammarlund
Bokförlag: Natur och Kultur
ISBN: 91-27-08480-9

"I denna bok presenterar Claes-Otto systematiskt och instruktivt olika metoder för krisstöd, kris-och konflikthantering samt modeller för att bemästra, bemöta och behandla psykiskt stress.
Boken är en användbar bok i många sammanhang, både inom yrkesliv och utbildning. Den är ett självklart hjälpmedel för personal inom vård och omsorg, ordnings-och räddningstjänst, socialtjänst, skola och kyrka "

Boken är indelad i kapitel om följande:
Krisen - en naturlig del i vårt liv
Sorg och förlust
Krishjälp
Den traumatiska krisen
Krisintervention
Kristerapi
Barn och sorg, barn och trauma
Stress och stresshantering
Konflikthantering
Psykosocial krisplanering
Bilagor
Ordförklaringar

Jag tycker inte att denna boken är "tung" men det får stå för mig, en mycket bra bok som man lär sig mycket av !

Skriv svar