Ambulanspraktik

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/7 2004 14:38

Lipton: Håller helt och fullt med dig om det du skriver. Men jag försöker sia i hur skolor och arbetsgivare tänker.

Min högst personliga uppfattning är att man ska beredas möjlighet till en kortare praktik på ambulansen för att se hur det är, men kanske lite overkill med 4 veckor och uppåt? Man har ändå ingen utbildning som kan användas i ambulansen utan det blir mer bara att titta på. Vad tycker ni?

micke SSK

Ang praktik..

Inlägg av micke SSK » 29/7 2004 2:06

Hej!
Jag är studentansvarig sjukskötare på vår ambulansstation, vill bara göra några förtydliganden som kan hjälpa er på traven.
Nu kan jag bara tala för vår verksamhet, men vi tar emot de elever som genom skolan anmäler sitt intresse, även på gymnasienivå. Vid de tillfällen vi har SSK-studenter "går de före" i kön tyvärr, men det är ju inte alltid...
Försäkring ordnar skolan, man kan få skriva på blankett om tystnadsplikt.
Ang de bedömningar som vi som handledare förväntas göra, så varierar detta, men våra SSK-studenter skall ej egentligen bedömas, de går i regel 2 veckor hos oss, detta skall anses som en orienterande praktik. Självklart kontaktar vi skolan och har samtal med den enskilda eleven om någonting grundläggande saknas, annars är ambulansverksamheten så specifik att det kan vara svårt att bedöma någons kunskaper efter 2 veckors praktik.
Hoppas ni fått lite klarhet och inspiration, lycka till!Fler frågor besvaras gärna!

Anonymous

v

Inlägg av Anonymous » 13/8 2004 3:07

Vad är det en gymnasie elev gör på sin praktik på en amb.station då?
Vilka larm åker de på? bilolyckor, självmord, mord, KOL eller hjärtbesvär??? eller rentutsagt bara transporter?? Vissa larm borde ju vara mindre lämpliga. Vad gör ni med eleven när ni inte är ute på uppdrag då? undervisning, visning av saker etc. eller fikar. :wink: :idea: Hur lång tid brukar de i genomsnitt vara hos er då? (en liten fråga utanför har det hänt att grunddskole elever gjort sin prao hos er?)

Mvh.
:arrow: Oskar

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 13/8 2004 21:26

Oskar:
Hos oss åker eleverna med på allt. Om man får ett sånt fall som du nämner, ja, sånt igår också i jobbet. Är man intresserad och söker praktik hos oss, räknar vi med att personen är införstådd med detta.

Är det däremot en stabil pat som tycker att det är ok med eleven, så får denne sitta i stolen och ta hand pat, ta bltr och saturation, skriva journal och lite sånt enklare. Allt under handledning av en ambsjkv el ssk.

Vi tar även emot personal som vill hospitera ett pass hos oss. Det är personal/elever som jobbar eller praktiserar på andra avdelningar.

Anonymous

å

Inlägg av Anonymous » 13/8 2004 22:58

Aha, tack för svaret. Vad har praktikanterna för klädsel då???
Kan man åka med ambulansen ngn dag även om man inte har praktik om man säger att man är intresserad av det jobbet och går OP, för att få en inblick i det??? :idea:

Mvh.
:arrow: Oskar.

micke SSK

Ang praktik..

Inlägg av micke SSK » 14/8 2004 10:49

De studenter som följer oss, följer med på de uppdrag som tilldelas den aktuella ambulansen, det är ju en omöjlighet att "skräddarsy en arbetsdag" utifrån vad för slags student man har med sig, hamnar man i en situation eller på ett uppdrag där det kan vara otrevligt, tex självmord, erbjuder vi/ uppmanar studenten att stanna i bilen alt hålla sig nära oss.
Vi brukar också, utifrån den enskilde studentens utbildnings-mognadsnivå, låta studenten delta i omvårdnaden i den mån han/hon själv känner att de vill.
Om oturen är framme och man hamnar på ett "jobbigt" uppdrag används debriefing, både för personalen och studenten. Man följer även upp efteråt genom att kontakta skolan och informera om det inträffade.
Kläder tillhandahålls av ambulansstationen, det kan dock vara bra om studenten själv kan ta med sig kraftiga skor.
Då arbetet ställer höga krav på personligt intresse och teoretisk utbildning, ställer jag mig personligen mycket tveksam till att ta med grundskoleelever i ambulansen...
Vi försöker hålla tiden mellan uppdragen så kvalitativ som möjligt, dvs genomgångar, undervisning m.m
Hoppas Du fått nån hjälp av informationen!
MVH Micke :D

Anonymous

y

Inlägg av Anonymous » 22/8 2004 15:06

Jodå, tackar!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 23/8 2004 21:48

Hej allihopa! Jag går för tillfället sista året på gymnasiet (Natur/Natur på engelska) och vill bli ambulanssjukvårdare.. I alla fall så undrar jag ifall det finns möjlighet för mig att praktisera någonstans? I en vecka eller två? Finns möjligheten? Vem ska man prata med? Hur gör jag?

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/8 2004 15:20

En idé är att snacka med din syo som vet vem som är praktiksamordnare för Omvårdnadsprogrammet på din skola (vilket jag för mitt resonemangs skull förutsätter att det finns). Sedan om du har tur så kanske praktiksamordnaren har en plats över på en ambulans och svårare än så behöver det ju inte vara.
Min erfarenhet säger mig dock att chansen att det går så lätt är ganska liten, men eftersom det inte är ett jättejobbigt alternativ är det ju värt ett försök.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 25/8 2004 12:34

Lipton skrev:En idé är att snacka med din syo som vet vem som är praktiksamordnare för Omvårdnadsprogrammet på din skola (vilket jag för mitt resonemangs skull förutsätter att det finns). Sedan om du har tur så kanske praktiksamordnaren har en plats över på en ambulans och svårare än så behöver det ju inte vara.
Min erfarenhet säger mig dock att chansen att det går så lätt är ganska liten, men eftersom det inte är ett jättejobbigt alternativ är det ju värt ett försök.
Problemet är att jag inte går omvårdnadsprogrammet, jag går Natur/Natur. Detta gör i sin tur att jag kommer att få plugga ett par ämnen på komvux så att jag kan söka till sjuksköterske-utbildningen.

Jag var nere på brandstationen och pratade med en som arbetade där, på Falck, och han tog mitt namn och nummer så skulle elev och/eller stationschefen ringa upp mig när de arbetade nästa vecka.. Har även kontaktat AISAB som bad mig återkomma imorgon.. Hoppas bara att det går att fixa, det skulle vara helt underbart kul!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/8 2004 14:17

zAiben, lite Off topic kanske, men jag tror inte du behöver läsa in nåt på komvux, jag gick natur/teknisk och jag har inte behövt läsa på komvux. Det vill iaf säga om de inte har ändrat kraven sen jag började (Naturkunskap B och Matte B, Naturkunskapen kvittade om man läst Fy A, Bi A och Ke A, vilket jag antar att du gjort =)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/9 2004 20:05

När jag skrev denna tråd så hade jag inte koll på vad alla orden riktigt betyder.

Letar inte efter någon abulans att praktisera hos utan Hospitera....stor skillnad.

Så finns det någon här på forumet gärna norrort som skulle kunna tänka sig en SSK studerande kille på sin ambulans så säg gära till.

MVH

Thomas

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 2/11 2004 16:36

Jag hade praktik på ambulansen när ja gick usk. Följde på allt som ansågs passande, (alltså Ej prio 1). Fortsätt kämpa för praktikplats ska du se de löser sig.

Swedman

APU

Inlägg av Swedman » 2/11 2004 20:00

Didde, nu händer det rätt mycket på norrort bl.a byte av entreprenör. Jag föreslår att du väntar till våren då finns det säkert större möjlighet till hospitering..

Anonymous

Re: v

Inlägg av Anonymous » 30/12 2004 1:04

Oskar skrev:Vad är det en gymnasie elev gör på sin praktik på en amb.station då?
Vilka larm åker de på? bilolyckor, självmord, mord, KOL eller hjärtbesvär??? eller rentutsagt bara transporter?? Vissa larm borde ju vara mindre lämpliga. Vad gör ni med eleven när ni inte är ute på uppdrag då? undervisning, visning av saker etc. eller fikar. :wink: :idea: Hur lång tid brukar de i genomsnitt vara hos er då? (en liten fråga utanför har det hänt att grunddskole elever gjort sin prao hos er?)

Mvh.
:arrow: Oskar
Jag har praktiserat på amb när jag gick på mellanstadiet, en dag. Jag fick dock inte följa med på några larm överhuvudtaget.

Skriv svar